1403/3/25   شعرنو   کدخبر: 2898   نظر: 0   بازدید: 4203   خبرنگار: دانیال فتحی لاطران چاپ

فرسا عمران از اندوه دلپذیر میگوید؛

شاعر توانمند باید کلمات سخت را تبدیل به واژه ای شاعرانه کند

شاعر توانمند کلمات سخت را تبدیل به واژه ای شاعرانه می کند

گزیده ای از صحبت های فرسا عمران به بهانه رونمایی از آخرین دفتر شعرش «اندوه دلپذیر»

به گزارش خبرگزاری شعر ایران_تارنا: فرسا عمران شاعر اهل بابل که با کتاب مجموعه شعر «اندوه دلپذیر» در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده بود طی  مصاحبه ای در ایستگاه رسانه ای تارنا  از جهان بینی خودش نسبت شعر و شیوه استفاده از واژگان در سرودن آثار خود سخن گفت.


فرسا عمران در رابطه با جهان بینی خود و دلیل انتخاب نوع موضوعات در شعرش به ویژه اشعار دفتر اندوه دلپذیر و به ویژه استفاده از واژه سیگار و قلیان برای ارتباط با مخاطب امروز در شعر، بیان کرد: 

دنیای امروز، دنیای تنهایی است و یکی از خصلت های وجودی انسان معاصر پناه بردن به تنهایی است. هر چقدر که اسب سرکش مدرنیته بیشتر می تازد و هر قدر که انسان به سمت مدرنیته پیش می رود، در این هنگام فضای درونی انسان  تنهایی را طلب می کند. با توجه به این تفاسیر، چه عناصری برای تنهایی یک شاعر می تواند وجود داشته باشد؟ درستی یا نادرستی آن را نمی دانم ولی به نظر من در دنیای شاعرانه یکی از این واژه ها «سیگار» است که به نوعی یکی از تعایبرش این است که خیلی از افرادی که به تنهایی خودشان پناه برده اند و نمی توانند وجود خود را در دنیای بیرون پیدا کنند، سیگار و قلیان را شریک غم و اندوه خودشان قرار می دهند.


عمران در ادامه سخنانش افزود: آدمی نباید از واژه بترسد. شاعر باید توانایی این را داشته باشد که کلمات سخت را تبدیل به واژه ای شاعرانه کند. برای مثال واژه باران آنقدر در اشعار استفاده شده که اگر در بخشی از شعر استفاده بشود در مجموع اتفاق شاعرانه خاصی رخ نمیدهد،بنابراین این توانایی یک شاعر است که بتواند از واژه ای سخت مانند قلیان به شکلی در شعر استفاده کند که مانند یک اهرم عمل کند.


فروغ فرخزاد هم می گوید برای من مهم نیست که انفجار یک کلمه شاعرانه نیست، من این واژه را در حد شاعرانه بالا می آورم. اگر شاعر بتواند به درستی از این واژه ها استفاده کند به نحوی که ضربه ای به شعر وارد نشود، این توانایی و نبوغ یک شاعر است.





من همیشه به این موضوع فکر می کردم که چرا در سرودن شعر باید در یک فضا و چهارچوب کلیشه ای حرکت کنیم. فکرهای یک شاعر در ذهنش ته نشین می شود و در هنگام سرودن این افکار به کمک شاعر می آیند که به طور مثال بیاید از یک واژه کلیشه ای مانند «نور» در یک شعر مذهبی و آیینی، در یک شعر عاشقانه استفاده کند و آن واژه را از حالت کلیشه ای و شعاری در بیاورد. مخاطب شعر امروز از کلیشه به دور است و از شعار و تکرار فرار می کند.


شاعر باید از دنیای خود شناخت درستی داشته باشد. هر شاعری باید از دریچه دید خود به دنیا بنگرد و از آن نظرگاه خاص خود مخاطب را جذب کند. مثلا من عشق را به گونه ای می بینم که با نظر دیگری متفاوت است. پس من واژگان و فضای خاص خود را در ترسیم این نگاه عاشقانه در نوشتن شعر خودم دارم.


فرسا عمران همچنین در رابطه با انتخاب عنوان «اندوه دلپذیر» برای آخرین دفتر شعر خود بیان کرد که علت انتخاب این نام پارادوکس موجود در آن اندوه و دلپذیر بودن آن است،به این معنی که همه غم ها همیشه بد هم نیستند و می توانند انسان را به عرفان و شناخت وجودی و در نهایت خداشناسی هم برسانند. 




اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: فرسا عمران خبرگزاری شعر تارنا شعر سپید شعرنو فروش ترانه سایت شعر اندوه دلپذیر

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط