1401/05/05   شعر امروز   کدخبر: 1504   نظر: 0   بازدید: 1203   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

تهرانگردی شاعرانه؛

«از مولوی تا ته تهران» به قلم سپیده یگانه منتشر شد

«از مولوی تا ته تهران» به قلم سپیده یگانه منتشر شد

مجموعه شعر «از مولوی تا ته تهران» به قلم «سپیده یگانه» اثری با شاخصه های تاریخی و جغرافیایی تهران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران- تارنا : مجموعه شعر «از مولوی تا ته تهران»  به قلم  «سپیده یگانه»  به همت انتشارات «فصل پنجم» چاپ شده است. در این کتاب جغرافیای تهران و فرهنگ ساکنانش شاعرانه روایت‌شده‌اند. در این مجموعه از نام های محلات تهران تا مشکلات آن به شکلی شاعرانه مطرح شده است.

در کارنامه سپیده یگانه کسب مقام دوم در همایش کشوری شعر آیینی در بخش اساتید (سال ۱۳۹۳)، شایسته‌ تقدیر در پنجمین همایش کشوری شعر آیینی (سال ۱۳۹۴)، مقام اول جشنواره‌ قرآنی کودک و نوجوان در رشته‌ شعر (سال ۱۳۷۹)، کسب مقام اول شعر جشنواره نشریات دانشجویی (سال ۱۳۸۲) و عضویت شورای مرکزی انجمن نخبگان و استعدادهای برتر ایران، (۱۳۸۹ تاکنون) دیده می‌شود.

از او مجموعه شعر «از مولوی تا ته تهران» و کتاب‌های پژوهشی «غربت خیس دریا: نگاهی به زندگی و اشعار محمدعلی بهمنی»، «ادبیات انقلاب اسلامی» و «تاریخ تحلیلی دفاع مقدس و بازتاب آن در ادبیات ایران» منتشر شده است.


سپیده یگانه خالق «از مولوی تا ته تهران» مطرح کرد:

«شاعر با گفتن از نمادهای تاریخی و یا جغرافیایی احساس می‌کند با مخاطبش ایجاد صمیمیت بیشتری می‌کند. شاعر وقتی از تهران و ویژگی‌های تهران می‌گوید یک‌قدم به مخاطب نزدیک‌تر می‌شود. بسیاری از پژوهشگران معتقدند شعر امروز از حالت انتزاعی وارد ارتباط با مخاطب شده است و از همه ابزارها هم برای این ارتباط استفاده می‌کند تا خودش را به مخاطب نزدیک‌تر کند.»



«از مولوی تا ته تهران»؛





آه! تهران خسته‌ی مسلول!

بارِ خرمالوی «کن»‌ات خشکید

تب به «پایانه‌ی جنوب» رسید

چمنِ «راه‌آهن»‌ات خشکید


سپیده یگانه :«در کتاب از مولوی تا ته تهران، گاهی با همه تلخی‌ها از شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم گلایه کرده‌ام. در این کتاب تختی برای من نمادی از تهران است و در بخشی از شعرهایم گفته‌ام:

کاش «تختی» دوباره برمی‌خاست

با سر و دوش «خانی‌آباد»ی...»

«واقعاً احساس کرده‌ام مسائل اقتصادی موجب کمرنگ شدن وجوه فرهنگی مردم تهران شده است. امروز محله‌های قدیمی و اصیل تهران به خاطر مسائل اقتصادی شده‌اند جنوب شهر و ساکنان این محله‌های زیبا و اصیل احساس تعلقی به آن ندارند و در فکر مهاجرت به محله‌های بالاتر هستند. برای همین اگر گلایه در این شعرها وجود دارد حاصل چنین نگاهی است. آنجا که نوشتم:

شهر من درد می‌کند بدن‌اش

سرفه‌هایش به خون نشسته و تب

می‌هراسد زمین بلرزاند

«حسن‌آباد» و «شوش» را یک شب...»


پایان خبر / منبع: همشهری

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا کتاب از مولوی تا ته تهران سپیده یگانه شعر تهران

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.