1403/6/15   ترانه   کدخبر: 12975   نظر: 0   بازدید: 1023   خبرنگار: فهیمه علمداری چاپ

اهورا ایمان مطرح کرد: محمد علی بهمنی، هم‌تراز با رهی معیری

اهورا ایمان محمدعلی بهمنی
اهورا ایمان محمدعلی بهمنی

اهورا ایمان با اشاره به جایگاه والای محمدعلی بهمنی در شعر و ترانه، او را هم‌تراز رهی معیری دانست و از تأثیر عمیق اشعار بهمنی بر ترانه‌سرایی و موسیقی ایران یاد کرد.

به گزارش تارنا: اهورا ایمان ترانه سرا و خواننده ایرانی معتقد است: محمد علی بهمنی، شعر و ترانه را به یکدیگر نزدیک کرد و همواره مشوق شعور و شاعرانگی در ترانه بود.


این ترانه‌سرا و خواننده در پی درگذشت محمدعلی بهمنی، طی گفت‌وگویی اظهار داشت: «بهمنی یکی از معدود شاعرانی بود که در حیطه ترانه نیز، شاعرانه سرود. در طول تاریخ ترانه، شاعران بسیاری به این وادی آمدند؛ برخی موفق نبودند، همانند نیما یوشیج.»

ایمان در ادامه افزود: «برخی از شاعران آثاری در ترانه خلق کرده‌اند که نمی‌توان تشخیص داد آیا همان شاعر شعرهای زیبای خود هستند یا نه، مانند سیمین بهبهانی که در شعر و ترانه دو لحن و زبان متفاوت داشت. اما از خصوصیات برجسته کار آقای بهمنی این بود که شعر و ترانه را به هم نزدیک کرد. هر ترانه‌ای از او را که می‌شنیدید، متوجه می‌شدید این سراینده همان شاعر بزرگ، سراینده شعر "گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود"، است.»


اهورا ایمان سپس بیان کرد:

«در میان شاعران معاصر، غزل‌های محمدعلی بهمنی از محبوب‌ترین غزل‌های ترانه‌گونه‌ای بودند که آهنگ‌سازان و خوانندگان به آن‌ها علاقه داشتند. اگر بخواهیم در تاریخ صد ساله خود کسی را هم‌تراز بهمنی نام ببریم، شاید بتوان زنده‌یاد رهی معیری را در کنار او قرار داد. رهی معیری در غزل‌هایش خنیاگر بود و موسیقی در اشعارش جریان داشت. بیشتر غزل‌های او توسط خوانندگان دوره خود و خوانندگان معاصر اجرا شده‌اند. تنها کسی که می‌توان از او نام برد که به خاطر حضور موسیقی در اشعارش به این اندازه مورد استقبال قرار گرفت، محمدعلی بهمنی است.»


او با اشاره به آلبوم «عشق است» افزود: «این آلبوم یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های غزل-ترانه و شعرمحور زمان ماست. سروده‌های بهمنی در این آلبوم با صدای ناصر عبداللهی منتشر شد و توانست به‌خوبی شعر و موسیقی را در کنار هم قرار دهد. به همین دلیل، این آلبوم تأثیر زیادی بر جوانان شاعر و علاقه‌مند به غزل داشت. محمدعلی بهمنی باید بارها و بارها برای این اثر تجلیل می‌شد.»


اهورا ایمان خاطرنشان کرد:

«بهمنی همواره مشوق شعور و شاعرانگی در ترانه بود. در هر ملاقات و معاشرت، شعری از من که تازه منتشر شده بود را زمزمه می‌کرد و به من انگیزه می‌داد. محبت‌های او همیشه صمیمانه و خالصانه بود. برخلاف بسیاری از بزرگان که گاهی با عقده‌های خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بهمنی بدون هیچ‌گونه عقده و کینه به سراغ جوانان مستعد می‌رفت و از استعدادهای ناشناخته تعریف و تمجید می‌کرد.»


او در پایان افزود: «محمدعلی بهمنی تا زمانی که بیماری او را زمین‌گیر نکرده بود، به شهرهای کوچک و بزرگ سفر می‌کرد و با حضورش، به جریانات شعری آن مناطق رونق می‌بخشید. او یک فرد کم‌نظیر بود و یادش همواره زنده خواهد ماند. همان‌گونه که ما از حافظ و سعدی یاد می‌کنیم، یقین دارم که صدها سال بعد از محمدعلی بهمنی نیز به بزرگی یاد خواهد شد.»


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: محمدعلی بهمنی سایت شعر رهی معیری اهورا ایمان

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.