1403/7/12   شعرنو   کدخبر: 12994   نظر: 1   بازدید: 1265   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

درگفتگو با بنیانگذار «طرا شعر»مطرح شد؛

امین افضل پور: درطرا شعر نقاشی یک واژه و معنای گسترده دریک سطرمدنظر است

امین افضل پور طرا شعر

امین افضل‌پور، بنیان‌گذار «طراشعر»، در گفت‌وگویی درباره این ژانر ادبی نوین توضیح داد که طراشعر به‌عنوان یک سبک جدید شعری، بر مبنای تأکید بر معنا و شکل حروف، به ترسیم واقعیت‌های اجتماعی و طبیعی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: امین افضل‌پور، بنیان‌گذار «طراشعر» در گفت‌وگو با خبرگزاری تارنا درباره این ژانر ادبی اظهار داشت: "طراشعر سبک جدیدی از شعر است که برای نخستین بار در فوریه 2019 به آن پرداختم. این سبک بر شعر تصویری و دیداری تأکید دارد." او در ادامه توضیح داد که در طراشعر، علاوه بر معنا و مفهوم، شکل و ظاهر حروف نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخلاف زبان بنیادی شعر که به‌عنوان هسته‌ی زبان شناخته می‌شود، طراشعر از فنون و شگردهای زبانی استفاده می‌کند که به منزله‌ی پوسته‌ی زبانی عمل می‌کند و در لایه‌های بیرونی زبان نمود می‌یابد.


افضل‌پور افزود: "این شگردها به شاعر کمک می‌کند تا فاصله‌ی زبان شعر از زبان عادی را حفظ کند و به بیان شعری دست یابد." او به تکنیک‌هایی همچون حذف و ایجاز، تکرار، ترکیب‌سازی، باستان‌گرایی، مردم‌گرایی و هنجارگریزی صرف و نحوی اشاره کرد و توضیح داد که در طراشعر از ایجاز بهره می‌برد تا با استفاده از کلمات کوتاه، معنای بلند و عمیقی را منتقل کند. هدف او از این سبک، پایه‌ریزی طرحی نوین در شعر معاصر است.


امین افضل‌پور، نویسنده و شاعر، در ادامه درباره تفاوت شعر کانکریت و طراشعر اشاره کرد : "شعر کانکریت شنیداری-دیداری است و تجسمی عمل می‌کند، اما طراشعر علاوه بر شنیداری و دیداری بودن، جنبه عینی نیز دارد. این جنبه عینی است که طراشعر را از کانکریت متمایز می‌کند." او افزود: "در کانکریت، یک شعر کامل به‌صورت یک جسم نقاشی می‌شود، در حالی‌که در طراشعر، ما نقاشی یک واژه و معنای گسترده آن را در یک سطر یا کل شعر مشاهده می‌کنیم."

افضل‌پور همچنین به دیگر مؤلفه‌های طراشعر پرداخت و بیان داشت: "در طراشعر، مشکلات جامعه و طبیعت به‌صورت عینی تجسم می‌یابند. این سبک به ما کمک می‌کند تا به‌راحتی این مشکلات را به تصویر بکشیم و علاوه بر انتقال مفهوم، تصویر واضحی از چالش‌های جامعه و طبیعت را به مخاطب نشان دهیم." او تأکید کرد که طراشعر به دنبال ترسیم واقعیات جامعه و طبیعت است و از چندصدایی (پلی‌فونی) و سه‌گانه‌نویسی (تریلوژی) بهره می‌برد تا ارتباطی میان انسان، طبیعت و هنر برقرار کند. افضل‌پور در ادامه توضیح داد که ژانرهای ادبی مانند طراشعر به زبان، فرهنگ و تاریخ کمک می‌کنند، به شرطی که با اقلیم و جامعه‌ای که در آن خلق می‌شوند همزادپنداری داشته باشند.


امین افضل‌پور درباره نسبت معنایی، زبانی و شکلی طراشعر با کاریکلماتور توضیح داد: «در کاریکلماتور، موضوعات اجتماعی، سیاسی و حکیمانه به‌همراه طنز و لطیفه با کوتاه‌نویسی و فرم خطی ارائه می‌شوند. مخاطب در همان خوانش اول به مفهوم پی می‌برد و با دیدن موضوعات مشترک اجتماعی در این ساده‌نویسی، به همزادپنداری می‌رسد. اما در طراشعر، مخاطب با یک معما مواجه است! همان موضوعات طنز، سیاسی و غیره می‌توانند برای هر مخاطب معنای متفاوتی در طراشعر داشته باشند و البته با بهره‌گیری از آرایه‌های ادبی. طراشعر تصویری از معنا را ارائه می‌دهد که با کوتاه‌نویسی مشترک بین طراشعر و کاریکلماتور همخوانی دارد.»


او همچنین درباره تأثیر طراشعر در بافتار و ساختار دنیای پست‌مدرن گفت: «دنیای پست‌مدرن به کوتاه‌نویسی، خلاصه‌گویی و تلخیص زبان گرایش دارد، و در این زمینه شباهت‌هایی بین طراشعر و دنیای پست‌مدرن وجود دارد. ساختار پست‌مدرن به‌دنبال پرگویی و طولانی‌گویی نیست و این رویکرد را طراشعر نیز برای مخاطب در نظر می‌گیرد.» افضل‌پور اضافه کرد: «اگرچه نویسش ماکسی‌مال هم جایگاه خودش را دارد، اما در دنیای پست‌مدرن، داستانک و شعر کوتاه با زبان، ایدئولوژی، سلایق و علایق مخاطب بیشتر عجین و تناسب دارند.»


اتمام خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا اخبار شعر امین افضل‌پور طراشعر شعر کانکریت

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.