1402/11/09   شعر امروز   کدخبر: 2714   نظر: 0   بازدید: 6581   خبرنگار: شمیلا شهرابی-سمیه بحرکاظمی چاپ

نشست خبری «هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر» برگزار شد؛

علیرضا قزوه: شعر هنر اول ایرانیان است

علیرضا قزوه: شعر هنر اول ایرانیان است

 نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح دوشنبه نهم بهمن‌ماه در سرای خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، علیرضا قزوه (دبیر علمی جایزه) و اصحاب رسانه حضور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا:در این نشست علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: آنچه شعر را در بین ایرانیان برجسته می‌کند زبان برجسته آن است که حافظه مشترکی برای همه فارسی زبانان فراهم می‌کند، بدین ترتیب باید تاکید کرد شعر هنر اول در کشور ما محسوب می‌شود.

او در سخنانی با اشاره به اینکه جشنواره شعر فجر به همت و ابتکار علیرضا قزوه سامان پیدا کرده و  بعد از ۱۷ دوره دبیری این جشنواره را به عهده گرفته است، گفت: چه  بسا هدف برگزارکنندگان از این کار این بوده که جشنواره شعر فجر دوباره با تغییرات و تحولاتی آغاز شود تا در دوره‌های بعدی با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند. 


وی ادامه داد: در هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر همانند دوره‌های گذشته از یک پیشکسوت تجلیل به عمل می‌آید و امسال  حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.


رمضانی میزان جوایز برگزیدگان هجدهمین جشنواره شعر فجر در حوزه کتاب را مطرح و بیان کرد: برگزیدگان مبلغی حدود ۲۵۰ میلیون دریافت خواهند کرد، در عین حال این افراد، به سازمان ملی نخبگان معرفی می‌شوند تا از مزایای در نظر گرفته شده برای نخبگان بهره‌مند شوند. همچنین نام آنان در کنار برگزیدگان کتاب سال دیده شده و امکاناتی برای برندگان هجدهمین جشنواره شعر فجر نیز در نظر گرفته شده است.


وی به زمان افتتاحیه جشنواره شعر فجر در حوزه کتاب اشاره و تاکید کرد: افتتاحیه در روز چهارشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالن سینما برگزار خواهد شد و از منتخبین تقدیر به عمل خواهد آمد.


شعر هنر اول ایرانیان است


علیرضا قزوه دبیر علمی هجدهمین جشنواره شعر فجر ضمن تاکید بر جایگاه شعر در ادبیات فارسی و در نزد ایرانیان گفت: شعر هنر اول ایرانیان محسوب می‌شود و عرصه بین‌الملل هم ایران را با شعر و عرفان می‌شناسند. تعداد کتاب‌های شعری که امسال در هجدهمین جشنواره شعر فجر شرکت کردند ۲۶۰۰ کتاب است که بخش شعر نو و نیمایی، کلاسیک، نقد و کودک به دبیرخانه به رقابت پرداخته‌اند که پس از داوری آثار، برگزیدگان انتخاب شدند. تلاش داریم شعر بیشتر دیده شود تا در سال آینده شاهد رشد بیشتر آثار جشنواره باشیم.





مسابقه تلویزیونی در جشنواره شعر فجر 


 او با اشاره به تغییراتی که در جشنواره شعر فجر امسال شاهدش هستیم، گفت:  در کنار محافل امسال شاهد رقابت جدی شرکت‌کنندگان در مسابقه تلویزیونی خواهیم بود؛  ۶۴ نفر در ۸ گروه وارد رقابت می‌شوند که ابتدا قرار بود در ۱۰ شب پخش شود اما در آخرین جلسات با توجه به استقبال از این برنامه در ۳۰‌ شب در ایام ماه مبارک رمضان شرکت‌کنندگان به میدان می‌آیند  و با این شکل و شمایل شعر را بیشتر به خانه مردم می‌بریم، مردم را در معرض شعر می‌گذاریم و  شعر به سبد زندگی مردم وارد می‌شود. یوسفعلی میرشکاک، محمدکاظم کاظمی، ناصر فیض و محمدمهدی سیار جزو داوران این مسابقه هستند. در کنار این افراد چهره‌ها و اندیشمندانی را داریم که منتقد آثار هستند ولی رای نمی‌دهند اما راجع‌به آثار نظر می‌دهند. هر ۳ شب یک نفر از این رویداد برگزیده می‌شود و در پایان ۸ نفر برگزیده با هم رقابت می‌کنند. جوایز اصلی این بخش ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون تومان است و جوایز دیگری هم در نظر گرفته شده است. در کشوری که یک خواننده برای یک قطعه ۵۰۰ میلیون تومان می‌گیرد، چرا یک شاعر جوان بااستعداد پس از یک رقابت نیمی از آن را نگیرد؟


