1402/12/20   شعر امروز   کدخبر: 2788   نظر: 0   بازدید: 6689   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

در آیین سومین بزرگداشت بین المللی نظامی مطرح شد؛

حکیم نظامی نماد ایران فرهنگی است

حکیم نظامی نماد ایران فرهنگی است

آیین اختتامیه سومین دوره بزرگداشت ملی و بین‌المللی حکیم نظامی، شاعر بزرگ پارسی‌گوی قرن ششم هجری یکشنبه -۲۰ اسفندماه- در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: مراسم پایانی سومین دوره بزرگداشت ملی و بین المللی حکیم نظامی گنجوی، شاعر بزرگ پارسی گوی قرن ششم هجری، شامگاه یکشنبه ( ۲۰ اسفند ۱۴۰۲) به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با  با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید زبان و ادبیات فارسی و سفرای کشورهای خارجی در تالار وحدت تهران برگزار شد.


این نشست که با آیین نقالی و نظامی خوانی از پنج گنج نظامی همراه بود با قرائت پیامی از جانب رییس جمهور توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه یافت.محمد مهدی اسماعیلی در ادامه با تشریخ فعالیت های گوناگون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد ما نظامی را نماد ایران فرهنگی میدانیم و در سیاستگذاری خود قصد داریم از تمامی چهره های برجسته ادبی ایران فرهنگی تجلیل و آنها را به جهانیان معرفی کرده از این رو به زودی از مجسمه جدید مولانا رونمایی میشود.




محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، محمد شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از اصحاب فرهنگ در این جلسه حضور دارند.

محمد شالویی در بخشی از این برنامه، اظهار کرد: مجسمه حکیم نظامی به زودی رسما در یکی از میادین تهران رونمایی می‌شود که اقدام بسیار مهم و قابل توجهی در راستای پاسداشت مفاخر ایران زمین و معرفی مشاهیر تاریخی و ادبی به عموم شهروندان است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان این‌که در آیین بزرگداشت حکیم نظامی از تعدادی مفاخر کشور که درباره معرفی حکیم نظامی تلاش و کوشش داشتند قدردانی می‌شود، گفت: از استاد سعید حمیدیان چهره ماندگار کشور که درباره حکیم نظامی آثار ارزشمندی را نگاشته و شاگردان بسیاری را تربیت کرده‌اند، همچنین از محمدباقر آقامیری چهره شناخته شده در حوزه هنرهای تجسمی قدردانی می‌شود که کمتر می‌توان مانند او پیدا کرد، زیرا شاگردان بسیاری را تربیت کرده است.

شالویی بیان کرد: از سفیران چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی میهمان از کشورهای خارجی و همسایه حاضر در سالن، به ویژه سفارت روسیه قدردانی می‌کنم و در این آیین از برگزیدگانی که آثار خود را به دبیرخانه ستاد بزرگداشت حکیم نظامی ارسال کرده‌اند، قدردانی می‌شود.


وی همچنین با تشکر از از وزارت فرهنگ و معاونت امور هنری وزارتخانه گفت: در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر به آثاری که درباره حکیم نظامی بود، توجه خاص شد، برای گرامیداشت مفاخر تا یک هفته و تا ۱۰ روز مراسم‌هایی خواهیم داشت تا به فراموشی در اذهان سپرده نشوند و الگویی برای جوانان باشند.

در ادامه آیین بزرگداشت نظامی مراسم تجلیل و تقدیر از استادان نظامی پژوه، رونمایی از آثار و اهدا جایزه به کتاب برگزیده با موضوع حکیم نظامی از جمله بخش های مختلف این نشست بود.

همچنین در این آیین، به چند رساله و پایان نامه برتر دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه نظامی پژوهی و به منتخبین بخش نظامی خوانی جایزه اهدا خواهد شد.



از ۲ سال گذشته تا کنون به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از ۱۴ تا ۲۱ اسفندماه، در سطح ملی و بین المللی، هفته بزرگداشت مقام علمی، فرهنگی و حکمیِ حکیم نظامی در ایران و در نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور همراه با رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری برگزار می شود.






اتمام خبر/

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا سایت شعر تالار وحدت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی سومین بزرگداشت بین المللی نظامی بزرگداشت نظامی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.