1403/7/28   شعرنو   کدخبر: 13017   نظر: 0   بازدید: 2016   خبرنگار: فهیمه علمداری چاپ

در رونمایی کتاب «ساعت دیروز» مطرح شد؛

استفاده محدود از شعر سپید در موسیقی؛ چالشی برای هنر معاصر

مراسم رونمایی از کتاب «ساعت دیروز» مریم بذری

در مراسم رونمایی از کتاب «ساعت دیروز» به قلم مریم بذری، اهالی فرهنگ و هنر از جایگاه محدود شعر سپید در موسیقی گفتند و بر لزوم بهره‌گیری بیشتر از این فرم شعری در هنر معاصر تأکید کردند. آنها معتقدند شعر سپید، ظرفیت‌های تازه‌ای برای آفرینش‌های هنری دارد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: در مراسم رونمایی از مجموعه شعر «ساعت دیروز» نوشته مریم بذری، جمعی از فعالان فرهنگی و هنری از تأثیرات شعر سپید بر موسیقی و هنرهای دیگر سخن گفتند. این برنامه در شهر کتاب فرشته برگزار شد و به موضوعات مختلف پیرامون شعر و هنر پرداخته شد. بیژن شکرریز، مستندساز و عکاس، در این مراسم با بیان تجربه‌های شخصی‌اش از هم‌نشینی با بزرگان ادب معاصر همچون رضا سیدحسینی و نصرت رحمانی، اظهار داشت که شعر همواره در زندگی انسان نقش مهمی داشته و اشاره کرد که کمتر از ظرفیت شعر سپید در موسیقی استفاده شده است.


وی با اشاره به تفاوت‌های موجود در شیوه سرودن شاعران همچون نیما یوشیج، شاملو و اخوان ثالث، بیان کرد: «شعر سپید، برخلاف دیگر اشعار، بدون قید و بند است و هنوز بسیاری از اهالی موسیقی به دلیل همین ویژگی‌های آزاد، از استفاده از آن در موسیقی پرهیز می‌کنند.» او به آثار هنرمندانی همچون شجریان و شهرام ناظری که از اشعار نیما و اخوان در موسیقی بهره برده‌اند، اشاره کرد و تاکید کرد که شعر سپید پتانسیل استفاده بیشتر در موسیقی را دارد.


در ادامه این مراسم، هرمز علی‌پور، شاعر و نویسنده، با بیان اینکه شعر سپید نباید ساده‌انگارانه نگریسته شود، گفت: «شعر آوانگارد در طول تاریخ با تاخیر به درک و شناخت عمومی رسیده است. شاعران موج نو همچون احمدرضا احمدی تلاش کردند شعر ایران را با مفاهیم و تحولات جهانی همگام کنند.» وی با تاکید بر اینکه هر شاعر با دو یا سه شعر می‌تواند شناخته شود، افزود: «شعر سپید اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما نیاز به چفت و بست محکم کلمات و آهنگی درونی دارد.»





هرمز علی‌پور همچنین با اشاره به تغییرات در غزل معاصر گفت: «امروزه شاهد تحولات مهمی در شعر غزل و سپید هستیم و هر دو این قالب‌ها پتانسیل بسیاری برای ایجاد آثار هنری جدید دارند. مهم این است که شاعر آزاد باشد و قالب شعری مزدور یا آزاده نباشد.»


رویا تفتی، دیگر سخنران این مراسم، نیز در سخنان خود اظهار کرد که شعرهای کتاب «ساعت دیروز» مملو از احساسات عمیق انسانی است و این ویژگی به شاعر کمک کرده است تا با استفاده از تصاویر ساده، پیام‌های پیچیده‌ای را به مخاطب منتقل کند. وی پیشنهاد داد عنوان «سپید» به اشعار این مجموعه اضافه نشود، چرا که شعر خوب به خودی خود خواندنی و جذاب است.


در پایان مراسم، مریم بذری، نویسنده کتاب، بخشی از اشعار کتاب خود را برای حاضران خواند و از حمایت و حضور مخاطبان قدردانی کرد. این کتاب شامل ۹۹ شعر سپید است و در سه فصل «دیروز»، «امروز» و «فردا» منتشر شده است.

مریم بذری، متولد چهارم تیر ۱۳۶۱ و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، از نوجوانی با سرودن دوبیتی‌ها برای انشاهای مدرسه‌اش قدم به دنیای شعر گذاشت. او در این دوران همچنین داستان کوتاه می‌نوشت و عضو کانون ادبی بود. بذری مطالعه را یکی از عوامل موفقیت خود می‌داند و در دوران نوجوانی با زمزمه‌هایی چون "منت خدای را" وارد دنیای ادبیات شد.


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا شعر مریم بذری ساعت دیروز رونمایی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.