1401/07/06   شعر امروز   کدخبر: 1562   نظر: 0   بازدید: 1740   خبرنگار: فهیمه علمداری چاپ

شعر ناصرالدین شاه در وصف امام رضا

شعر ناصرالدین شاه در وصف امام رضا

ناصرالدین شاه در یکی از سفر های خود به مشهد مقدس جهت شفا به خدمت کفشداری آن حرم درامد و شعری سرود.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران - تارنا:از سفر خراسان در ایام قدیم سفرنامه‌هایی نیز مانده است که اهل ذوق نوشته‌اند و از همه جالب‌تر سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار است و تشبیه زیبایی که از حرم دارد. این هم بخشی از سفرنامه ناصرالدین از زیارت حرم رضوی که خودش شرح حال است از ایران دوران قاجار و وضعیت حرم رضوی:

«سوار کالسکه شده راندیم رو به شهر. یک فرسنگ و نیم راه بود الی شهر، نیم فرسنگ هم الی حرم مبارک. دو فرسنگ راه می‌شد... راندیم به باغات رسیدیم. به کاروان‌سرای باباقدرت رسیدیم.

جمعیت پیشوازی از هرجور خیلی بود. مردم مشهد هزار جور بودند، از هر طایفه. خلاصه نزدیک شهر سوار اسب شده، با سپه‌سالار صحبت‌کنان می‌راندیم. از دروازه پایین خیابان وارد شدیم... خیلی راه راست راندیم تا رسیدیم دم بست، آن‌جا پیاده شده، علم‌های حضرت را آوردند بوسیدم. زیر نقاره‌خانه حضرت که بسیار مرتفع و بنای عالی است، جقّه را برداشته، کلاه متعارفی سر گذاشته داخل صحن شدیم؛ یعنی داخل بهشت شدیم. از آن‌جا اطاق به اطاق، صحن به صحن، تا وارد ضریح مبارکه شدیم. همه نوکرها بودند. حالتی دست داد که به وصف نمی‌آید. ان‌شاءالله نصیب همه مسلمین...
بعد از زیارت رفتم مسجد گوهرشاد و غیره را تماشا کرده، در سر قبر نایب‌السلطنه مرحوم فاتحه خوانده، برگشتیم از صحن بیرون رفته، از بالاخیابان سوار اسب شده راندیم برای ارک. خیلی راه، به قدر نصف فرسنگ راه بود. نوکرها پیاده آمدند، از باغات خوب گذشتم، عمارات عالیه و غیره، تا رسیدیم به ارک. حوض‌خانه سرپوشیده خوبی داشت. رفع گرما و خستگی را کرده آسوده شدیم. میوه آلوچه خوردیم.
طرفین خیابان‌های شهر دکاکین و خانه و باغ است و نهر بزرگی از وسط می‌گذرد. آب زیاد دارد».






مشهور است که یک‌بار هم ناصرالدین بنا به نذری که برای شفا از بیماری داشت به زیارت حرم رضوی رفت و آنجا ۱۵ روز کفشداری کرد و چون طبع شعر داشت یک شعر بسیار زیبا هم سرود که بالای کفش‌کن حرم مطهر کتیبه شد:

کجا هوای شهنشاهی زمین دارم
که کفشداری سلطان هشتمین دارم

سزد که فخر کنم بر شهان به روز جزا
به کفشداری سلطان دین امام  رضا (ع)


اتمام خبر /

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر شعر ناصرالدین شاه امام رضا شعر امام رضا

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.