1403/3/9   یادداشت هفته   کدخبر: 2875   نظر: 9   بازدید: 2175   خبرنگار: کیوان گلزارنیا چاپ

کیوان گلزارنیا: ایستگاه رسانه ای تارنا در تاریخ «شعر-رسانه» ماندگار شد

کیوان گلزارنیا

حضور رسانه ای یک خبرگزاری تخصصی شعر با محوریت معرفی ادبیات و شعرخوانی امری بی نظیر در تاریخ نمایشگاه کتاب تهران بود.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا کیوان گلزارنیا مدیر مسئول خبرگزاری تارنا در یادداشتی به ابعاد موفقیت ایستگاه رسانه ای تارنا در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخت ، او که این حادثه را یک رخداد بزرگ ادبی برشمرد بیان داشت:


ایستگاه رسانه ای تارنا نخستین صحنه ی شعرخوانی و گعده دوستانه اهالی ادبیات در تاریخ سی و پنج سال نمایشگاه کتاب بود که به همت شاعران عزیز و خبرنگاران ارجمند و حرفه ای تارنا این اتفاق تاریخی رقم خورد. چرا که همیشه شعر و شاعران دو عامل اساسی برای روشن نگه داشتن صنعت نیم سوز نشر بودند و با اینکه پرچمدار اصیل ترین هنر ایرانی هستند اما کمترین ها را در صحنه های رسانه ای در اختیار دارند.


در واقع شعر فارسی اصلی ترین ابزار فرهنگی ملت بزرگ ایران برای دیپلماسی فرهنگی در تمدن ایران بزرگ است و شعر میتواند فصل مشترک ایران فرهنگی و دوستی ملت های منطقه باشد.چرا که بزرگان و مشاهیر فارسی زبان تنها با مدیوم شعر به دنیا عرضه شدند و حتی گنجینه زبان فارسی نیز یادگار همین هنر اصیل است که توسط فردوسی کبیر زنده شد.

پس شعر نه تنها یک هنر اصیل و ابزاری بزرگ در دستان ماست بلکه هویت ما نیز در آن شکل میگیرد اما متاسفانه سیاست های موجود فرهنگی و صنعتی شدن هنر عرصه را برای معرفی این هنر بزرگ تنگ کرده و شاعران و اهالی ادب را از صحنه های عمومی دور ساخته.



تارنا به عنوان نخسستن رسانه بین المللی شعر در ایران و جهان رسالت خود میدانست تا مانند همیشه با نوآوری و ایجاد ظرفیت رسانه ای درخور، فضایی معتبر و محترم را برای شاعران،پژوهشگران و انجمن های ادبی ایجاد کند و برای نخستین بار ایستگاه رسانه ای شعر ایران را با همکاری مرکز توسعه فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر کند.این اتفاق چنان فضایی نشاط در دل شاعران و اهالی شعر انداخت که خود ما هم حقیقتا از این میزان همکاری  و محبت عزیزان  چنان پر نشاط تر از قبل شدیم که همت خود را عزم کرده و قصد کردیم تا ایستگاه رسانه ای تارنا با حضور در ابعاد بین المللی و جشنواره های جهانی، شعر فارسی و شاعران وزین ایران بزرگ را به جهان معرفی کنیم.


ما در این فرصت طلایی توانستیم با بیش از 80 ساعت برنامه ادبی به همراه پخش زنده تصویری نشست ها گامی مهم در حوزه «رسانه-شعر» برداریم  و چهل آیین تجلیل از فعالان حوزه شعر و ادبیات برگزار کنیم چنانکه میزبان بیش از 15 انجمن ادبی داخلی و خارجی و همچنین بیش از 15 نشست تخصصی و پژوهشی در حوزه ادبیات و 10 آیین رونمایی در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب بودیم.

همچنین فرصت مغتنمی بود برای پیوند مدیران فرهنگی و اهالی ادبیات برای تسهیلگری در حوزه مدیریت فرهنگی که میتواند پایه های فعالیت های فرهنگی مستقل و مردم نهاد را مستحکم تر کند. تارنا میزبان نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی،مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رایزن های فرهنگی سفارت هند،افغانستان و مدیران و دبیران نهاد های دولتی و مردم نهاد بود.


تشکر ویژه خبرگزاری تارنا از انجمن های وزین ادبی:انجمن ادبی روجا،کانون ادبی راز، انجمن شاعران خودآموخته، انجمن ادبی دانشکده تهران مرکز، انجمن ادبی نگارستان،انجمن ادبی غزلستان، کانون شعر ایران،انجمن شعر برسام، انجمن وندا، انجمن ادبی آیینه، انجمن ادبی سما سرو، انجمن شعر گردون، بنیاد جهانی سبزمنش، انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی،دفتر طنز حوزه هنری 

و ناشران ممتاز: نشر شانی، انتشارات آثار برتر، نشر آنان، انتشارات سوره مهر، نشر واج، انتشارات ناهوته که با حضور مدیران و مولفان رنگی دیگر به ایستگاه رسانه ای شعر ایران بخشیدند و با حضور سراسر گرم خود در این اتفاق تاریخی در کنار ما بودند و لحظاتی ماندگار را در شعر و ادبیات ایران رقم زدند و بر بوم خاطرات تارنا امضای خود را هک کردند.


اتمام یادداشت/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر کیوان گلزارنیا سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران ایستگاه رسانه ای تارنا

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.