1403/2/23   شعرنو   کدخبر: 2843   نظر: 0   بازدید: 9073   خبرنگار: شمیلا شهرابی چاپ

نمایشگاه کتاب تهران میزبان نخستین نشست انجمن ادبی روجا

نمایشگاه کتاب تهران میزبان نخستین نشست انجمن ادبی روجا

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نشست ادبی روجا با حضور جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ در ایستگاه رسانه ای تارنا برگزار شد

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا در روز دوم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ایستگاه رسانه ای تارنا اولین نشست انجمن تخصصی ادبی روجا به دبیری زهره رضوانی و اجرای دانیال فتحی لاطران برگزار شد.


در این نشست که چهره های مطرح فرهنگی و هنری مانند استاد عباس رحیمی، دکتر نسرین تیموریان، استاد داریوش شهبازی ، استاد محمد دستغیب ،دکتر حسین قلندری و  دکتر محمد علی عزت زاده حضور داشتند؛ زهره رضوانی درباره نامگذاری انجمن خود با نام روجا توضیح داد:

دیوان روجا به زبان مادری نیما یوشیج یعنی طبری‌ست؛ روجای نیما ٤٥۰ دوبیتی دارد که اعتبار ادبی فراوان دارد و در حوزه زبانشناختی هم، منبع مهمی برای تحقیقات است زیرا زبان طبریِ آن به عنوان شاخه‌ای از زبان پهلوی باستان است که واژه‌های زیبا و مهجور پهلوی و حتی اوستایی و سانسکریت را در خود جای داده است. در روجا؛ نیما با بیان حدیث نفس خویش، دردهای جامعه را ‌چنین می‌گوید:

نیما گُن( نیما می‌گوید)

یارون! نیما گُنُ: تیلوُن خِجیر

یاران! نیما می‌‌گوید: (آب) گل آلود زیباست.


و به این صورت با منِ من گفته‌هایش دغدغه‌هایش را می‌گوید از این رو گروه روجا نیز این نام را برگزید زیرا دغدغه و هدفش ادب و ادبیات است و اما معنی اسم روجا؛ روجا، درخشان‌ترین ستاره شب است، آخرین ستاره که تا سپیده صبح می‌درخشد. نامی‌ست که مردم مازندران بر ستاره‌ی شباهنگ، ستاره‌ی سرخ سحری نهاده‌اند و آشکار شدن آن در آسمان، نشانه‌ی طلوع صبح است و راهنمای کاروان‌‌های شب پیماست که همان سیاره (ستاره) زهره است.


در این نشست ادبی که در ایستگاه رساه ای خبرگزاری شعر برگزار شد شاعرانی همچون: اکرم محمدی، کورش حسنی، محمود محمدی، مهدی شهسواری، جواد شکری‌زاده، سعیده‌ وثوق، سارا رجب‌پور، معصومه جاوید، فریده احتشامی‌راد، شادی عسگری، مریم محمدی، سحر درویشی، اشکان صامت، علی محمدی، دیبا بختو به شعرخوانی پرداختند.



اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر زهره رضوانی سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران انجمن ادبی روجا

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط