1397/1/22   شعر امروز   کدخبر: 231   نظر: 0   بازدید: 1248   خبرنگار: فهیمه علمداری چاپ

در بزرگداشت سیدحسن حسینی:

پس از 14 سال ارزش واقعی حسینی مشخص شد

پس از 14 سال ارزش واقعی حسینی مشخص شد

اختصاصی تارنا-

مراسم یادبود و بزرگداشت زنده‌یاد سیدحسن حسینی عصر روز 21 فروردین ماه با حضور چهره‌های شعر و ادبیات مانند ساعد باقری، جواد محقق، سهیل محمودی، بهروز یاسمی، وحید امیری، حسام‌الدین سراج، مصطفی رحمان‌دوست،‌ قاسمعلی فراست، شروین سلیمانی، اکبر آزاد، عبدالجبار کاکایی، نیلوفر لاری‌پوری، اسماعیل امینی، پرویز بیگی، حجت‌الله صیدی و خانواده مرحوم حسینی و قیصرامین‌پور برگزار شد. اجرای این مراسم را امیرپوریا محمودی به‌عهده داشت.  

به گزارش تارنا-مراسم یادبود و بزرگداشت زنده‌یاد سیدحسن حسینی عصر روز 21 فروردین ماه با حضور چهره‌های شعر و ادبیات مانند ساعد باقری، جواد محقق، سهیل محمودی، بهروز یاسمی، وحید امیری، حسام‌الدین سراج، مصطفی رحمان‌دوست،‌ قاسمعلی فراست، شروین سلیمانی، اکبر آزاد، عبدالجبار کاکایی، نیلوفر لاری‌پوری، اسماعیل امینی، پرویز بیگی، حجت‌الله صیدی و خانواده مرحوم حسینی و قیصرامین‌پور برگزار شد. اجرای این مراسم را امیرپوریا محمودی به‌عهده داشت.


 سهیل محمودی که نخستین سخنران این نشست بود با اشاره به ضعف‌های قرن 21 گفت: ما در زمانه‌ای زندگی‌ می‌کنیم که متاسفانه از اواخر قرن نوزدهم خالی از الگو شده است و متاسفانه ما در این دوره خبردهنده نداریم تا خبرهای بزرگ و جدید را  به ما بدهند. شما صفحات تاریخ را ورق بزنید و ببینید که بعد از افرادی مانند ویکتور هوگو، داستایفسکی، تولستوی و تاگور چه کسانی پا به عرصه گذاشته‌اند؟   وی ادامه داد:‌ نشانه‌ها در دنیای امروز تمام شده است و دیگر تولستوی نیست که با قطار شهر به شهر را بگردد و درباره ثروت عده‌ای صحبت کند و زندگی به شکل سرمایه‌داری را رد کند.   این شاعر با انتقاد از فضای رسانه ملی گفت: به خاطر دارم که زمانی با همه سختی‌ها و مشکلات افرادی مانند سیدحسن سادات ناصری، محمدابراهیم باستانی پاریزی و مهرداد اوستا در رسانه ملی صحبت می‌کردند اما امروز ما به سمت تهی شدن در حال حرکت هستیم و الگوهای جوانان یا مهمان‌های شبکه «من‌وتو» و یا برنامه‌هایی مانند «خنداوانه» و «دورهمی» هستند.  


وی افزود: دغدغه امروز من گران شدن دلار و یورو نیست و من نگران آن هستم که 20 سال دیگر چه بر سر ما خواهد آمد. ما که الگوهایی بزرگ داشتیم، این همه ضعف داریم، وای به حال بچه‌های من و شما که مهمان‌های «دورهمی» و «خندوانه»‌ الگوهای آنها هستند. به نظر من دلار 6 هزار تومانی فاجعه نیست؛ بلکه فاجعه این است که ذهن نسل آینده با مهمان‌ها دورهمی ساخته خواهد شد.   محمودی با اشاره به حضور شاعران و اهالی قلم در برنامه‌های تلویزیونی اظهار کرد: البته منظورم از الگوهای دورهمی شاعران و اهالی قلمی نیست که به این برنامه رفته‌اند، چراکه آن بخش‌ها جزو شاخص‌ترین قسمت‌های این برنامه‌ها بوده و هر 20 قسمت یک بار چنین اتفاقی رخ داده است. در کل جهان خالی از اسطوره‌ها شده است و من برای نسلی که اوستا، قیصر و سیدحسن حسینی را ندیده است، حسرت می‌خورم.  محمودی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره سیدحسن حسینی گفت:‌ به اعتقاد من هرچه بیشتر زمان بگذرد، مردم بیشتر سیدحسن حسینی را خواهند شناخت؛ چراکه او همانند قله‌ای است که به وسیله ابرها پوشیده شده است و رفته‌رفته ابرها کنار خواهند رفت و نوک قله نمایان می‌شود.   در ادامه برنامه شروین سلیمانی در توضیح کوتاهی درباره طنز در آثار سیدحسن حسینی گفت:‌ زنده‌یاد سیدحسن حسینی یک شخصیت آرمانگرا داشت که این ویژگی در شعرهایش به خوبی مشهود است. او آرمانگرا بود و آنچه بین شرایط موجود و شرایط آرمانی وجود داشت، آزارش می‌داد، به همین دلیل از استعداد خود استفاده می‌کرد و با زبان طنز به نقد شرایط موجود می‌پرداخت.   حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات و شاعر نیز در صحبت‌های کوتاهی گفت:‌ 14سال است که ما سال جدید را با یاد سیدحسن حسینی شروع می‌کنیم، عزیزی که ما خیلی زود او را از دست داده‌ایم. در همه این سال‌ها سوالی رازگونه در ذهن من وجود دارد. نمی‌دانم چرا بااینکه برخی شعرهای سید را ما همه حفظ هستیم و بارها شنیده‌ایم اما وقتی در یک مراسمی مثل مراسم امروز دوباره می‌شنویم، باز برای ما تازگی دارد و بعد از قرائت به نکات تازه‌ای پی می‌بریم.


