1403/3/27   رویداد ها   کدخبر: 2901   نظر: 0   بازدید: 2033   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

در نشست «سما سرو» مطرح شد؛

سعدی و تاثیر انکارناپذیر بر شعر فارسی

انجمن ادبی سما سرو

در پانزدهمین نشست شاعرانه کانون ادبی سما سرو که به مناسبت شخصیت بزرگ سعدی برگزار شد، دکتر محمود یزدانی و دکتر افسانه غیاثوند به بررسی تأثیرات گرانقدر سعدی بر ادبیات ایرانی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: پانزدهمین نشست ادبی سما سرو در خانه موزه علی شریعتی با حضور دکتر محمود یزدانی شاعر ، منتقد و پژوهشگر ادبی 

و دکتر افسانه غیاثوند  شاعر ، منتقد و کارشناس ادبی به دبیری دیبا بختو با حضور جمعی از اهالی شعر و ادبیات برگزار شد.


در ابتدای این نشست دکتر  محمودیزدانی مطرح کرد: بزرگان ایرانی و خارجی زیادی همچون حافظ ، ولتر و گوته تحت تاثیر اندیشه ها و باورهای سعدی و سبک شعری او در بوستان و گلستان بوده اند.


وی در پانزدهمین نشست این کانون ضمن اشاره به این نکته در خصوص شاعر بلندآوازه ایرانی افزود: سعدی تأثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته‌است؛ به‌نحوی که شباهت زیادی بین زبان او در آثارش و فارسی امروزی وجود دارد. حتا بسیاری از ضرب ‌المثل‌های رایج و امروزه از آثار وی اقتباس شده‌است مانند: "کمال همنشین در من اثر کرد/ وگرنه من همان خاکم که هستم" ، "تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد" ، "از مکافات عمل غافل مشو / گندم از گندم بروید جو ز جو" و....

ودر ادامه اظهار داشت: سعدی تقدیرگراست و حتی افتادن برگی از درخت را ناشی از اراده ی خداوند می‌داند؛ پس در تفکر وی خوبی و بدی در ذات انسان‌ها امری ذاتی و غیرقابل تغییر است.




و در پایان گفت: یکی از مهمترین نکات (و حتا شاید مهمترین) در خصوص عقاید سعدی ، نوع‌دوستی و تلاش او برای اصلاح جامعه است. از این رو مفاهیمی همچون: ستایش فروتنی و خدمت به خلق، انسان‌دوستی، اهمیت کار و تلاش ، نکوهش ریاکاری و... در  آثار و اشعار او زیاد دیده می شود.در ادامه این جلسه شاعران مختلف به قرائت اشعار خود در قالب ها و با موضوعات گوناگون ادبی و اجتماعی پرداختند.

جلسات کانون ادبی سماسرو به دبیری دیبا بختو دوشنبه های هفته اول هر ماه در خانه موزه شریعتی برگزار می شود و حضور در آن برای همه علاقمندان فرهنگ و ادب آزاد است.






اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا شعر دکتر محمود یزدانی دیبا بختو کانون سما سرو خبرگزاری شعر خانه علی شریعتی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.