1402/09/30   موسیقی   news code: 2645   Opinion: 0   Visit: 2097   Reporter: سمیه بحرکاظمی Publish

ساز «هورقليا» با حضور هنرمندان بین المللی معرفی شد

ساز «هورقليا» با حضور هنرمندان بین المللی معرفی شد

همایش پژوهشی ، ادبی موسیقایی “ هورقليا " در عصر چهارشنبه ۲۹ آذرماه توسط موسسه فرهنگی هنری دنگ دنگ کوبان در سالن همایش موسسه فرهنگی اکو‌برگزار شد

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: در این همایش که با هدف معرفی ساز نوظهور هورقلیا و توضیح حکمت نامگذاری آن برگزار گردید، جناب آقاي دكتر سعدخان، رئیس موسسه فرهنگی اکو به عنوان اولین نفر سخنرانی کردند و با تبریک جشن بزرگ یلدا به مدعوین خوش آمد گفتند. ، بعد از ایشان آقای شهاب قاسمی، مدیر مسئول موسسه دنگ دنگ كوبان ، طراح و سازنده ساز نوظهور هورقليا در مورد سال ساخت اولیه ساز که مربوط به سال ۱۳۸۴ می‌باشد و تغییرات و نامگذاری و تولید انبوه ساز در این سال صحبت کردند  .

در ادامه جناب آقای دكتر اصغر دادبه، استاد دانشگاه علامه طباطبايي و رييس بخش ادبي دايره المعارف اسلامى و از چهره هاي ماندگار ادبيات ايران در مورد حکمت هورقلیا که برگرفته از تفکرات شیخ اشراق ( شیخ شهاب الدین سهروردی) می‌باشد صحبت کردند و در انتها آقاي دكتر وحيد اسدالهي از اساتيد بزرگ و پيشكسوت موسيقى به سخنرانی در مورد ساز هورقلیا پرداختند.

در طول برنامه جناب آقای دکتر علیرضا قزوه و همچنین شاعرانی از افغانستان ، پاکستان و تاجیکستان به مناسبت یلدا شعرخوانی کردند. 

سمیه بحرکاظمی و جواد شکریزاده از دیگر شاعرانی بودند که حضور داشتند.


در برنامه ی هورقلیا: همنوازي سازهاي : تنبور ( سيد فريدون درويشي ) ،عود ( علي درويش نوري ) و آواز ( مصطفي وقاري ) همراه با ساز هورقليا ( شهاب قاسمي ، محمد دانشور، بهزاد زرگر ، مائده عبادي و عليرضا فلاحتي ) و همچنين گروه استاد وحيد اسدالهى  نيز به اجراي موسيقي پرداختند. 

و در پایان از سه آلبوم ( خلوت نشين ، شوقانه و نواى آشنا ) از مجموعه آلبومهاي نواي دوست با حضور سخنرانان و مهمانان رونمایی شد و تندیس های ساز هورقلیا و همچنین آلبوم‌های رونمایی شده به سخنرانان تقدیم گردید و لوح یادبود مراسم توسط میهمانان امضاء گرديد.

گفتنی ست ساز هورقليا يا هشت گوشه زنگدار در سال ١٣٨٤ توسط شهاب قاسمي كه از اساتيد پيشكسوت ساز دف ميباشد ساخته و در كنسرت هاى مختلف از آن استفاده شد ، هم اكنون اين ساز با جنس پوست مصنوعى و وزن بسيار سبك و صدادهي متفاوت توليد شده  و در اختيار علاقمندان قرار داده ميشود.









اتمام خبر/

News gallery

Suggested news

Labels: خبرگزاری شعر تارنا علیرضا قزوه هور قلیا ساز هور قلیا دكتر سعدخان موسسه فرهنگی اکو

share :

Related posts

    Comments


    Please write your comments in Farsi and avoid using Latin alphabet.