1403/7/9   رویداد ها   کدخبر: 12990   نظر: 0   بازدید: 1140   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

نشست هم افزایی میان انجمن ادبی شهید صدرزاده و باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی

انجمن ادبی قطره
انجمن ادبی قطره

در نشستی هم‌افزایی که در دانشگاه آزاد اسلامی سوهانک برگزار شد، اعضای هیات مدیره انجمن ادبی شهید صدرزاده و مسئولین باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان، حضور بهم رساندند.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران ـ تارنا: اعضای هیات مدیره انجمن ادبی دانشکده شهید صدرزاده در یک نشست هم افزایی با مسئولین باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان حضور بهم رساندند.

در این نشست که مورخ یک‌شنبه ۱۴۰۳/۷/۸ در دانشگاه آزاد اسلامی سوهانک برگزار شد میترا خالقی رئیس اداره آموزشی باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی چنین گفت: با تلاش‌های مسئولین باشگاه رشد، برنامه‌های جدیدی برای بخش‌های مختلف جشنواره‌ها ارایه شده است.


وی  در خصوص جذب همیار دانشجو برای باشگاه رشد صحبت کرد و از برنامه های آینده این باشگاه در تمامی واحد‌های دانشجویی سخن گفت و دکتر عباس محمدی را به عنوان مدیر باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان معرفی نمود. 


در ادامه صحبت‌ها، حمید‌رضا فکرت از اعضای باشگاه رشد بیان کرد: پس از سال‌ها، جشنواره تئاتر سراسری دانشجویی که بیش از سی سال از برگزاری آن گذشته بود، دوباره احیا شده و در یک ماه آینده برگزار خواهد شد. همچنین، بخش هنرهای تجسمی، شعر و داستان‌نویسی نیز به صورت فعال مورد توجه قرار گرفته است.

در این جشنواره‌ها که با همکاری دانشجوان برگزار می‌شوند، شرکت‌کنندگان پس از مشارکت در رویداد، فراموش نمی‌شوند. به عنوان مثال، افرادی که شعر یا داستان خود را ارائه داده و انتخاب شده‌اند، اثراتشان چاپ خواهد شد و افرادی که به دوره‌های مربوطه نیاز دارند، فرصت خواهند داشت تا مشکلات خود را برطرف کنند.


این نوع فعالیت برای اولین بار اجرا می‌شود و پس از هر جشنواره، استعدادهای جوانی که در حال تحصیل هستند شناسایی شده و به جامعه هنری دانشجویی معرفی خواهند شد. آن‌ها نیز آموزش‌های لازم را دریافت خواهند کرد.


مسئولین باشگاه رشد در رابطه با دغدغه‌ها، به ویژه در زمینه مالی برای قشر دانشجو صحبت کردند. آن‌ها اعلام کردند که در زمینه پرداخت شهریه، تخفیف‌هایی ارایه می‌شود. همچنین، آثار هنری چاپ شده و افرادی که در زمینه خط و نقاشی فعالیت دارند، فرصتی برای برپایی نمایشگاه‌های دائمی و نمایش آثارشان به مردم داده خواهد شد.


در بخش تئاتر، نمایش‌هایی که روی صحنه و پرده اجرا می‌شوند، برای مدت بیست تا بیست و پنج روز به نمایش گذاشته می‌شود.

روح‌الله نور موسوی معاون باشگاه رشد؛ در خصوص برپایی باشگاه‌های مختلف با رویکرد جدید در پاسخ به این سوال ذهنی دانشجویان که این باشگاه قرار است چه کارهایی انجام بدهد چنین توضیح داد:

ما در باشگاه رشد در ابتدا آیین نامه‌هایمان را ابلاغ کردیم و در حال فعال کردن آن در بین واحد‌های دانشگاهی هستیم که تا ۶۰ درصد افراد را با جلسه حضوری توجیه کرده‌ایم و با روشن نمودن هدف باشگاه رشد در اذهان همه را ترغیب به همکاری و همیاری کرده‌ایم.


در ادامه این نشست ابراهیم رضایی از اعضای هیات مدیره و دانشجو دکترای ادبیات چنین بیان کرد: روحیه‌ی مشارکت در بخش غیردولتی از مهمترین ویژگی‌ها در توسعه‌ی آموزش وارتقای سطح فرهنگی به شمار می‌رود.


