1396/12/19   شعر امروز   کدخبر: 246   نظر: 0   بازدید: 8534   خبرنگار: هانیه شالباف چاپ

صباغ نو در جشن امضای اهواز:

سیب هوس بهانه ای برای دیدار مخاطبان است   

سیب هوس بهانه ای برای دیدار مخاطبان است  

  آیین رونمایی و جشن امضای مجموعه شعر جدید امید صباغ نو با نام «سیب هوس» که به تازگی به همت نشر نیماژ منتشر شده، در شهر اهواز و کتابفروشی محام برگزار شد.

 به گزارش تارنا- آیین رونمایی و جشن امضای مجموعه شعر جدید امید صباغ نو با نام «سیب هوس» که به تازگی به همت نشر نیماژ منتشر شده، در شهر اهواز و کتابفروشی محام برگزار شد.  

صباغ نو در خصوص همکاری با نشر نیماژ گفت: این مجموعه سیزدهمین مجموعه چاپ شده من از سال 87 تا به امروز است. چندین نوبت با نشر نیماژ مذاکره کردیم و در آخر قرار بر چاپ گزیده غزل شد. در مجموع از هفت مجموعه غزل، 72 شعر و 13 غزل چاپ نشده دیگر هم، سیب هوس را تشکیل داد.


مولف مجموعه های «خودزنی» و «جنگ میان ما دو نفر کشته می‌دهد»، از اولین همکاری با نشر نیماژ گفت: از همکاری با علیرضا اسدی و نشر نیماژ راضی هستم. نیماژ با بهترین کیفیت و استانداردی که مد نظر داشتم، سیب هوس را منتشر کرد و روز یازدهم اسفند در تهران مراسم رونمایی و جشن امضای آن برپا شد.


صباغ نو در ادامه به انگیزه چاپ گزیده غزل سیب هوس اشاره کرد و گفت: این مجموعه در واقع بهانه ای برای تجدید دیدار با مخاطبان و علاقمندان به شعر است و برنامه ریزی شده که تا پایان سال، در 6 شهر بزرگ کشور مراسم های این چنینی برقرار و کتاب به دست مخاطبان برسد. پس از تهران و اهواز، در روز های 24، 25 و 26 اسفند، در اصفهان، شیراز و مشهد این مراسم ها برگزار می‌شود. در تاریخ 28 اسفند نیز جشن امضایی در تبریز برگزار خواهد شد. ضمن اینکه دیدارهایی با دوستان ساکن شمال کشور نیز خواهیم داشت که متعاقبا به وسیله نشر نیماژ اعلام خواهد شد.  


وی به تغییر مکان نمایشگاه کتاب نیز گریزی داشت و گفت: پیش بینی ما برای مخاطبان فراری از شهر آفتاب در مصلی تهران قطعا رضایت بخش خواهد بود و اطمینان داریم که امسال در مصلی تهران مخاطبان زیادی از سیب هوس استقبال خواهند کرد.   این شاعر از تیراژ گزیده غزل خود نیز گفت و اضافه کرد: تیراژ یک هزارو 100 نسخه است. چاپ اول با احتسابکتاب هایی که همزمان با رونمایی اول در تهران، به نمایشگاه کتاب یزد و قزوین فرستاده شده بود، به اتمام رسید. چاپ دوم هم آغاز شده و پیش بینی می‌کنیم که برای نمایشگاه به چاپ سوم برسیم.


  امید صباغ نو در پاسخ به این پرسش که که چه شاعرانی حق چاپ گزیده را دارند و یا اصولا لازم است که هر شاعری گزیده داشته باشد یا خیر گفت: گزیده غزل برای شخص من بهانه بود. چراکه اگر قرار بر گزیده چاپ کردن باشد، شاعر باید به حدی از تعداد مجموعه ها رسیده باشد و یا اصلا تمایلی به چاپ برخی از آثار قبلی خود نداشته باشد.


اما من به شخصه میخواستم تعدادی از اشعار را ویرایش کنم. چراکه معتقدم شعر تا روزی که شاعر زنده است حق ویرایش شدن دارد. کما اینکه بارها و بارها اشعار استاد بهمنی هم به وسیله خودشان ویرایش شده و این هیچ ایرادی ندارد. من هم از این قاعده مستثنی نیستم. نگاهم با گذشته تفاوت هایی پیدا کرده که لازم بود برخی از اشعار ویرایش شوند.   مولف مجموعه شعر «روایت سه تم» در خصوص موضوعات اشعار سیب هوس گفت: از آن جاییکه هر مجموعه موضوع مخصوص به خود را داشته و این گزیده ای از همه آن هاست، همه موضوعات را در بر می‌گیرد. در کل شعرهای آیینی، اجتماعی و عاشقانه موضاعات سیب هوس را تشکیل می‌دهد.


این شاعر در پایان دلیل انتخاب عنوان کتاب با نام سیب هوس را اینگونه بیان کرد: چند مورد از غزل های این مجموعه به اجرا درآمده و جای خود را بین مخاطبان شعر و موسیقی پیدا کرده است. من هم بین دو اسم «نیم دیگر» و «سیب هوس» مردد بودم که در آخر با همفکری امیر عظیمی سیب هوس انتخاب شد.   صباغ نو افزود: در پایان هم از کتابفروشی محام متشکرم که این مراسم را به نحو احسن برگزار کردند. امیدوارم شاعران و نویسندگان بیشتری را در محام ببینیم تا حضور آن ها انگیزه ای برای جوانان علاقمند ومخاطبان خاص ادبیات باشد.   در حاشیه این مراسم وحید قربانی از اعضای کتابفروشی محام نیز درخصوص مراسم هایی که در این کتابفروشی نامدار در اهوز برگزار شده گفت: برای اولین بار است که محام در برگزاری جشن امضا پیشرو شده است. خیلی از دوستان اهوازی برای دیدار با شاعران درخواست هایی را مطرح کرده بودند که خداروشکر توانستیم چندی پیش با حضور علیرضا آذر و امروز هم با حضور امید صباغ نو به خواسته های مخاطبان جامه عمل بپوشانیم.  



وی افزود: این مراسم ها تنها مختص به شاعران و نویسندگان مشهور نیست. ما برای هنرمندان بومی نیز برنامه هایی داشتیم که به لطف خدا همگی با استقبال مخاطبان همراه بوده است. ضمن اینکه در مجله داخلی محام که هر دوماه یکبار چاپ و به صورت رایگان توزیع می‌شود، در هر شماره یک هنرمند الزاما خوزستانی را معرفی کردیم و برای آن ها جلسه های رونمایی، نقد و جشن امضا برگزار شده است.   لازم به ذکر است که کتابفروشی محام بین شاعران و نویسندگان بسیار شناخته شدهاست. همچنین علاوه بر اینکه بخش فرهنگی و ادبی آن بسیار فعال است، در سال 94 عنوان بهترین کتابفروشی کشور را از آن خود کرده است.   

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا سیب هوس امید صباغ نو

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.