قزوه به تاریخچه برگزاری جشنواره شعر فجر اشاره و تاکید کرد: سال‌ها بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر، جشنواره شعر فجر پایه‌گذاری شد. اگرچه این رخداد دیر اجرایی شد، اما تلاش کردند تا پایه‌های مستحکم برای آن در نظر گرفته شود در زمان وزارت اقای صفار هرندی طرح جشنواره را ارائه دادم که با جلسات مستمری که داشتیم و در سال ۸۵ اولین دوره جشنواره شعر فجر برگزار شد که برگزیدگان افرادی همانند اخوان ثالث، قیصر امین‌پور، طاهره صفار زاده و ... برگزیدگان این جشنواره بودند.البته باید گفت سیمرغ را شاعران آفریدند ولی در جشنواره فیلم استفاده میشود.و شاعران که افرادی صبور بودند سرو را به عنوان نماد آزادگی انتخاب کردند. فناوری یعنی هم‌اکنون جشنواره شعر فجر با نماد سرو به دنبال مطرح کردن و معرفی برتر ین‌های حوزه شعر و ادبیات فارسی است.



دبیر علمی هجدهمین جشنواره شعر فجر چهارچوب‌های جشنواره شعر فجر را بیان و تصریح کرد: آثار در سه گروه ادبی مجموعه شعر بزرگسال (شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره)، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) ارزیابی شده است.


وی ساختار هجدهمین دوره از جشنواره شعر فجر را مورد بررسی قرار داد و افزود: امسال با یک تیم ۲۰ نفره وارد عرصه شعر فجر شدیم و این مهم را در دو بخش عمده پیگیری کردیم. بخش اصلی و سالانه آن‌که به بررسی کتاب‌های برجسته در حوزه شعر پرداخته است و ابتکار عمل دیگر که توسط تیم هجدهمین جشنواره شعر فجر اجرایی شد. سلسله برنامه‌های تلویزیونی در ۳۳ مرکز استان که اکنون ۳۰ شب از ماه‌های مبارک رمضان برگزار خواهد شد و عموم مردم می‌توانند در جریان رخدادهای آن قرار بگیرند.





۲۶۲۶ عنوان اثر شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره شعر فجر است


در ادامه حامد محقق دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر ضمن بیان آمار شرکت‌کنندگان گفت: تعداد کتاب‌های رسیده به جشنواره را حدود ۲۶۲۶ عنوان کتاب است که از این تعداد ۲۸۹ عنوان کتاب در بخش «درباره شعر» و ۱۹۱۳ کتاب در حوزه «شعر بزرگ‌سال» و مابقی در حوزه شعر کلاسیک، شعر محاوره و حوزه کودک است.


وی افزود: آثار ۸۴۶ ناشر در این دوره به دبیرخانه رسید که ۲۳ کتاب از ۱۸ ناشر از این تعداد به مرحله نهایی راه یافتند.


محقق در پایان بیان کرد: از این تعداد ۷ بانو و ۱۳ غیر تهرانی به بخش نهایی راه یافتند و میانگین سنی شرکت‌کنندگان از ۳۰ تا ۷۹ سال را در برمی‌گیرد.


اتمام خبر/



گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا علیرضا قزوه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر حامد محقق علیرضا زمانی خانه کتاب نشست خبری

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.