1403/3/6   ادبیات داستانی   کدخبر: 2868   نظر: 0   بازدید: 3122   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

ندا کدخدایی: وقتی کودکان با دنیای واژه ها آشنا می‌شوند دنیای قشنگتری پیدا می‌کنند

وقتی کودکان با دنیای واژه ها آشنا می‌شوند دنیای قشنگتری پیدا می‌کنند

خبرگزاری شعر ایران تارنا میزبان نویسندگان کودک و نوجوان در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: ندا کدخدایی در مصاحبه با تارنا جمله زیبای انیشتن را خواند: اگر می‌خواهید فرزندان باهوشی داشته باشید برایشان کتاب بخوانید و اگر می‌خواهید فرزندانتان باهوش تر باشند بیشتر برایشان کتاب بخوانید.

ندا کدخدایی نویسنده کتاب کودک و نوجوان کتاب خود را در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسانده و این کتاب در سال ۱۴۰۱ به چاپ دوم رسیده است. عنوان این کتاب «پیرزن و دسته کلاغ» نام دارد.


 آموزش این نویسنده جوان و خوش ذوق در حیطه کودک و نوجوان است و فعالیت‌های آموزشی، نمایشی و کار در مهد کودک را در کارنامه ممتاز خود دارد. حاصل یکی از قصه گویی هایش برای کودکان داستان زیبا و ساده پیرزن و دسته کلاغ است.


ندا کدخدایی در پاسخ به این سوال که همواره کتاب کودک با تصویر گره خورده و در این مورد چه نکاتی را مد نظر داشته‌اند بیان کرد:


کودکان علاوه بر اینکه می‌ شنوند خیلی خوب در ذهن تصویر سازی می کنند و به خاطر می سپارند و به این صورت حافظه دیداری به شنیداری آنها بسیار کمک می کند و ما می توانیم به این شکل با تصویرگری های خوب در کتاب، نزدیکی ذهن به چشم و زبان را در آنها تقویت کنیم و قدرت حافظه شان را بالا ببریم.


 از آنجا که یک نویسنده کودک و نوجوان نمی‌تواند بگوید برای خودم می‌نویسم! چرا بحث جادو یا تابه جادویی را در کتاب کودک گنجانده‌اید، آیا برای نسل امروز نامانوس نیست؟ و از آنجا که کودک و نوجوان امروز دوره پادشاهی را تجربه نکرده چرا و چگونگی اینگونه قصه را برای ما بگویید:


به خاطر اینکه در نسل امروزه همه چیز خیلی انیمیشنی شده و بچه‌های ما از رمان ها و داستان های تخیلی دور شده‌اند، هدفم از اینگونه نوشتن این بود که بچه ها را با افسانه های قدیمی آشنا کنم تا بدانند که پادشاهانی بودند و زیست می‌کردند و قدرت تخیل آنها را به فضای قصه‌های قدیمی سوق بدهم.


در این کتاب پیرزن که یک مزرعه کوچک دارد و وقتی دسته کلاغ محصولات مزرعه اش را می خورند تصمیم می‌گیرد با قیر داغ آنها را به دام بیندازد در همین ماجرا رییس کلاغ ها برای اینکه پیرزن اجازه بدهد از مزرعه او استفاده کنند به او تابه جادویی و غیره می هد و این چنین زندگی پیرزن متحول می‌شود.

 

دغدغه ندا کدخدایی این است که در عرصه خوانش به کتاب کودک بیشتر توجه و اهمیت داده بشود زیرا وقتی بچه ها با دنیای واژه ها آشنا می‌شوند دنیای قشنگتری پیدا می کنند. او از بین نویسندگان موفق، علی اکبر زین العابدین را معرفی کردند که در نوشته های خود بسیار قوی ظاهر میشود و بحث روانشناختی کودک را در نوشته‌هایش در نظر گرفته‌ است.


اتمام خبر/

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا ادبیات داستانی داستان کودک نداکدخدایی پیرزن و دسته کلاغ ها

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.