1403/3/9   مقالات   کدخبر: 2874   نظر: 0   بازدید: 1018   خبرنگار: شمیلا شهرابی چاپ

وظیفه نویسنده کودک و نوجوان در قبال مسئولیتی که پذیرفته خطیر است

شمیلا شهرابی

بررسی ابعاد روانکاوی کودکان با محوریت قصه و داستان کودک

به گزارش خبرگزاری تارنا: شمیلا شهرابی نویسنده کودک و نوجوان در یادداشتی به بررسی آسیب شناسی روانی کودک در قصه پرداخت و عنوان داشت:

آسیب شناسی  روانی کودک که در اصطلاح علمی به آن (Childpsychopathology)می گویند .براین باور است که در این عصر و با پیشرفت بیشتر تکنولوژی،فرزندان ما در معرض خطرات ناشی از آسیب های روانی و تغییر رویکردی رفتاری هستند که ممکن است برای چند دهه یا همه عمر گریبانگیر کودک باشد اگر به موقع و سریع برای رفع این مشکلات اقدام نشود.

 سبب‌کاوی در رفتار کودکان و نوجوانان تخصصی است برای شناخت و رفتار شناسی و صد البته واکاوی و رفع این معضلات که از بیش از حد استفاده از تکنولوژی و زندگی های ماشینی می باشد.

انواع اختلالات مربوط به سلامت روان در کودکان شامل موارد زیر است:


اضطراب

افسردگی

اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه (ODD)

اختلال سلوک (CD)

اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD)

سندرم توره (TS)

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD


سایر عارضه‌ها و نگرانی‌هایی که روی یادگیری، رفتار و عواطف بچه‌ها تأثیر می‌گذارند شامل اختلالات یادگیری و ناتوانی‌‌های رشدی، اتیسم و عوامل خطرسازی مانند مصرف مواد مخدر و خودزنی یا آسیب رساندن به خود است.

که اگر بخواهیم صادقانه بدان بپردازیم در دهه های اخیر این اختلالات در کودکانی  بیشتر و با شدت بالاتری دیده شده است.هر کدام از اختلال های فوق را بررسی کنیم در نهایت به چند دلیل عمده می رسیم.

الف:ناآگاهی و عدم علم فرزند داری پدران و مادران 

ب:عدم همکاری والدین با روانشناس کودک و نوجوان ودوری از بررسی های رفتاری

ج:شاغل بودن پدر و مادرو سرگرم روزمرگی های زندگی بودن و غافل شدن از نوع آموزش،بازی ورشدی جسمی و فکری کودکان

د:به دلیل مشغله زیاد مشغول کردن فرزند به بازی های کامپیوتری،پلی استیشن،گوشی های هوشمند و عدم کنترل در نوع بازی ها و عدم کنترل 

ه:دوری از کتاب خوانی،بازی های فکر و در کل فست فودی شدن همه جوانب زندگی.

اما وظیفه ما در قبال این غنچه های باغ زندگی و امیدو سرمایه های ملی آینده چیست؟ 

یک شاعر،نویسنده،پژوهشگر،برنامه نویس که در حوزه کودک و نوجوان قلم می زند و فعالیت دارد باید بداند مسیولیت بزرگی را بر دوش دارد.


 ادبیات داستانی کودک

در کشور ما به مقوله داستان و شعر کودک توجهات خاصی دیده می شود..اما اینکه آیا این توجه هات اصولی و با در نظر گرفتن استاندارهای رفتارشناسی از بعد روانشناسی کودک است و آیا به مقوله ی جلوگیری از آسیب های روانی و بهداشت روانی کودکان پرداخته می شود را باید از سازمان سنجش و آموزش پی گیری شود.

با مطالعه و تحقیقات به عمل آمده از صدها کودک متوجه تغییر رفتاری فاحش و قابل توجه ی در کودکان می شویم .

خشم،اضطراب،خود آسیب زنی،دورن گرایی و پناه به تنهایی و بازی های یک طرفه کامپیوتری نشان از عدم توجه بزرگسالان به سلامت و بهداشت روان کودکان دارد.

بازی های کامپیوتری که اغلب با مضمون جنگ، رقابت ناسالم،دزدی و یا قهرمان پروری های بیش از حد باور است 

به کودکان تا خواسته خشم و خشونت ،میل به رقابت ناسالم را القا می کند از طرفی دیگر قهرمان پروری بیش از حد داستان ها ،فیلم ها و همین بازی ها باور و ذهنیت کودکان را دستکاری می کند در واقع یک جور تله ذهنی برای  یک یا چنده دهه زندگی کودک برنامه ریزی غیر مستقیم می شود.


بارها متوجه خطراتی که برای کودکان اتفاق افتاده است به واسطه بازی ها و حتی داستان های نخیلی،و قهرمان محور بوده ایم که پرداختند به آن موضوع از حوصله ای یاداشت کوتاه خارج است .

اما راه چاره چیست؟

اگر نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان و اهل قلم و ادبیات ما به طور جدی تر به این مقوله بپردازند و سعی کنند داستان ها را از حوزه قهرمان مداری و تخیلی فرای واقعیت بیرون بیاورند و سعی کنند داستان ها را بر اساس واقعیت های زندگی اما با محوریت انسانی و باشکل و شمایل کودکانه بنویسند واز شخصیت های خیالی نامیرا و جنگ و جنگجویی دور کنند شاید بتوان از یکسری اتفاقات و هیجانات کودکانه جلو گیری کرد.

وظیفه یک نویسنده فعال در حوزه کودک شناخت روحیات کودک،مسائل آسیب زا و قلم زدند و این خصوص می تواند به سلامت روان کودکان و نوجوان از بدو شناخت نسبی خود و آشنایی با کتاب،داستان وشعر کمک شایانی کند.


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شمیلا شهرابی داستان کودک آسیب شناسی روانی کودک

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط