1401/12/16   شعر امروز   کدخبر: 1591   نظر: 0   بازدید: 1265   خبرنگار: فهمیه علمداری چاپ

دفتر کار ملک‌الشعرای بهار پاتوق فرهنگی می‌شود

دفتر کار ملک‌الشعرای بهار پاتوق فرهنگی می‌شود

ساختمان و ملک مشهور به دفتر کار شاعر بلند آوازه ایرانی ملک‌الشعرای بهار به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران - تارنا ، محسن احمدی رئیس هیئت مدیره سبا با اعلام این خبر افزود: این ساختمان که در مرکز شهر تهران (خیابان طالقانی نبش خیابان ملک الشعرای بهار در جوار ساختمان مرکزی بانک صادرات) قراردارد با قدمتی حدود صد ساله در زمره ابنیه مربوط به دوران قاجار به شمار می‌آید که طی سالیان گذشته به عنوان شعبه تجارت یک شرکت بیمه ای (محل صدور بیمه های ترانزیتی بوده) و از چند سال قبل به دلیل گودبرداری ساختمان مجاور و فرسودگی این بنای، متروکه شده است.

وی افزود: با هماهنگی‌های ضروری و اخذ مجوزهای لازم بازسازی و تغییرات و تعمیرات این محل تاریخی برای ایجاد فضایی مناسب آغاز می‌شود. تلاش داریم بنای مذکور را به مکان مناسب و درخوری برای ارائه خدمات تفریحی، فرهنگی و هنری به شهروندان تهرانی تبدیل کنیم.

بهار در بیست‌سالگی به صف مشروطه طلبان خراسان پیوست و به «انجمن سعادت» خراسان راه یافت. اولین آثار ادبی-سیاسی او در روزنامه خراسان بدون امضا به چاپ می‌رسید که مشهورترین آن‌ها مستزادی خطاب به محمدعلی شاه است.

بهار با دیگر شاعران روشنفکر عصر مشروطه به خصوص میرزاده عشقی دوستی و روابط صمیمانه و نزدیکی داشت. آن دو در سال ۱۳۰۳، در دوره نخست‌وزیری رضاخان با همراهی و همکاری هم، مثنوی معروف «جمهوری نامه» را در مخالفت با جمهوری رضاخانی سرودند.

بهار در ۱۳۲۸ روزنامه نوبهار را که ناشر افکار حزب دموکرات بود، منتشر کرد و به عضویت کمیته ایالتی این حزب درآمد. این روزنامه پس از چندی به دلیل مخالفت با حضور قوای روسیه در ایران و مخاصمه با سیاست آن دولت، به امر کنسول روس تعطیل شد. او بلافاصله روزنامه تازه‌بهار را تأسیس کرد. این روزنامه در محرم ۱۳۳۰ به امر وثوق‌الدوله، وزیر خارجه، تعطیل و بهار نیز دستگیر و به تهران تبعید شد.

اشعار بی نظیری مانند گنج و رنج، قصیده دماوندیه و مرغ سحر هنوز هم در خاطره ی همه ایرانیان جاویدان مانده است. این شاعر سخت کوش و خوش قریه سرانجام دراول اردیبهشت ۱۳۲۰ هجری شمسی در منزل مسکونیش واقع در (خیابان طالقانی حدفاصل مفتح و خیابان ملک الشعرای بهار)، بدرود حیات گفت و در باغ آرامگاه ظهیر الدوله شمیران به خاک ابدی سپرده شد.



اتمام خبر /

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا tarna ملک‌الشعرای بهار پاتوق فرهنگی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.