1402/12/20   ادبیات نمایشی   news code: 2786   Opinion: 0   Visit: 2462   Reporter: دانیال فتحی لاطران Publish

چهارمین همایش بین المللی دیپلماسی نوروز

نماینده سفارت اوگاندا : ایرانیان مردمانی مهربان و حامی، طرفدار صلح و ضد جنگ هستند

نماینده سفارت اوگاندا : ایرانیان مردمانی مهربان و حامی، طرفدار صلح و ضد جنگ هستند

چهارمین همایش بین المللی دیپلماسی نوروز در سالن آمفی تئاتر کوشک باغ هنر در محله ویژه گردشگری عباس آباد تهران روز بعد از ظهر شنبه نوزدهم اسفند با حضور جمعی از سیاستمداران، فرهیختگان،هنرمندان، اساتید دانشگاه و نمایندگان سفارتخانه های کشورهای حوزه جغرافیایی نوروز، تاجیکستان،، هند،، افغانستان و کشور هایی دیگر از جمله اوگاندا،اندونزی، ویتنام و چندین کشور دیگر  با اهدای نشان ویژه نوروز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شعرایران- تارنا: هدف همایش بین المللی دیپلماسی نوروز، اشاعه و ترویج عید نوروز باستانی در قالب فرهنگ ایرانی  به سایر ملل جهان به عنوان مادر این تمدن در حوزه جغرافیایی کشورهای هم فرهنگ است. عید نوروز مقارن با آغاز بهار و زنده شدن طبیعت و تمثیل حیات و زندگی دوباره است. در این همایش که با برگزاری قطعاتی از موسیقی فولکوریک افغانستان ، تاجیسکتان و نواحی ایران همراه بود، چهره های بی شماری از اهالی داخلی و خارجی سیاست، هنر، فرهنگ و رسانه حضور پیدا کردند. حضور معاون سفیر تاجیکستان جناب معروف‌جان عبدالرحمن اف پیش از آغاز مراسم با رفتاری جالب و فرهنگی همراه بود، ایشان بر سر سفره هفت سین در هشتی کوشک باغ هنر سه تاری را که به عنوان یک ساز ایرانی در کنار سفره گذاشته بودند، برداشت و با آن کمی نوازندگی کرد که حاضران از این کار به شوق و وجد آمدند و ایشان را تحسین کردند. 

از شخصیت های مهم سیاسی کشور، سید عباس عراقچی مشاور عالی وزیرامورخارجه در این مراسم حضور داشت که لحظاتی به سخنرانی راجع به نوروز و اهمیت آن در ایجاد صلح و هم بستگی بین کشورها پراخت. بخش پایانی این مراسم با اهدای تندیس نوروز به فعالان فرهنگی این حوزه همراه بود. در این بخش از استاد میرجلال الدین کزازی شاهنامه پژوه، شاعر و ادیب ایرانی در کنار نمایندگان سفارت خانه های موثر در حوزه نوروز با اهدای نشان نوروز و جوایزی دیگر تقدیر شد. نشان نوروز به شکل پرنده خوش آواز پرستو با ترکیبی از پایه چوبی خراطی شده و مجسمه فلزی پرنده بهاری پرستو طراحی شده است.




از نکات مهم این همایش اهدای نشان نوروز به کارشناس فرهنگی سفارت اوگاندا خانم آییشا بود. پس از دریافت این نشان و جایزه خانم آییشا که بسیار خوشحال بود پشت تریبون رفت و چند لحظه ای به ایراد سخنرانی پرداخت که مترجم ایشان به زبان فارسی نقل کردند:

قبل از اینکه به ایران بیایم، راجع به این کشور اطلاعات زیادی نداشتم و همه داده های من به تبلیغات منفی راجع به ایران که شامل خشونت و جنگ بود محدود می شد، امروز در ایران هستم و مردمانی مهربان و حامی، با تمدن و تاریخی کهن می بینم که با واژگانی مثل جنگ بیگانه و از آن متنفراند. مفتخرم که به عنوان نماینده یک کشور آفریقایی امسال آیین نوروز رو برای نخستین بار در سفارت اوگاندا در تهران برگزار می کنیم و سفره هفت سین می چینیم. من به نمایندگی کشور اوگاندا از همه ایرانیان و حاضران این نشست دعوت به همکاری های افتصادی و فرهنگی می کنم.





پایان خبر/



Suggested news

Labels: تارنا میرجلال الدین کزازی اخبار فرهنگی چهارمین همایش بین المللی دیپلماسی نوروز اهدای نشان نوروز عید نوروز نوروز عباس عراقچی دیپلماسی نوروز معروف‌جان عبدالرحمن اف

share :

Related posts

    Comments


    Please write your comments in Farsi and avoid using Latin alphabet.