ابراهیم رضایی بر این اساس همکاری مسئولین ومتولیان آموزشی وفرهنگی جهت جذب و فراخوان از دانشجویان در بخش برگزاری جشنواره وهمایش‌های ادبی، هنری وعلمی را الزامی دانست.


شیما سلطانی زاده دبیر انجمن و دانشجوی مقطع دکترا ادبیات نیز هدف اصلی خود و دیگر اعضا هیات مدیره انجمن قطره را پیدا کردن استعدادها و کمک در جهت بالا بردن سطح علمی و ادبی دانشجوی مستعد زیر نظر استادان دانست و افزود:

برگزاری مراسم بزرگداشت مشاهیر و نشست های ادبی وگذاشتن شب های شعر  همچنین از اقداماتی است که میتواند دانشجویان را با ادبیات کلاسیک و همچنین معاصر آشنا کرده و با این گرد همایی ها به دنیای حقیقی ادبیات وارد شد ما در این انجمن هدفی جز شفاف سازی و بالا بردن سطح علمی ، ادبی خود و دیگر دانشجویان عزیز نداریم که بجز انجمن سازمان رشد استعدادها خانم خالقی هم قول مساعدت و همراهی برای رسیدن به این اهداف را به ما دادند من از تک تک اعضا هیات مدیره که در این راه با همدلی و صرف وقت انجمن را یاری می‌کنند سپاسگزارم.


محمد عظیمی دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مرکز و از اعضای گروه فرهنگی دانشکده شهید صدرزاده، در این نشست سعی بر گفت و گوی شفاف و صمیمی با رویکرد درک متقابل از زاویه دیدهای گوناگون داشت و خواستار توجه بیشتر مسئولین با مسائل زبانی و ادبی نسل جدید شد.

 وی در جریان گفت و گو با مسیولین باشگاه رشد، به این موضوع اشاره کرد که نسل جوان و نوجوان امروز، یعنی متولدین دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به بعد، نیازمند توجه بیشتری از جانب فعالان حوزه فرهنگ و هنر هستند. نسل امروز ما مخاطب اصلی فضای مجازی و صنایع نو ظهور الکترونیک و همچنین هنرهای نوظهور با سبک ها و مکتب‌های فکری جدید هستند. بنابراین، رویکردِ کلاسیک فرهنگ و هنر در هر قالب هنری‌ اعم از، شعر، موسیقی، سینما، تئاتر، مجسمه سازی و... نمی‌تواند باب صحبت ما با نسل جدید باشند. نسل امروز از تابو شکنی و لمس مسائل ناشناخته و کسب هیجان لذت می‌برد. 

محمد عظیمی در ادامه گفتگو چنین بیان کرد:

بنده به این علت که معلم زبان و ادبیات فارسی در مقطع متوسطه دوره اول هستم و به علت ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با این نسل و ارتباط همزمان با مجامع دانشگاهی و انجمن‌های هنری و ادبی، شاهد شکاف عمیق بین دو رویکرد نگرشی نسبت به هنر و مخصوصا زبان و ادبیات فارسی هستم.

نسل جدید زبانی متفاوت دارد و نسل قبل‌تر از آن‌ها با زبانی رسمی‌تر و چهارچوب‌مند صحبت می‌کند.

بنابراین به باور نسل جدید زبان نسل قدیم حوصله سر بر و دارای تعارفات کسالت بار است و به باور نسل قدیم زبان نسل جدید دارای درون مایه های گستاخی و بی سوادی و بی اطلاعی از گنجینه ی کهن زبان و ادبیات فارسی ماست.  

وی در پایان صحبت خود به اساتید و بزرگواران حاضر در جلسه چنین عنوان کرد که جامعه‌ی کنونی نیازمند ایجاد یک زبان مشترک بین تمامی نسل‌ها با عقاید، فرهنگ‌ها و سلیقه‌هاست تا به این وسیله بتوانیم شهد شیرین ادبیات کهن را به نسل‌های آینده بچشانیم و در این کار حساس بین مسئولین این حوزه و مجریان این امر، اتحاد و تعامل مفید ایجاد کنیم.


این نشست با حضور یکی دیگر از اعضای باشگاه رشد آمنه گنجی و  زهره رضوانی از اعضای هیات مدیره دانشکده شهید صدر زاده به پایان رسید.


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر اخبار شعر انجمن ادبی قطره باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان دانشکده شهید صدرزاده

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.