1403/7/24   رویداد ها   کدخبر: 13013   نظر: 0   بازدید: 29   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

آیین اختتامیه "آفرین هند در شعر فارسی" برگزار میشود

نمایشگاه "آفرین هند در شعر فارسی"
نمایشگاه "آفرین هند در شعر فارسی"

آیین رونمایی از کاتالوگ نمایشگاه "آفرین هند در شعر فارسی" که نمایشگر پیوند عمیق فرهنگی میان ایران و هند از طریق خوشنویسی و شعر فارسی است، با حضور سفیر کبیر هند و رئیس مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد در موزه میرعماد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا:مرکز فرهنگی سوامی ویوکاناندا، وابسته به سفارت هند در تهران، روز یکشنبه شاهد برگزاری آیین رونمایی کاتالوگ نمایشگاه "آفرین هند در شعر فارسی" بود. این نمایشگاه که از 27 آگوست تا 15 اکتبر 2024 در موزه میرعماد واقع در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد برگزار میشود، دستاوردی ماندگار از هنر خوشنویسی و شعر فارسی است که پیوند فرهنگی عمیق میان ایران و هند را برجسته می‌سازد.


در مراسم رونمایی که با حضور سفیر کبیر هند، جناب آقای رودرا گائوراو شرست و رئیس مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد برگزار میشود، از کاتالوگ این نمایشگاه رونمایی می شود. این کاتالوگ شامل 41 اثر خوشنویسی از بیش از 39 خوشنویس معاصر ایرانی است که اشعار 24 شاعر زبان فارسی از هزاره گذشته را به تصویر کشیده‌اند. اشعار به کار رفته در این آثار، ستایش‌نامه‌هایی از شاعران فارسی‌زبان درباره هند است که نشانگر نقش مهم این کشور در ادبیات فارسی است.


سفیر هند، جناب آقای شرست، شخصاً ترجمه ابیات به کار رفته در این نمایشگاه را انجام داده است و در سخنانی در مراسم رونمایی، بر اهمیت تبادل فرهنگی میان ایران و هند تأکید کرد. وی گفت: "این نمایشگاه نشان‌دهنده پیوند تاریخی و فرهنگی عمیق میان هند و ایران است، که از طریق شعر فارسی و هنر خوشنویسی به شیوه‌ای بی‌نظیر بیان شده است."


از شاعران به‌کاررفته در این آثار می‌توان به بزرگان ادبیات فارسی چون حکیم نظامی، مولانا، حافظ شیرازی، و دیگر شاعران نام‌آور چون عرفی شیرازی، غالب دهلوی، صائب تبریزی، و رضا اسماعیلی اشاره کرد. آثار خوشنویسان برجسته ایرانی چون محمدصادق احدپور، علی شیرازی، رضا صفری، حسین فیض‌آبادی و بسیاری دیگر نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.


این نمایشگاه و کاتالوگ آن، پلی است میان فرهنگ‌های دو کشور و نشان‌دهنده آن است که هنر خوشنویسی و شعر فارسی همچنان می‌تواند به عنوان یک زبان مشترک، الهام‌بخش ارتباطات فرهنگی و هنری میان ملت‌ها باشد. این رویداد فرهنگی نه تنها به معرفی آثار خوشنویسان معاصر ایران پرداخت، بلکه دروازه‌ای به سوی شناخت بهتر فرهنگ و ادبیات هند از دیدگاه فارسی‌زبانان گشود.


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر شعر سایت شعر آفرین هند در شعر فارسی مرکز فرهنگی سوامی ویوکاناندا هند

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.