1400/04/30   شعر امروز   کدخبر: 1303   نظر: 0   بازدید: 2108   خبرنگار: زهرا منصور چاپ

در گفتگو با تارنا مطرح شد:

صابر قدیمی: جلسه‌ی مجازی شعر اگر واقعا جلسه‌ی خوبی باشد و نقد‌های مفیدی در آن صورت بگیرد، قطعا موثر است.

صابر قدیمی: جلسه‌ی مجازی شعر اگر واقعا جلسه‌ی خوبی باشد و نقد‌های مفیدی در آن صورت بگیرد، قطعا موثر است.

صابر قدیمی شاعر ، نویسنده و طنزپرداز و از چهره های مطرح این روزهای ادبیات بیان کرد ،جلسه‌ی مجازی شعر اگر واقعا جلسه‌ی خوبی باشد و نقد‌های مفیدی در آن صورت بگیرد، قطعا موثر است. جلسه‌ی شعر بد هم چه مجازی باشد چه حضوری، لطمه می‌زند.

به گزارش تارنا -این روزها با ادامه پیدا کردن شیوع ویروس کرونا، شاهد برگزاری جلسات و نشست‌های ادبی به‌صورت مجازی هستیم.
گرچه عده‌ای از شاعران و انجمن‌ها، جلسات حضوری نیز برگزار کرده اند اما بیشتر جلسات شعر به‌صورت مجازی و در شبکه‌های مختلف مانند اینستاگرام و کلاب‌هاوس برگزار می‌شوند.

در این‌باره و در خصوص فواید و مشکلات جلسات مجازی با صابر قدیمی،در گفت‌وگو با تارنا مطرح کرد:



مهمترین تفاوت آن، عدم حضور و مجازی بودن جلسات است. برگزار شدن جلسات به‌صورت حضوری، به‌مراتب جذاب‌تر و موثرتر است. این عیب وجود دارد که وقتی فردی طرف مقابل خود را از نزدیک حس نکند، مثل این است که تصویری از تلویزیون ببیند و اسناد مجازی صورت می‌گیرد. شاید ترکیب اسناد مجازی برای این تعبیر مناسب نباشد اما در نهایت اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، مهم‌ترین مسئله‌ی جلسات مجازی، وجود فاصله است و اتفاقا حسن آن نیز در همین است که دوستان دور از مرکز می‌توانند از این طریق کنار همدیگر باشند و همراه شوند؛ درصورتی که اگر این جلسات حضوری بود قابلیت رؤیت، کمتر برای افرادی که از مرکز‌ دور هستند وجود داشت و این دراصل هم نکته‌ی مثبت این جلسات است و هم نکته‌ی منفی.

جلسه‌ی مجازی شعر اگر واقعا جلسه‌ی خوبی باشد و نقد‌های مفیدی در آن صورت بگیرد، قطعا موثر است. جلسه‌ی شعر بد هم چه مجازی باشد چه حضوری، لطمه می‌زند؛ پس مهمترین مولفه، خود خوب بودن و موثر بودن و کاربردی بودن است.
من فکر میکنم در کل فضای مجازی می‌تواند کمک کند که کیفیت دسترسی افراد به مدرسین و مولفان بیشتر باشد و روی هم رفته، فواید آن را بیشتر از مضراتش می‌بینم.

صابر قدیمی مولف کتاب طرز طنز و داور نخستین جایزه کتاب تارنا درباره نحوه صحیح برگزاری جلسات مجازی گفت:



