1402/12/21   تجسمی   کدخبر: 2796   نظر: 0   بازدید: 1542   خبرنگار: سمیه بحر کاظمی چاپ

در نگارخانه فرهنگسرای ملل برگزار گردید

نمایشگاه گروهی عکس رویای شب

نمایشگاه گروهی عکس رویای شب

نمایشگاه گروهی عکس رویای شب در اسفند ماه 1402 در تالار نگارخانه فرهنگسرای ملل واقع در بوستان قیطریه برگزار گردید. نفرات اول تا سوم بهترین ثبت تصویر و عکاسی در این نمایشگاه معرفی و آثارشان در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: مریم درستانی : عکس کودک گرسنه را یادتان هست. کوین کارتر در سال 1993 به سودان رفت تا از قحطی که در آن سرزمین بود عکس بگیرد پس از یک روز عکس گرفتن در روستای آیود، خسته شد و به یکی از دشت‌های اطراف روستا رفت. در آنجا بود که صدای ناله را شنید و با کودک نوپای لاغری روبرو شد که به سمت مرکز غذا در حال حرکت بوده و از شدت گرسنگی توان ادامه نداشت. در همان نزدیکی یک کرکس منتظر مرگ او نشسته بود تا کودک را شکار کند. این قاب به یکی از معروف‌ترین عکس‌های تاریخ تبدیل شد.

نیویورک‌تایمز این عکس را منتشر کرد و کارتر برنده جایزه پولیتزر شد، اما تاریکی آن روز هرگز از او دور نشد. در ژوئیه 1994 او خودکشی کرد و قبل از آن در یادداشتی نوشته بود : 


   «من با خاطرات روشن از کشتارها و اجساد و عصبانیت و درد تسخیر شده‌ام»


با این پیش مقدمه هر چند تکراری ولی واقعی و دلخراش باید وظیفه یک عکاس را بهتر بدانیم و متوجه باشیم. اینکه هم بعنوان یک عکاس وظیفه خود را بدانیم هم بعنوان یک عکاس وظیفه یک عکس را بدانیم. سوژه و موضوع عکس بسیار مهم و حیاتی است. اینکه در چه جایی،مکانی،موقعیتی و چه شرایطی عکاس می خواهد عکسش را بگیرد بسیار مهم و حیاتی است. حیاتی از این بابت که اگر این فاکتورها مورد توجه قرار نگیرد هم مرگ عکاس و هم مرگ عکس رخ داده است انگار که اصلا عکسی ثبت نشده است. 

 با این نگاه مجموعه عکاسان خلاق نمایشگاه عکس رویای شب با موضوعاتی درباره نجوم،ستارگان و بناهای تاریخی در شب را برگزار می کند تا بتوانیم نقاط پنهان و فرار و تکراری از نگاه دیگران را با مخاطب در میان بگذاریم در واقع ما هدفمان ساخت مخاطبان جدید با سلایق جدید و خلاقانه است.

وحید خیاطیان مدیر مجموعه عکاسان خلاق و برگزار کننده نمایشگاه رویای شب می گوید: این مجموعه 6،5 سال سابقه فعالیت دارد و برگزارکننده کافه های عکاسی و نمایشگاهها و مسابقات و کلاس های بسیاری بوده است.

خیاطیان درباره نمایشگاههای عکاسان خلاق می گوید: یکسری از نمایشگاهها برای اولین بار در ایران برگزار شده که عبارتند از  نمایشگاه مزه گرافی درباره صنایع غذایی بوده و اکثر عکاسان در این ژانر فعالیت داشتند. نمایشگاه حیات وحش بوده که از سراسر ایران عکاسانی که در این زمینه فعالیت داشتند اثرهایشان در گالری فرهنگسرای ارسباران به نمایش درآمد. اینبار هم برای اولین بار درباره نجوم،ستارگان و آسمان شب نمایشگاه برگزار کردیم که از تمام عکاسان ایران حضور دارند.

مدیر مجموعه عکاسان خلاق در پایان گفته هایش نیز درباره برپایی نمایشگاه رویای شب در گالری فرهنگسرای ملل می گوید: موضوع این نمایشگاه از ژانرهای مورد علاقه خودم یعنی عکاسی معماری در شب  می باشد. 


"گم شدن در عکس" 

 سهراب خالقی هنرمندی با 15 سال سابقه عکاسی در زمینه منظره و بناهای تاریخی که در نمایشگاه رویای شب با عکس از آسمان حضور دارد لیسانس معماری دارد و عکاسی را ثبت زیبایی ها می داند. 

