1403/3/13   شعرنو   کدخبر: 2892   نظر: 0   بازدید: 2138   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

شب های پروانه ای مهمان خانه موزه نیما یوشیج شد

شب های پروانه ای مهمان خانه موزه نیما یوشیج شد

كارگاه شبهاي پروانه‌اي روز شنبه 12/03/1403 با حضور دكتر ناصر پرواني و دانشجويان دانشگاه ،دانشجويان بين‌الملل ،شعرا ،نویسندگان و پارمیدا قریشی بازیگر در خانه نيمايوشيج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران_تارنا: شب های  پروانه ای همچون همیشه با تدریس استاد ناصرپروانی با حضور دانشجویان و علاقه مندان پارمیدا قریشی بازیگر سینما و تلویزیون برگزار گردید.

در اين برنامه ايشان با مخاطب قراردادن حاضرين در مورد دوستي و رازداري صحبت كرد ، سپس دربارۀ نيما گفت: ايشان بيان داشتند نيما در ابتدا به سبك كلاسيك خراساني شعر مي‌سرود اشعار او مطابق با اصول شعري قديم، داراي وزن، قافيه و عروض شعر كلاسيك بودند؛ اما اين نوع شعر آن چيزي نبود كه نيما سوداي آن را در سر داشت. او چيزي فراتر از قالب‌هاي معين و از پيش تعيين شده مي خواست همان طور كه خود مي گويد: ما درست به دوره اي رسيده‌ايم كه شعر مرده است. مسير نظر تنگ و محدودي كه قدما داشته اند به پايان رسيده است. انتهاي ديوار است راه كور شده است آشنايي او با زبان فرانسه و مطالعه اشعار شاعران اروپايي، دريچه‌اي جديد به ذهن او گشود و با دگرگوني ساختار، قالب و فرم شعر كهن، سبكي نو ارائه كرد. و بعد در مورد نيما و دوستانش اعم از سيمين و جلال، ملك‌التجار و محله فوق صحبت كرد و از شعر و شاعران آن دوره سخن به ميان آورد.

در این جلسه لیانا  حاتمی با حافظ خوانی با لحن کودکانه خود  موجب شادابی مخاطبین گردید.

در اين جلسه تعدادي از دانشجويان به خواندن شعرهايي از نيما و دانشجويان بين‌الملل هم شعر نو با زبان هندو خواندند و دكتر پرواني به تحليل و بررسي اشعار دانشجويان پرداخت. در پایان جلسه با بازديد حاضرين از خانه تاریخی نيما به پايان رسيد.



اتمام گزارش/

گالری خبر

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شعر نو خبرگزاری شعر تارنا شعر کلاسیک سایت شعر ناصر پروانی شب های پروانه ای خانه موزه نیما یوشیج نیمایوشیج

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.