1403/7/17   شعر امروز   کدخبر: 13003   نظر: 0   بازدید: 1051   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

همایش بزرگداشت مولانا در دانشکده ادبیات شهید صدرزاده برگزار شد

بزرگداشت مولانا دانشکده شهیدصدرزاده

مایش بزرگداشت مولانا با حضور استادان، دانشجویان و چهره‌های برجسته فرهنگی در دانشکده ادبیات شهید صدرزاده برگزار شد و با تجلیل از مولانا و تأکید بر نقش وی در ادبیات جهان به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: همایش مولانا به مناسبت بزرگداشت این شاعر بزرگ در دانشکده ادبیات شهید صدرزاده برگزار شد، برنامه‌ به رسم همیشگی با تلاوت آیاتی از قرآن و سرود ملی آغاز گردید. مجری این همایش، دلارام شکوهی، با خوانش چند بیت از مولانا، حضور استادان و دانشجویان را گرامی داشت و تحصیل در ادبیات پویای پارسی را ارزشمند دانست و جایگاه کسانی که این مسیر را انتخاب کرده‌اند، را والا شمرد.


دلارام شکوهی پس از این مقدمه، برگزاری این همایش را به همت انجمن ادبی «قطره» و انجمن دانشکده ادبیات شهید صدرزاده اعلام کرد و از دبیر انجمن، شیما سلطانی‌زاده، دعوت کرد تا به جایگاه بیاید.


شیما سلطانی‌زاده در این مراسم، بزرگداشت شاعر و دانشمندی که با داستان‌ها و شعرهایش بر روی اتفاقات تلخ جهان معاصر نقشی فعال دارد، یعنی جلال‌الدین محمد مولوی، معروف به مولانا، را گرامی داشت. او بیان کرد که در کنار این وظیفه فرهنگی و ادبی مهم، یعنی حفظ نام این شاعر عارف و دانشمند، باید ادب و احترامی که همیشه بخشی از رویه و فرهنگ یک دانشجوی واقعی ادبیات فارسی است، را رعایت کنیم. همچنین تقدیر و سپاس خود را از استاد و ریاست محترم سابق مجتمع، دکتر ابراهیم یاقوتی، اعلام کرده و از زحماتی که سال‌ها در مدیریت انجام داده‌اند، قدردانی نمود و مقدم مدیریت جدید را نیز پاس داشت.


سپس دکتر علی بیژنی، ریاست جدید دانشکده، به جایگاه آمدند و پس از پرداختن به شمه‌ای از زندگی مولانا، حمایت خود را از تشکل‌های سیاسی، فرهنگی و ادبی دانشجویی اعلام کردند و با بیان علاقه به چنین همایش‌هایی، ابراز داشتند که در حد توان کمک‌های خود را دریغ نخواهند کرد.





در این نشست، دکتر لطیفه‌ سلامت نیز با صحبت پیرامون زندگی مولانا و اشاره به توجه و نگاه غرب، آثار مولانا را جزو منابعی دانست که در جهان مورد استقبال قرار می‌گیرند و در این خصوص بیان کرد: «در نگاه شرقی، ما مولانا را چون زبانش فارسی است از خود می‌دانیم، اما در نگاه غرب، ملیت مهم نیست. یونسکو سال ۲۰۰۷ را به عنوان هشتصدمین سالگرد تولد مولانا، مولانای رومی نامید. مولانا برای همه جهان است.» در ادامه، دکتر سلامت با معرفی چند کتاب و خواندن این سطر از کلمن برایان باکس به سخنرانی خود پایان بخشید: «چیزی که سبب شده در طول زمان و مکان و فرهنگ‌های مختلف شعر مولانا را به شعری زنده تبدیل کند، همان چیزی است که انسان امروزی دنبال آن است یعنی عشق.»


سایه برین نیز با دعوت مجری برنامه به جایگاه آمد و به معرفی کتاب «جلال‌الدین محمد رومی» از بهمن شکوهی پرداخت. او توضیح داد که نویسنده عاشقانه‌های زندگی مولانا را در ارتباط با همسر خود نوشته و یک برداشت آزاد از زندگی مولانا داشته است و در داستان فقط به وقایع تاریخی و سیاسی آن عصر پایبند بوده و در کل داستان را تغییر داده است.


این همایش با شعرخوانی محمد عظیمی و غزلی از غزلیات شمس «چه تدبیر ای مسلمانان که من خود را نمیدانم» و همچنین شعرخوانی کیمیا پاریاو به اتمام رسید.





همایش بزرگداشت مولانا مفتخر به حضور استادان و دانشجویان ارجمند: دکتر عالیه یوسف‌فام، دکتر سهیلا قسیمی، دکتر امامی، نادر بیک‌زاده، ابراهیم رضایی، حبیب‌اله‌سوری، محمد حسین افشاری، سمیه علیپور، مریم چرخشت، حانیه‌ حصارکی، فرزانه فرهادی، فاطمه ابراهیمی، فاطمه کاظمی مقدم، دلارام کدخدائی خلقی، سمیه حسنوند، رقیه درگاهی، سمانه نوری، ستوده عبدالملکی، فرشته مخبریان، محمد میرشفیعی، هلیا هاشمی علیا، ایمان منصوری و زهره رضوانی بود.


اتمام گزارش/

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا خبرگزاری فرهنگی انجمن ادبی قطره دانشکده شهید صدرزاده علی بیژنی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.