وی ادامه داد: همانطور که سهیل محمودی گفت، انسان‌های فرزانه در جامعه ما به‌شدت کم شده‌اند. به نظر من رباعی گفتن و موفق شدن کار انسانی فرزانه است، درست شخصیتی مانند سیدحسن حسینی. در آخر به اعتقاد من اگر کسی در سال‌های بعد از انقلاب به دنبال فرزانگی شاعر می‌گردد، باید در کارهای سیدحسن حسینی آن را پیدا کند.   حسام‌الدین سراج نیز قبل از اجرای قطعه‌ای از سیدحسن حسینی گفت:‌ بعد از فوت قیصر امین‌پور، تب قیصر جامعه را فراگرفت و باعث شد که همه جا صحبت از او باشد و قیصر آنطور که شایسته است در جامعه معرفی شود. خوشحالم که بالاخره بعد از گذشت 14 سال از فوت سیدحسن حسینی، رفته‌رفته جامعه ادبی روی آثار او نیز متمرکز شده است و می‌توان امیدوار بود که به مرور صحبت‌های بیشتری درباره او بشنویم.  


ساعد باقری که آخرین سخنران این نشست بود با اشاره به اهمیت پرداختن به سیدحسن حسینی اظهار کرد: ضرورت بازشناسی سیدحسن حسینی مدت‌هاست ذهن مرا درگیر کرده است. روز گذشته داشتم با خودم فکر می‌کردم که امروز درباره چه ویژگی سید صحبت کنم که کمتر از آن حرف زده شده و به این نتیجه رسیدم که باید درباره روشنفکری او صحبت کنم.   وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا وقتی در جامعه ما حرف از روشنفکر می‌شود، ذهن‌ها به سمت خاصی می‌رود، سمتی که با هیچ تعریفی، هیچ ربطی به روشنفکری ندارند، افرادی که فقط در حال اعتراض و هنجارشکنی هستند. بنابراین منظور من از روشنفکر کسی است که دید وسیع‌تری از سایر افراد جامعه دارد، آینده را می‌بیند و می‌داند که در روزهای آتی چه خطرهایی جامعه را تهدید می‌کند و از چه موقعیت‌هایی به‌عنوان فرصت می‌توان استفاده کرد.   این شاعر در توضیح شخصیت روشنفکر سیدحسن حسینی گفت:‌ من نه تنها در شعر، بلکه در ترجمه‌ها، خاطرات و مقالات سید این روشنفکری را می‌بینم. او در تک‌تک نوشته‌هایش درد عمیقی را منتقل می‌کرد، دردی که از دیدن و دانستن نشات می‌گرفت. البته در اینجا منظورم از دانستن فهمیدن مجهولات نیست، بلکه آینده‌نگری است.

به نظر من کتاب «سکانس کلمات» برای شناخت سیدحسن حسینی بسیار راه‌گشاست؛ این کتاب طنین یک آخ بلند است.   وی افزود: در جلسه هفته گذشته عده‌ای به من اعتراض کردند که چرا آنقدر به سیدحسن حسینی می‌پردازید و به سایر شاعران بزرگ توجهی ندارید. من در جواب باید بگویم که این ضرورت وجود دارد که ما به همه شاعران معاصر مانند سایه، شاملو، فروغ، قیصر،‌ نیما و دیگران بپردازیم اما این را باید بگویم که در مقابل نقش و جایگاه سید حسن حسینی در شعر بعد از انقلاب، هرچه که درباره او بگوییم کم گفته‌ایم.   در پایان این نشست از خانواده سیدحسن حسینی تقدیر  و از دیوان کامل اشعار او که توسط انتشارات کتاب آبی منتشر شده است، رونمایی شد.  


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا شعر سیدحسن حسینی اخبار شعر

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.