در کانون شعر تهران برگزار شد:
جلسه کانون شعر تهران، محور اصلی ششمین جلسهی خود را به بررسی ساخت فیلمی درباره فروغ فرخزاد اختصاص داد.
به گزارش تارنا_ جلسات کانون شعر تهران که هر دو هفته یک بار، دوشنبهها از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای تهران برگزار میشود، در ششمین جلسهی خود به بررسی ساخت فیلم دربارهی فروغ فرخزاد پرداخت و عدهای از شاعران نیز در این خصوص اظهار نظر کردند.
در این نشست ادبی، بحث و دیدگاههای متفاوتی بیان شد.
مهدی نور قربانی، در ابتدای جلسه بیان کرد: ساخت فیلم دربارهی فروغ فرخزاد توسط جهانگیر کوثری، بهانهای شد تا برای صحبت در این زمینه از عمران میری و سمانه نائینی و شاعران دارای کسوت دعوت کنیم. تا مدتها صحبت درباره فروغ تابو بود اما از یک جایی به بعد به راحتی درباره فروغ صحبت میشد و حالا قرار است فیلمی درباره او ساخته شود.
دبیر کانون شعر تهران افزود: جهانگیر کوثری تهیهکننده بسیاری از آثار صاحب گیشه و موفق بودهاست؛ بعضیها درخشیدهاند و نگاه ویژه به مسائل زنان در آنها محسوس است ضمن اینکه او تهیهکنندگی فیلمهای همسرش رخشان بنیاعتماد را بر عهده داشته است. از جهاتی برایم جالب است که او قصد دارد اولین فیلم خود را درباره فروغ فرخزاد بسازد؛ اما خانم نائینی فکر نمیکنید به عنوان اولین تجربه کارگردانی ساخت چنین فیلمی با توجه به محدودیتها، تنها یک ژست روشنفکری باشد؟ یا او واقعا دغدغهی این موضوع را دارد؟
سمانه نائینی، شاعر در این خصوص گفت: ضرورت فیلم ساختن درباره مفاخر و مشاهیر در اقلیم ما بررسی جداگانهای نیاز دارد. درباره شهریار سریالی ساخته شد و با اینکه هیچ تابویی در کار نبود، ۷۰ درصد فیلم تحریف شده بود. من اصلا نمیدانم این فیلم قرار است چطور ساخته شود و از فروغ چه ببینیم. اگر جهانگیر کوثری را از نزدیک نمیشناختم فکر می کردم قصد و غرضی پشت ماجرا است که معرفی دیگری از فروغ داشته باشند و او را آنطور که خودشان میخواهند معرفی کنند. الان هم خیلی مطمئن نیستم که دستی پشت پرده نباشد. بهنظرم آن چرایی یک بخش ماجرا است ولی چگونگی برایم خیلی جالبتر است و میخواهم بدانم چه چیزی قرار است درباره فروغ بدانیم و ببینیم. جهانگیر کوثری استاد من در درس تهیهکنندگی سینما بوده است بعید میدانم ژست باشد؛ او آدم اهل ژستی نیست و کارش را خوب بلد است.
نائینی افزود: با بازی باران کوثری نه موافق و نه مخالف هستم. اظهار نظر در این زمینه کمی زود است. از آنجایی که باران کوثری، بازیگر توانمندی است به نظرم نمیآید که از پسش برنیاید. او در حوزه زنان و فضای هنر، دغدغهمند است. اگر کاراکتر جهانگیر کوثری پشت این کار نبود قطع به یقین میگفتم میخواهند چیزی از فروغ نشان بدهند و به خورد عوام بدهند که نیست. خیلی مبهم است که قرار است چه اتفاقی بیفتد.
این شاعر در ادامه با اشاره به یک برنامه تلویزیونی که اولین بار بعد از مدتها نام فروغ را آورده، تاکید کرد: گفتوگوهای آن برنامه در شبکه چهار را کامل به خاطر دارم، اگرچه بسیار برنامه بد و تحریفشدهای بود و علیرغم اینکه به خود برنامه خیلی نقد داشتم آن را به فال نیک گرفتم. شعری از فروغ برای اجرا مجوز گرفت و یادم هست کیان مقدم در آلبومش یک کار از فروغ خواند و استاد بهمنی ماهها در شورای شعر و موسیقی ارشاد، جنگ و دعوا داشت که این کار مجوز بگیرد؛ صرفا به این دلیل که کار فروغ بود.