علیرضا نوروزی دانشجوی ارشد برق هست ایشان هم مانند سهراب خالقی با عکسی از رعد و برق در آسمان مهمان نمایشگاه رویای شب بودند. او عاشق طبیعتست و وقتی صحنه رعد و برق را از آسمان ابری و بارانی شهر سهند تبریز ثبت کرده تماما در فکر قدرت خدا و ابهت و صدایی بوده که او را متحیر کرده است. عکاسی برای علیرضا نوروزی یعنی ثبت حال خوب در لحظه که تا سالها بعد با دیدن آن عکس همان حس و حال آنروز برای عکاس تداعی شود. 

واقعیت هم همین است که عکاس از دوربین نگاهش عکسی را به ثبت برساند که برای مخاطب و حافظه اش تا سالها باقی بماند و ثبت شود. بغیر از عکس هایی که برای اتفاقات ناگهانی مانند خسوف یا کسوف در اسمان رخ می دهند و عکاس را مجاب می کنند که در آن شرایط ساعتها باقی بماند.

مجتبی ده پویه اهل بوشهر و عکاس کلوت های استان بوشهر است او با اثر "خسوف مریخ بر فراز بوشهر"حضور دارد و هدفش در این عکس را اینگونه بیان می کند: مهمترین هدفم از گرفتن این عکس ثبت طولانی ترین خسوف قرن که همزمان مقارنه با سیاره مریخ را داشت و همچنین ثبت بازوی کهکشان در شبی که ماه بدر بود. او ادامه می دهد: ثبت وقایع آسمان شب در کنار سوژه های زمینی ست چه بسا دیگه اثری از آن نمادها و سوژه بدلایل طبیعی و غیر طبیعی وجود نداشته باشد. برای مجتبی ده پویه با سابقه 10 ساله عکاسی از آسمان  شب؛ لذتی که هنگام عکاسی در دل آسمان و شب برای او دارد را با هیچ چیز عوض نمی کند. هنرمندان عکاس دنیای عجیبی را از پشت لنز دوربین تجربه می کنند شاید برخلاف دیگر هنرمندان آماده و محیا شما را بدون زحمت در صحنه ایی که خود دیده اند قرار می دهند.

 عماد تهامی با دو اثر مقبره کوروش و ارتفاعات طالش در نمایشگاه گروهی عکس رویای شب شرکت دارد او می گوید: رد ستاره از مقبره کوروش برای نشان دادن عظمت این شخص در تاریخ و عکس تالش زیبایی خلقت را خواستم به نمایش بگذارم. او از سال 93 عکاسی می کند و 4 سال است که عکاس آسمان شب است.

پارسا شیروانی عکاس ناشنوا دنبال ثبت زیبایی های پیرامون زندگی خودش است.او بر خلاف نظر علیرضا نوروزی می گوید: هدف از عکاسی نشان دادن آن لحظه هاییست که ممکن است در آینده وجود نداشته باشد و در این خصوص دلم می خواهد نگاه ویژه ایی داشته باشم. 

او با دو اثر مثلث زمستانی و سکوت شب در نمایشگاه عکس رویای شب حضور دارد. درباره اثر مثلث زمستانی اینطور می گوید: در گشت و گذار در جاده کوهستانی ناگهان نگاهم به ستاره های معروف زمستانی مشرف شده و تک ستون برق بزرگ نقش تعادل و هماهنگی میان آنها برقرار کرده بوده و خیلی برایم جذاب بود تصمیم گرفتم آن لحظه را ثبت کنم.او در باره اثر دیگرش که در نمایشگاه حضور نداشت هم اینگونه به ما گفت: در مورد اثر ستون هایی رو به کیهان برای لحظاتی حس کردم که مسیر و گام هایم به سمت آسمان و فضای بی کران هستی می رود و جالب اینجاست برای مدتی به تماشای آن خیره شده بودم و یک لحظه ثبت آن را فراموش کرده بودم. 

ویژگی دیگر عکاسی که شاید از نظرها جا مانده باشد این است که عکاس موقع ثبت لحظه خودش را گم می کند اما عکسی را پیدا می کند که تا سالها بعد می تواند تداعی کننده ی آن لحظه گم شدن خودش باشد.


"چشم آسمان"

رعنا کوسجی با اثر زیبای "نیایش رادکان" از بنای تاریخی میل رادکان در نمایشگاه گروهی عکس رویای شب حضور دارد او می گوید: بناهای تاریخی رازهای زیادی دارند که فقط ستارگان آن را به خاطر دارند و برای ما فقط یک معماست و من سعی کردم این تقابل بین صاحب راز و رازدار را ثبت کنم.

