1401/04/20   ترانه   news code: 1481   Opinion: 0   Visit: 2182   Reporter: زهره رضوانی Publish

با حضور عبدالجبار کاکایی و محمدکاظم کاظمی

مجموعه شعر «سومین پر سیمرغ» رونمایی شد

مجموعه شعر «سومین پر سیمرغ» رونمایی شد

مجموعه شعر سومین پر سیمرغ اثر مصطفی جلیلیان مصلحی با حضور عبدالجبار کاکایی، محمدکاظم کاظمی و عباس ساعی در شهر کتاب مشهد رونمایی و نقد شد.

به گزارش تارنا - عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرای مطرح معاصر امروز در مراسم رونمایی و نقد مجموعه شعر سومین پر سیمرغ که در شهر کتاب مشهد برگزار شد اظهار کرد: پس از افزوده‌ شدن بار سنگین اجتماعیات بر غزل شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که شاهد تنوع و نوآوری در غزل هستیم. غزل در روزگار ما به ویژه در آغاز این قرن دچار تحولات شگفت‌انگیزی شده که در طول تاریخ کم‌سابقه بوده است.  


کاکایی با اشاره به اینکه جلیلیان مصلحی در گذشته سعی می‌کرد امور عینی را به مدد تشبیه، استعاره و... روشن‌تر و به مخاطب نزدیک‌تر کند، افزود: گویا در شعر معاصر ایران فرمولی وجود دارد با نام «چیزی را پیدا کن، بعد پنهان و دور از ذهن قرار بده» تا تلاش برای کشف مجهول اتفاق بیفتد و یافتن آن سبب اهتزاز روحی شود. به نظر می‌آید در این مجموعه نیز این اتفاق رخ داده زیرا مفاهیمی که در ابتدای کتاب سومین پر سیمرغ خواندم، مفاهیم واضحی بود که می‌توانست آن‌ را اثرگذارتر و عینی‌تر بیان کرد.  


این شاعر و منتقد ادبی عنوان کرد: ستیز با جهان توسعه و مظاهر زندگی شهرنشینی که یکی از فرآیندهای فکری بعد از انقلاب است و استفاده از تعابیر امروزی و کهن غزل فارسی نیز در اشعار مجموعه سومین پر سیمرغ به چشم می‌خورد.  


مجموعه شعر «سومین پر سیمرغ» رونمایی شد





محمدکاظم کاظمی، شاعر و ویراستار نیز در ادامه این مراسم در خصوص صفحه‌آرایی و جلد کتاب بیان کرد: طرح جلد کتاب می‌توانست بهتر باشد. از نظر من کتاب عنوان زیبا و خوشایندی دارد؛ منتهی به جای نام بردن از «۷۵ غزل عاشقانه، عارفانه، انتقادی و اجتماعی» روی جلد کتاب نوشته شدن «مجموعه‌ غزل» کفایت می‌کرد. همچنین نام تمام کسانی که در طراحی اجزای جلد کتاب دست داشته‌اند، در کتاب آورده شده که این می‌تواند نقطه‌ قوت اثر محسوب شود؛ منتهی انتظار می‌رفت نام صفحه‌آرا و ویراستار کتاب نیز موجود باشد و با توجه به نام نبردن از ویراستار، این‌گونه به نظر می‌رسد که کتاب ویرایش نشده است.  


وی افزود: ما با مجموعه‌ متنوعی روبه‌رو هستیم و می‌توانم بگویم کتاب پر سیمرغ بهترین کتابی‌ است که توسط آقای جلیلیان مصلحی نوشته شده است. به خصوص در حوزه‌ اشعار اجتماعی و عاشقانه و به نوعی می‌توان گفت نیمه‌ پنهان شاعر به خوبی ظاهر شده است.  


این شاعر و پژوهشگر ادامه داد: بر خلاف روش معمول غزل‌سرایی امروز شاعر فضاهای شخصی را هم وارد شعر می‌کند و به جای بیان کلیات در رابطه‌ با یک موقعیت خاص شعر می‌سراید. در برخی اشعار شاعر اندکی به روایت پرداخته که به نظرم می‌توانست بیشتر باشد و اگر شاعر به جای ترکیبات انتزاعی روی کشف لحظه‌ها مانور می‌داد، موفق‌تر بود.


مجموعه شعر «سومین پر سیمرغ» رونمایی شد


عباس ساعی، منتقد ادبی نیز در ادامه مراسم در خصوص عنوان کتاب خاطرنشان کرد: در دنیای مجازی موضوعی در مورد «سه پر سیمرغ» مطرح شد که چنین چیزی در شاهنامه موجود نیست. شاهنامه‌ مسکو، دکتر خالقی، استاد کزازی و سن ژوزف را بررسی کرده‌ام اما هیچکدام به ماجرای محول شدن سه پر به زال توسط سیمرغ اشاره نداشته‌اند. با این اوصاف نام کتاب اندکی جای تامل دارد.  


وی با اشاره به اینکه مجموعه شعر سومین پر سیمرغ از جمله کتاب‌هایی است که می‌توان به آن افتخار کرد، افزود: یکی از نقاط چشم‌نواز این مجموعه، این‌ است که شاهد یکنواختی ملال‌آور و خستگی‌آفرین نیستیم. نوعی سرزندگی و تنوع در مجموعه می‌بینم که باعث شده مجموعه زنده و حیات‌مند باشد. از منظر موسیقیایی این مجموعه بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ وزن مختلف را در بر گرفته و علاوه بر تنوع ردیف‌ها چندصدایی در آن به وضوح شنیده می‌شود که با خستگی‌آور شدن آن مبارزه می‌کند.  


این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: تنها تکراری که در اشعار به چشم می‌خورد، حس و عاطفه‌ای‌ است که شاعر در غزل‌ها و کلمات دمیده است. این حس مانند یک رشته‌ تسبیح دانه‌های متعدد و متنوع این شعر را سامان داده است. در مجموع اگر این مجموعه زیباست، به این دلیل است که در عین تنوع، تکرار دارد و در عین تکرار، تنوع.  


ساعی اضافه کرد: زبان این مجموعه تا حد زیادی انتزاعی‌ است و وظیفه‌ شاعر پوشاندن کسوت زبان بر مفاهیم بی‌صورت است که در این مجموعه تا حد زیادی اتفاق نمی‌افتد و به جای اینکه شاهد سیری از ذهن به عین باشیم، دوباره با کلام ذهنی مواجه می‌شویم. در این مجموعه فرآیند از ذهن به ذهن زیاد به چشم می‌خورد و احساس می‌کنم ممکن است ویژگی سبکی شاعر باشد و یا روزی به این نتیجه برسد که باید در این بخش تجدید نظر کند. ایرادی که از نظر من مطرح است، ممکن است از نظر خود شاعر یا سایر منتقدان مطرح نباشد اما به طور کلی از نگاه خویش مجموعه شعر سومین پر سیمرغ را اثر موفقی ارزیابی می‌کنم.  


کتاب سومین پر سیمرغ مجموعه‌ ۷۵ غزل عاشقانه، عارفانه، انتقادی و اجتماعی به قلم مصطفی جلیلیان مصلحی‌ است که توسط انتشارات دالاهو و به کوشش موسسه فرهنگی هنری پیشگامان شعر نوین ایران به چاپ رسیده است.


انتهای پیام


 

 


Suggested news

Labels: خبرگزاری شعر تارنا محمدکاظم کاظمی عبدالجبار کاکایی سومین پر سیمرغ مصطفی جلیلیان مصلحی

share :

Related posts

    Comments


    Please write your comments in Farsi and avoid using Latin alphabet.