شاعر کتاب «چای آغاز یک جهانبینی»، در پاسخ به نورقربانی که به شکسته شدن تابو درباره فروغ اشاره میکرد و درباره میزان استقبال احتمالی مردم نسبت به فیلمی درباره فروغ میپرسید، تاکید کرد: در ادبیات معاصر دانشگاه، فروغ تدریس نمیشود؛ تا چندسال پیش که مطمئن هستم این اتفاق نمیافتاد. در این بستر رفتن نام فروغ فرخزاد روی پرده سینما بهذات اتفاق مثبتی است. اما واقعیت این است که تا وقتی ساخته نشود و بیرون نیاید نمیشود درباره آن قضاوتی داشت.
در ادامهی نشست، نورقربانی به دیگر نمونههای آثاری که درباره شاعران ساخته شده از جمله فیلم «مست عشق» درباره شمس و مولانا، «رویای سهراب» در خصوص زندگی سهراب سپهری و سریالی با نام «جلالالدین» درباره مولانا اشاره کرد و سریال «شهریار» ساخته کمال تبریزی را در بین این نمونهها موفقتر دانست و گفت گرچه تحریفهایی نیز در آن صورت گرفته است. او همچنین از آثار بهروز غریبپور در خصوص شاعرانی چون خیام، حافظ، شمس و مولانا و پری صابری درباره فروغ، خیام و سهراب سپهری در تئاتر نام برد و از عمران میری در خصوص تاثیرگذاری ساخت چنین فیلمی با توجه به محدودیتها سوال کرد.
سپس عمران میری، شاعر و منتقد پاسخ داد: فکر میکنم در ایران فیلم هر شخصیتی را بخواهیم بسازیم مورد نیاز است حتی اگر ضعیف باشد. اصلا اگر بخواهیم دربارهی ادبیات حرف بزنیم حتما سعدی و حافظ بهتر است؛ داستانهای بیشتری دارند. خانم فروغ را ابراهیم گلستان فروغ کرد. فروغ قبل از او زمین تا آسمان فرق میکند. بعد مشخص میشود که روابط عاشقانه با یکدیگر داشتهاند. بعد جمله معروف ابراهیم گلستان که اصلا من به خانواده اعتقاد ندارم و رابطه رابطه است. اینها زندگی فروغ است. البته از یک جایی استارتی باید زده شود؛ یعنی هر فیلمی ساخته شود میخواهد درباره عبدالجبار کاکایی باشد یا دیگری به ادبیات کمک میکند.
عمران میری افزود: آقای کوثری چطور میخواهد این فیلم را بسازد؟ روابط تعریفنشده فروغ، حجاب او و سیگار کشیدنش را چطور پنهان میکند؟ چطور میخواهد نفوذ او را در بین مردم نشان بدهد؟ مثلا بگوید این آدم با حزب توده در ارتباط بوده است؟ اختلافاتش را با پرویز شاپور، رابطهاش با ابراهیم گلستان و اتفاقاتی را که برای خانوادهاش میافتد چطور میخواهد نشان بدهد و…
این شاعر در ادامه بیان کرد: مردم میدانند که فیلم ساختن درباره فروغ، سخت است. تا وقتی که مقام معظم رهبری چند سال پیش جراحی کردند و شاعران به ایشان سر زدند، ایشان یک جمله میگوید فروغ این اواخر خوب شده بود و داشت خوب پیش میرفت. از بعد ادبی نمیگویند از بعد اخلاقی میگویند. فروغ کمی جمع و جور شده بود. باز هم نمیگویند داشت در ادبیات تحولی ایجاد میکرد. همین باعث شد راجع به فروغ صحبت شود. قیصر اگر زنده بود کاری میکرد که حالا نمیگویم مثل نیما بود اما تمام وقت داشت حرکتهایی روی زبان انجام میداد. در بحث ادبی اگر بخواهیم به فروغ بپردازیم، نیما اتفاقات بزرگتری رقم زده بود اما این جهش اجتماعی فریادهای فروغ است که او را فروغ میکند.