سعید حسینمردی همچنین با اثر "چشم اسمان" در نمایشگاه حضوردارد او می گوید:عکاسی هنریست که باید انتقال دهنده متعالی ترین حس ها باشد. او درباره زمان ثبت لحظه اش می گوید: به این فکر می کردم که آیا کسی درون یکی از این ستاره ها هست که همین الان دارد به من نگاه می کند؟

عکاسی با دوربین و عکاسی با موبایل دنیای متفاوتیست هر چند فرصت عکس انداختن را برای اکثر علاقمندان به عکاسی فراهم کرده است. آریا صفوی می گوید آنچه باعث آشناییش با موبایلگرافی شده آقای میگول آنجلی بوده که جرقه موبایلگرافی آسمان شب را در ذهن او روشن کرده است. او سراغ دوربین های گوشی رفته و با موضوعی به نام mobile astrophotography آشنا شده است. او می گوید: موبایل ها می توانند مثل یک دوربین حرفه ایی عمل کنند و اینکه هر ناممکنی را ممکن کنن.   

از نظر آریا صفوی عکاسی یعنی بستن بهترین کادر و ثبت آن بشکلی که بیننده به دوربین گوشیش ایمان بیاره و بداند که توانایی ثبت چه عکس هایی را دارد. 


"ستاره پولاریس در نقطه ستاره قطبی"

و در پایان سعید احمدی که با 3 اثر تنهایی، پیدا_ پنهان و خرابه ی امید در نمایشگاه رویای شب حضور دارد درباره تجربه عکاسی اش می گوید: عکاسی بخشی از وجود من است که با آن با نگاه متفاوت زندگی می کنم و سعی می کنم نقاط حساس و لحظه های ناب را به ثبت برسانم و آنرا با تمام دنیا به اشتراک بگذارم. او درباره اثر تک درخت - تنهایی می گوید: ما انسانها مشکلات زیاد داریم و وقتی تنهاییم ادمهای زیادی ما را دلداری می دهند اما تک درخت موجود در عکس سالیان سال تنها بوده و تنها چیزی که کنار او بوده ابهت و زیبایی عالم هستی بوده پس زندگی را سخت نگیریم و هر وقت احساس تنهایی کردیم یاد این درخت بیفتیم.


سعید احمدی عکاسی را اینگونه تعریف می کند: عکاسی بخشی از خود آدم است یه اتفاق خوبست که باید با آن یکدست شد تا بتوان آنرا به ثبت رساند طوریکه اگر کسی عکس شما را دید معنا و مفهوم شما را از آن تصویر برداشت کند. او درباره رد ستاره ها در آسمان عکسهایش می گوید: ثبت رد ستاره ها ساعت ها زمان برده که به انها استارت ریل و رد ستارگان می گوییم و گذر زمان را به ما نشان می دهد. سعید احمدی می گوید: این عکسها حاصل چندین عکس هست یکی 250 تا یکی 300 و هر عکس شامل تعداد زیادی عکس است که هر کدام 33 ثانیه طول کشیده تا ثبت شود. بر فرض شما 33 را ضربدر 250 کنید تقسیم بر 60 دقیقه که بکنید زمانی 140 دقیقه از چرخش زمین به شما می دهد و با توجه به جهت جغرافیایی که شما بایستید کشیدگی ها متفاوتست. شما در جهت شمال بایستید کشیدگی ها در عکس تک درخت دایره وار و دورانی هست و یک تک نقطه اون وسط هست که می بینید که اون نقطه ستاره پولاریس و ستاره قطبی هست که در این عکس ما دقیقا رو به قطب شمال ایستادیم که به آن عکس رد ستارگان دور قطبی یا استارت ریل دور قطبی گفته می شود که اگر ما بسمت شرق یا غرب یا شمالشرقی و جهاتی دیگر حرکت کنیم و عکس مان را ثبت کنیم جهت و کشیدگی خط ها متفاوت خواهد شد. 

سعید احمدی در پایان می گوید که همه این اتفاقات بالای سر ما هر روز و شب در حال رخ دادن هستن و ادمها متوجه آن نمیشوند اما ما عکاس ها آنها را ثبت می کنیم.

گفتنیست اختتامیه نمایشگاه عکس رویای شب چهارشنبه ساعت 2 تا 5 در فرهنگسرای ملل با حضور ایمان کرد رییس فرهنگسرای ملل و معاونت اجرایی آن خانم نواده و جمعی از هنرمندان که آثارشان در نمایشگاه حضور داشت، برگزار شد. 

به نقل از روابط عمومی نمایشگاه رویای شب نفرات اول تا سوم برگزیده در نمایشگاه به این شرح است:

نفر اول : نیما جبراییلی

نفر دوم:  محمد هدایتی

و نفر سوم سعید احمدی که با 3 اثر تنهایی،پیدای پنهان و خرابه ی امید در نمایشگاه حضور داشتند.









پایان خبر/















اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا اخبار هنر عکس رویای شب نمایشگاه گروهی عکس رویای شب عکاسی اخبار نمایشگاه عکس

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.