بهتر است نظام‌مند باشد، زمان مشخصی داشته باشد و زمانی شروع شود که همه بتوانند همراه باشند. مدیریت جلسه همانطور که در حالت حضوری مهم است، در فضای مجازی نیز اگر مدیریت صحیح صورت بگیرد، زمان نقد مناسبی در نظر گرفته شود و از کسانی درخواست نقد شود که در آن زمینه، تخصص، سواد و تجربه دارند، می‌تواند کیفیت بالاتری داشته باشد.
 گاهی به‌خاطر رفاقت و ارادت و امثالهم، زمان بیشتری در اختیار کسانی قرار داده می‌شود که شاید شایستگی لازم را برای مطرح کردن آن مباحث نداشته باشند و زمان کمتری در اختیار افراد دیگر قرار داده شود؛ که این می‌تواند یکی از آفت‌ها باشد.
یک معضل که برای مثال در کلاب هاوس،به وجود آمده، بحث مدیریتور شدن است. باید ببینیم این دوستانی که در جایگاه منتقد یا مدیر قرار می‌گیرند، شایستگی‌های لازم را دارند یا خیر. بعضا من دیده‌ام کسانی در مورد شعر یا ادبیات یا هر هنر دیگری صحبت می‌کنند که با آن هنر حتی آشنایی ابتدایی هم ندارند؛ و این یک آفت است که افراد متخصص درمورد آثار دوستان صحبت نکنند و منجر به این شود که دوستان به اشتباه بیفتند.
یک مسئله‌ی دیگر معرفی کتاب‌های خوب است که من آن را کمتر دیده‌ام. فرصت خوبی‌ست که دوستان به یکدیگر کتاب خوب معرفی کنند.

قدیمی در ادامه نسبت به میزان استعدادیابی در حوزه جلسات مجازی افزود:



در ذات تفاوت بنیادی ندارد؛ تنها تفاوت این است که در فضای مجازی دسترسی بیشتری برای افراد در شهرها و استان‌های مختلف وجود دارد و ارتباط وسیع‌تری برقرار می‌شود و برای همین از یک جهت راحت‌تر شده است.
بهتر است دوستان در کارگاه‌های مختلف شرکت کنند، در جلسات شعر حضور پیدا کنند و شعر بخوانند، کتابی معرفی شود، آثارشان پیگیری و نقد شود؛ این روال می‌تواند منطقی باشد.
به‌نظرم فضای مجازی به استعدادیابی کمک کرده است.
من مهمان خیلی از جلسات مجازی بوده‌ام؛ از جمله اینکه مجری برنامه‌های دانش افزایی دانشگاه علامه طباطبایی بودم، در کلاب‌هاوس چند بار مهمان دوستان بودم و در ارتباط با مبانی طنز، مبانی شعر و پیرامون ترانه صحبت کرده ام.
در جلسات شعری که دعوت شده و پیرامون یک فرد یا استاد خاص مثلا بزرگداشت آقای عمران صلاحی و امثالهم، بعضا حضور مستمر داشته‌ام.

او چندی از دست آوردهای این جلسات را تشریح کرد :


یکی از دستاوردها این است که صدای دوستانی را که خیلی وقت است ندیده‌ایم، می‌شنویم و فارغ از آن بعضا از دوستان، نظرات و نکاتی را شنیده‌ام که کاربردی بوده و آن‌ها را آموخته‌ام. مهمترین دستاورد آن می‌تواند یاد گرفتن از عزیزان دیگر باشد.
فضای مجازی هنوز خیلی باب نشده است که بگوییم شاعر بزرگ و جدیدی را معرفی کرده اما می‌بینم کسانی که مستعد هستند، دارند پرورش پیدا می‌کنند و امیدواریم که اتفاقات خوبی بیفتد.

صابر قدیمی طنز پرداز و شاعر خوشنام این روزها درباره‌ی رونمایی کتاب‌ها در فضای مجازی و جلسات آنلاین گفت:



به نظر من اتفاق خوبی است؛ می‌تواند موثر باشد و مخاطبان از نقاط مختلف با آثار دوستان، بیشتر آشنا شوند.
درباره کلاب هوس هم باید بگویم به نظر من کلیت آن خوب است؛ به شرط اینکه کسانی که آن‌جا حضور پیدا می‌کنند، سواد و توانایی و تخصص لازم را داشته باشند و مدیریت درستی انجام شود، کتاب‌های خوب معرفی شوند و افراد زمان داشته باشند که حرف بزنند، شعر بخوانند و نقد شوند.

اتمام خبر |


گروه شاعران حرفه ای تارنا - لینک عضویت

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا طنز شعر صابر قدیمی طرز طنز فروش ترانه همسرایی فروش شعر جلسات شعر انجمن شعر کلاب هوس کلاب هوس شعر شعر انلاین

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.