همچنین سمانه نائینی در جمعبندی سخنانش اظهار کرد: دو نکته میگویم. سینما وظیفهاش کمک به جامعه ادبی نیست و فیلم برای این ساخته نمیشود که کمک کند. خود فیلم تعیین میکند که مخاطبش چه کسانی باشند. شاید مردم باشند. موضوع دیگر اینکه اساسا ساختن فیلم در تمام دنیا درباره مشاهیر این حواشی را داشته است. همه فیلمهایی که ساخته شد از جمله «تختی» با پیشینه عجیب و غریبی که داشت همه حاشیه بود. گریزی از این ماجرا نیست. عدهای مثل ما روی فروغ متعصب هستند و میگویند اگر فیلمی ساخته شود، فروغ تمام میشود. اتفاقا شروع میشود و کلی آدم که لای کتاب را باز نمیکنند، میروند و فیلم را میبینند. فیلم به هر حال اتفاق مثبتی است.
او یادآور شد: ما آن چیزی را که باید درباره فروغ بدانیم، در فیلمهای خودش و آثارش میبینیم. این حواشی اگر پیش نمیآمد عجیب بود. خود فروغ آدم حاشیهداری است. درباره کاراکتر تختی که مطلقا مثبت است، این همه حواشی به وجود آمد و فیلم به نظرم متوسط رو به پایین بود. بنابراین معتقدم ساختن این فیلم و حرف زدن درباره آن که تا چند سال پیش چیزی شبه جرم بود خوب است. به نظرم میآید فیلم وظیفهای در قبال جامعه ادبی ندارد، اتفاقا جامعه ادبی وظیفه دارد که از فیلم استقبال کند و تلاش کند که این اتفاق بیفتد. این تهیهکننده ریسک میکند. خیلی بعید است این اثر به اکران برسد.
نائینی افزود: با جسارتی که از آقای کوثری سراغ دارم بعید میدانم فیلمی بسازد که خیلی با آن چیزهایی که قابلیت اکران به آن میدهد منطبق باشد. وظیفه جامعه ادبی این است که از این نگرش و این نگاه به این موضوع حمایت کند. باید نگاه کنیم ما در مقابل کسی که به سراغ موضوعی رفته است که همهی ما از شنیدنش شاخ درمیآوریم چه وظیفهای داریم. باید جامعه را به فکر فرو ببریم.
در پایان، عمران میری گفت: اینقدر در این مملکت سانسور وجود دارد که حتی از خود رستم و سهراب نتوانستند شخصیت ویژهای برایمان ترسیم کنند. بعد ساخت این فیلم حسنش این است که میرویم آثار فروغ و سهراب را ورق میزنیم و دربارهشان میخوانیم. هیچ فیلمی در ایران ساخته نشده است که روی کل یک جامعه تاثیر گذاشته باشد. «قرمز» یک تحول اجتماعی بود اما نمیتوانیم ۱۰ فیلم را نام ببریم که اینطور بوده باشند. متاسفانه صنعت ضعیف سینما در ایران نتوانسته است دوباره از این کارهای موفق تولید کند.
سامی تحصیلداری، علی رکنالدین، سجاد رشیدیپور، نوید کلانکی، امیر پیرنهان، مریم جاویدپور، علی سعیدپور، مبین اعرابی، بهاره قزلو، رضا نورپور، نازنین مرادی، میثم سلطانی و … از جمله شاعران حاضر در این نشست بودند که به نقد آثار و شعرخوانی پرداختند.
اتمام خبر |
برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا دانلود دکلمه فروغ فرخزاد tarna خبر شعر فروش شعر فیلم فروغ فرخزاد فروغ فرخزاد باران کوثری رگ های آبی فروغ جهانگیر کوثری فروغ