1403/2/28   رویداد ها   کدخبر: 2852   نظر: 0   بازدید: 1134   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

آیین بزرگداشت فردوسی برگزار شد

آیین بزرگداشت فردوسی برگزار شد
آیین بزرگداشت فردوسی برگزار شد

اختصاصی تارنا

به همت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکزی و با همکاری انجمن ادبی قطره آیین بزرگداشت فردوسی برگزار شد

 به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: پژوهش دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکزی با مسئولیت جناب بیگ زاده و با همکاری انجمن ادبی قطره به دبیری شیما سلطانی زاده دانشجوی دکترای ادبیات فارسی آیین بزرگداشت فردوسی را در روز چهارشنبه ساعت ۱۱ برگزار نمودند‌‌.

 


همایش بر اساس برنامه در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی با قرائت چند آیه از کلام الله مجید و سرود ملی آغاز شد.‌ 

همانگونه که انتظار می‌رفت موضوع سخنرانی  سخنرانان در بیان نکات اسطوره ای، حماسی و تاریخی شاهنامه و اندیشه‌های حکیم ابوالقاسم فردوسی، لحاظ گردیده بود.

پس از اعلام برنامه و هماهنگی توسط  سایه برین مجری انجمن ادبی قطره،  درخواست شد دکتر سلامت در جایگاه سخنران ضمن خوش آمد به میهمانان اهداف همایش را برای حضار تبیین نماید‌.


او ضمن سپاسگزاری از عوامل برگزاری همایش، نشست های ادبی و فرهنگی را موجب پویایی فکری دانست و در این راستا اظهار امیدواری نمود که همایش‌های ادبی پیوسته و با همکاری اساتید محترم و دانشجویان برگزار گردد.


در ادامه از دکتر شروین خمسه درخواست نمودند به عنوان نخستین سخنران، میهمانان را از سخنان و بیانات خود بهره مند سازند‌.

دکتر خمسه بر اساس سیر اسطوره در شاهنامه و شخصیت‌های اسطوره‌ای و پهلوانی_حماسی، به تفصیل  نکات ارزشمندی را به استماع حضار رساندند. 


نکته‌ی قابل توجه در بیانات استاد، اشراف کامل و دقیق وی در شخصیت شناسی  اسطوره‌ها، پادشاهان، پهلوانان و خلق حماسه‌های شاهنامه و پیوند و ارتباط آنها در معرفی فرهنگ ایران باستان و سپس در ادامه‌ی مبحث و سخنان خود از زیباشناسی شاهنامه و نمونه‌هایی از صلابت سخن فردوسی و نوع بیان شاهنامه در تطبیق حوادث را بیان داشتند که با تشویق و استقبال سایر اساتید و میهمانان همراه شد.


سپس از جناب آقای طهماسبی دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشکده دعوت شد که سروده‌ی خود را ایراد نماید. 





این شاعر گرامی با توجه به مناسبت همایش، شعری در وصف میهن و دلاوری های برخاسته از مهر ایران و ایرانیان با بیانی زیبا و پرصلابت لحظاتی دلپسند و دلنشین فراهم ساختند که با تشویق شایسته‌ی حضار همراه شد.


سپس مجری بار دیگر از دست اندرکاران برگزاری همایش جهت  ارتباط و همکاری با انجمن ادبی قطره در هرچه شایسته برگزار شدن بزرگداشت فردوسی، تقدیر و تشکر به عمل آوردند.


ضمن پذیرایی از میهمانان از سخنران دوم استاد دکتر احمد خیالی خطیبی درخواست شد بیانات خود را ارائه نمایند.


جناب  آقای دکتر احمد خیالی خطیبی محور مباحث خود را در زیبایی شناسی هنر و مفهوم هنر از دیدگاه فردوسی در شاهنامه و برخی  اندیشه‌های ممتاز فردوسی فارغ از هرگونه نسبت دادن اعتقادی و متعصبانه‌، ارائه نمودند‌.


استاد خطیبی ضمن برشمردن برخی ویژگی های ممتاز در شاهنامه، اظهار امیدواری نمودند که پیام و دستاورد اندیشه‌های ناب در شاهنامه مورد استفاده نسل حاضر واقع گردد.همایش پس از گرفتن عکس یادبود پایان پذیرفت.



در این نشست  استاد یوسف فام، استاد گلشنی، استاد صادقی و ابراهیم رضایی، محمد‌رضا طهماسبی، سایه برین، کیمیا پاریاو، زینب شمیرانی، زهره‌ رضوانی، شهلا دینوی زاده، سایان‌ امین پور، دلارام کدخدایی خلفی، فاطمه ابراهیمی، فاطمه کاظمی مقدم، فرزانه فرهادی، هانیه عطیفه، سهیل عاریان، فرحناز یوسفی، هنگامه املایی‌هریس، محمد میر شفیعی، رقیه درگاهی، ابوالفضل‌ فتحعلی، اکرم اصغری، حبیب‌اله‌سوری، فاطمه اسمعیلیان، سمانه نوری، بنیامین غنوریان، حامد ادیمی، جهانبخش صیدی، سحر ربیعی، فاطمه شاپور، ملک سمیر تورانی، سپهر بهرامی، زهرا شاهوردی، فاطمه هاشمی آبار فراهانی، پروانه آریا نیک، کیمیا صفریان، فریبا مرادی، رویا آل جعفر، فاطمه ربیعی، فرزانه لطفی تماجی، فاطمه کوهساری، گلاره‌ الوند پور، دکتر کیمیا صارمی، مریم روح نواز، زهرا لولافر، سمیه بیدگلی، شهره خمسه، مهرداد جعفرصالحی حضور بهم رسانیدند.


اتمام خبر/

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر شیما سلطانی زاده انجمن ادبی قطره

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط