1402/04/24   تجسمی   news code: 1702   Opinion: 0   Visit: 1292   Reporter: دانیال فتحی لاطران Publish

قدیمی ترین تمبر یادگاری ایران با موضوع شعر

قدیمی ترین تمبر یادگاری ایران با موضوع شعر
قدیمی ترین تمبر یادگاری ایران با موضوع شعر

معرفی و بررسی نخستین و قدیمی ترین تمبرهای یادگاری تاریخ پست ایران با موضوع شعر

به گزارش خبرگزاری شعرایران-تارنا: اختراع تمبر دستاورد مهم بشر در قرن ۱۸ و ۱۹ موجب تسریع در نامه رسانی،جابه جایی کالا و رفع مشکلات عدیده در امور اداری و قضایی گردید. تمبر یک اثر هنری خُرد و جذاب است که جدا از استفاده در امور پستی به گسترش و پیشرفت فرهنگ و ایدئولوژی یک دیار به سرزمینی دیگر و بالعکس کمک شایانی می کند. یک یا تعدادی تمبر که بر روی پاکت و بسته ای می چسبد فارغ از اینکه نمایانگر پرداخت هزینه های مرتبط باشد، بیانگر تفکر و فرهنگ جایی است که نامه از آنجا آمده. خوشبختانه تمبر با فاصله زمانی کمی از اختراع آن به ایران وارد شد و از این جهت ایران جزو نخسیتن کشورهایی بود که همزمان با کشور های مدرن اروپایی از تمبر در دستگاه پستی خود بهره مند شد. ایرانیان باستان که خود مبدع چاپارخانه به شکل پستخانه های امروزی بودند و با این روش به جغرافیای بزرگی در دوره هخامنشی نامه رسانی می کردند از این روش نوین نیز بی اطلاع نماندند. همه ساله فهرست تمبرهای ارزشمند پستی و یادگاری ایران در کاتالوگ های معتبر مرجع ارزش گذاری تمبر دنیا ثبت و بررسی می شود.

در واقع تمبر در کنار پول کاغذی و دوربین عکاسی یکی از چند رهاورد مهم ناصرالدین شاه در سفر فرنگ بود که با خود به کشور آورد.ایرانیان به خوبی با تمبر آشناشده و علاوه براستفاده پستی و اداری به دلیل ذوق هنری به جمع آوری آن پرداختند. طراحی و رنگ آمیزی و ثبت وقایع تاریخی، فرهنگی و هنری روز بر روی تمبرها به مرور زمان باعث شده که تمبر به عنوان یک سند تاریخی ارزش مادی و معنوی پیدا کند.





قدیمی ترین تمبرهای یادگاری ایران با موضوع ادبیات و بزرگداشت شاعران بزرگ شعرکلاسیک پارسی در دهه سی خورشیدی منتشر شدند. این تمبرها جزو اسناد پستی مهم و با ارزش تاریخی و هنری در تاریخ چاپ سری پستی یادگاری  ایران محسوب می شوند.

نخستین تمبر یادگاری ایران با موضوع شعر به مناسبت زادروز سعدی با عنوان (هفتصدو هفتادمین سال تولد سعدی) در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۱ خورشیدی در یک سری شامل۳ قطعه با ارزش های ریالی متفاوت با تصاویر مرتبط نقش تمبر به شرح ذیل منتشر شد که عبارتند از:

۱- نگاره چهره سعدی ۵۰ +۱/۵ ریال

۲-آرامگاه سعدی ۵۰ +۵۰ دینار

۳-دروازه قرآن شیراز ۲۵+۲۵ دینار

لازم به ذکر است از مجموع مبلغ هر سری تمبر تولد سعدی ۲/۲۵ ریال برای هزینه پست و ۱/۲۵ ریال برای تکمیل بنای آرامگاه نوین سعدی در نظرگرفته شد. قبل از چاپ نمونه اصلی فوق با تیراژ بالا نمونه ای با ترکیب رنگ متفاوت از چاپ اصلی  منتشر شد که به دلیل فوق کم یاب بودن دارای قیمت بالایی برای مجموعه داران می باشد. البته شاید نمونه ای در موزه های مربوط پستی موجود باشد.

دومین تمبر یادگاری ادبی با عنوان (هزارو صدمین سال تولد رودکی) در سوم دی ماه ۱۳۳۷  خورشیدی در یک سری شامل سه قطعه با یک تصویر مشخص که رودکی را در حال نواختن چنگ نشان می دهد منتشر و با قیمت های ۱۰ ریال،۵ریال و ۲/۵ ریال عرضه گردید. هوشمندی به کار رفته در طراحی تمبر تولد رودکی پدر شعر پارسی نشان دادن ساز چنگ در دستان شاعر است که توانایی ادبی و موسیقایی شاعر را توأمان بیان می کند.





جمع آوری تمبر یک تفریح سالم و جریان فرهنگی هوشمندانه است که کودکان و نوجوانان و جوانان را در عین سادگی مانند یک کتاب بزرگ با تاریخ،فرهنگ و هنر و بسیاری موارد دیگر آشنا می سازد و همینطور جمع آوری آن حفظ اسناد پستی تاریخی ارزشمند و یک سرمایه گذاری بلند مدت است. تمبر یک نماد فرهنگی قدرتمند است که می تواند از سرقت آشکار مشاهیر ادبی،هنری،ورزشی و خلاصه تاریخ یک کشور جلوگیری کند.


اتمام خبر/


Suggested news

Labels: خبرگزاری شعر سعدی رودکی تمبر تمبر یادگاری تمبر تاریخی تاریخ پست ایران تمبر ادبی تمبر مشاهیر ادبی

share :

Related posts

    Comments


    Please write your comments in Farsi and avoid using Latin alphabet.