1402/04/03   هنر   کدخبر: 1654   نظر: 0   بازدید: 1371   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

آرزوی کودکی مدیرعامل مایکروسافت؛

خواندن اشعار مولانا به کمک هوش مصنوعی

خواندن اشعار مولانا به کمک هوش مصنوعی

رویای مدیر اجرایی مایکروسافت ساتیا نادلا با هوش مصنوعی برآورده میشود.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران- تارنا: ساتیا نادلا مدیر اجرایی ماکروسافت در بخشی از مصاحبه‌اش می‌گوید که مدل GPT 3 به او کمک کرده است تا یکی به یکی از رؤیاهای کودکی خود دست یابد. زمانی‌که او در حیدرآباد هند زندگی می‌کرد، همیشه می‌خواست شعر فارسی را بخواند و اکنون با کمک هوش مصنوعی موفق شده است تا آثار شاعر برجسته‌ی فارسی یعنی مولانا را به اردو و سپس انگلیسی ترجمه کند.


ساتیا نادلا در حیدرآباد هند به دنیا آمده و تحصیلات دانشگاهی خود را در آمریکا گذرانده‌است. او بیش از ۲۲ سال در بخش‌های مختلف شرکت مایکروسافت کار کرده‌است. از بزرگترین موفقیت‌های وی در مایکروسافت می‌توان به راه‌اندازی بینگ، جستجوگر مایکروسافت، اشاره کرد. چت جی پی تی نوعی مدل زبانی بزرگ است که بر شبکهٔ عظیمی از نورون‌های مصنوعی متکی است که به‌نوعی، رفتار نورون‌های مغز انسان را تقلید می‌کنند.


مدل زبانی GPT برپایه معماری شبکه عصبی ترانسفورمر گوگل ایجاد شده و گوگل از این شبکه عصبی در ساخت مدل زبانی پیشرفتهٔ LaMDA استفاده کرده‌است؛ همان مدلی که چند ماه پیش، یکی از کارمندان گوگل مدعی شد «خودآگاه» است و موجی از شوخی‌های اینترنتی و نگرانی از ظهور ربات‌های قاتلی به‌راه انداخت.

این ابرسامانه میتواند به تمامی سوالات شما پاسخ دهد و حتی با درخواست شما شاعر بشود شعر بگوید یا اینکه متن های ادبی را ترجمه کند.


اتمام خبر/

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر ساتیا نادلا چت جی پی تی هوش مصنوعی مولانا مایکروسافت

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.