1403/02/01   شعر امروز   کدخبر: 2812   نظر: 0   بازدید: 3138   خبرنگار: دانیال فتحی لاطران چاپ

به مناسبت بزرگداشت استاد سخن پارسی،حضرت سعدی

نسخه چاپی،گلستان سعدی در دوره احمدشاه قاجار و پهلوی اول

نسخه چاپی،گلستان سعدی در دوره احمدشاه قاجار و پهلوی اول

به مناسبت بزرگداشت حضرت سعدی که همزمان است با آغاز نگارش گلستان اثر برجسته این شاعر و نویسنده بزرگ پارسی، تصاویری از نسخه های چاپی این کتاب ارزشمند ادبیات فارسی را در اواخر دوره قاجار و اواخر دوره پهلوی اول مشاهده می کنیم.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: یکم اردیبهشت ماه مصادف است با آغاز نگارش کتاب گلستان سعدی به نثر  فارسی که شامل حکایت ها و داستان های آموزنده است. گلستان سعدی به سبب بهره گیری از نثر آهنگین و پیام های ارزنده برای همه دوران از شاهکارهای نفیس ادبیات فارسی محسوب می شود. در ادامه دو نسخه قدیمی از گلستان به صورت چاپی و گراورسازی از دو دوره مختلف تاریخی را مشاهده می کنیم.

نسخه نخست مربوط به اواخر دوره قاجار و آغاز سلطنت احمدشاه در دوره کودکی است که تصویر شاه کودک به شیوه گراور سازی ( حک نقاشی بر روی فلز برای چاپ و جوهری شدن) در صفحه اول کتاب مشاهده می شود. چاپ این کتاب در تاریخ 1330 قمری مصادف با 1290 خورشیدی صورت گرفته که تاریخ نشر آن در صفحه پایانی کتاب به چشم می خورد. کتاب در حاشیه صفحات دارای دست نوشته هایی از صاحب آن است. صفحات شماره سی و سی ویک کتاب را با این دست نوشته ها و حکایاتی را می بینیم: 




صفحه های سی و سی و یک که در صفحه سی شعر مشهور حکایت دهم گلستان و در ادامه حکایت یازدهم گلستان را میخوانیم، ضمن اینکه دست نویس های حاشیه کتاب مشخص است.

درویشی مستجاب الدعوه در بغداد پدید آمد حجاج یوسف را خبر کردند بخواندش و گفت دعای خیری بر من کن. گفت خدایا جانش بستان گفت از بهر خدای این چه دعاست گفت این دعای خیر است تو را و جمله مسلمانان را :

ای زبردست زیردست آزار

گرم تا کی بماند این بازار

به چه کار آیدت جهانداری

مردنت به که مردم آزاری




و صفحه آخر کتاب با تاریخ چاپ را مشاهده می کنیم:





نسخه چاپی دوم مربوط به اواخر دوره پهلوی اول است که در سال 1317 خورشیدی منتشر گردیده و تاریخ چاپ و ناشر را در صفحه نخست کتاب با اطلاعاتی جامعی  از نحوه نشر آن می بینیم:









پایان خبر/






اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا شعر کلاسیک سعدی سایت شعر خبرگزاری شعر ایران بزرگداشت سعدی گلستان سعدی نسخه چاپی گلستان سعدی دوره احمدشاه نسخه چاپی گلستان سعدی دوره رضاشاه نثر موزون و مسجع

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.