مجموع-انديشه-و-عاطفه-در-«دندانه-هاي-سين-احسانم»
-اختصاصی تارنا
سری نشست های نشست نقد و بررسی کتاب در کانون ادبی زمستان، با نقد مجموعه رباعی های احسان افشاری از سر گرفته شد.
سری نشست های نشست نقد و بررسی کتاب در کانون ادبی زمستان، با نقد مجموعه رباعی های احسان افشاری از سر گرفته شد.
صدو سومین نشست نقد و بررسی کتاب در کانون ادبی زمستان به مجموعه «دندانه های سین احسانم» که به همت نشر نیماژ منتشر شده، با اجرا و دبیری سجاد عزیزی آرام اختصاص یافت.
در این نشست شاعران و منتقدانی چون دکتر اسماعیل امینی، غلامرضا طریقی، فریبا یوسفی، احسان افشاری، لیدا رشیدی به همراه اعضای کانون ادبی زمستان حضور داشتند. دکتر اسماعیل امینی در ابتدا کمی در خصوص فضای مجازی و انتخاب های شاعران در سرایش اثر صحبت کرد و در ادامه به مجموعه «دندانه های سین احسانم» اشاره کرد و گفت: در این کتاب رباعی های خوب و عالی در این مجموعه وجود دارد و مضمون سازی های درست و به جا به وفور به چشم میخورد. در مقابل، رباعی قالبی است که امکانات وزنی بسیاری دارد و به نظر من در این کتاب شاعر کمی دست به عصاتر حرکت کرده و همه اوزان در یک سطح و به یک شکل سروده شده است. امینی ادامه داد: ایرادات نگارشی جزئی که مربوط به ویراستار است نیز در چند مورد جزئی مشاهده میشود.
فریبا یوسفی در کسوت منتقد نیز اشاره هایی به این مجموعه داشت و گفت: به نقل از دکتر زرین کوب، غایت هنر تاثیرگذاری آن است. این جمله در شناسایی شعر خوب و بد بسیار کمک میکند. قالب رباعی در عین اینکه سهل دیده میشود، به دلیل محدودیت هایی که دارد، بسیار سخت است. برخی از رباعی ها اثرگذاری بیشتری دارند و این به دلیل وجود انسجام و هماهنگی بین مصرع ها و کلمات است. یوسفی افزود: دنیای شاعران دنیای کمال گرایی است. در این کتاب شعرهای بخش اول، عاطفی و اشعار بخش دوم اندیشمندانه است. حال اینکه بخش اول برآمده از حال شاعر است و شعر را از تصنع دور کرده ، اما نیمه دوم کتاب با معانی برجسته ای از انسان و رنج ها، انسان و نامرادی ها و انسان و چرایی هایش روبرو هستیم. وی در پایان نیز گفت: شاعر در مجموعه «دندانه های سین احسانم» به شعر سالم اهمیت داده و سالم بودن اثر از توجهات ویژه احسان افشاری است. غلامرضا طریقی نیز به احسان افشاری و ویژگی های شعر او نگاهی داشت و گفت: او همیشه نسبت به گذشته خود روبه تکامل بوده و برداشت من این است که دایره واژگانی او از مخاطب گسترده تر عامی پسند، به مخاطب خاص و محدود تبدیل میشود. طریقی ادامه داد: برخی از اشعار این کتاب، نگاهی پدربزرگانه دارد. تو گویی به یک کودک نصیحت میکنی. من از این منظر نگاه میکنم که این اندیشه محوری کمی به شعارزدگی نزدیک میشود. به شخصه با رباعی های بخش اول ارتباط بیشتری برقرار کردم. این مولف به صورت جزئی تر به مجموعه اشاره کرد و افزود: مصراع هایی وجود داشت که برای پرکردن آمده بود و این با وجود تراکم رباعی ها خیلی به چشم نمیآید. در برخی از اشعار مصراع هایی که کشف عاشقانه دارد بسیار زیاد و این فوق العاده است. در ضمن ارتباط معنایی که بین ابیات اول و دوم وجود ندارد، در چند مورد معدود به چشم میخورد. به طور کلی احسان افشاری در قالب های بلند چون مثنوی موفق تر است اما در رباعی هم خوب مینویسد و مجموعه «دندانه های سین احسانم» از مجموعه رباعی های خوب منتشر شده در چند سال اخیر است.
طریقی در پایان نیز گفت: این کتاب گواه این است که اگر احسان افشاری به رباعی نوشتن خو بگیرد و در آن تلاش کند، میتواند یکی از بهترین رباعی سرایان ایران باشد و جز این، از وی انتظار نمیرود. در پایان این نشست احسان افشاری از منتقدان تشکر کرد و از سالهای دور رباعی سرایی خود سخن گفت. از تاثیر شاعرانی چون بیژن ارژن، جلیل صفربیگی و ایرج زبردست در قالب رباعی سخن گفت و معتقد است که رباعی با هویت موسیقایی یک اثر شناسانده میشود. وی در پایان به شعرخوانی پرداخت و این نشست با عکس های یادگاری به پایان رسید. لازم به ذکر است که نشست های نقد و بررسی در کانون ادبی زمستان، سه شنبه های آخر هر ماه در ایوان شمس برگزار میشود و نشست نقد آتی به هرمز علی پور و کتاب داغ بی بی اختصاص دارد. عکس: کانون زمستان کد خبر: 822
برچسب ها: شاعر هفته