1403/3/29   تجسمی   کدخبر: 2907   نظر: 0   بازدید: 2355   خبرنگار: سمیه بحرکاظمی چاپ

نمایشگاه «بسان گلستان 2» در موزه رضا عباسی با استقبال گسترده آغاز شد

نمایشگاه «بسان گلستان 2» در موزه رضا عباسی با استقبال گسترده آغاز شد
نمایشگاه «بسان گلستان 2» در موزه رضا عباسی با استقبال گسترده آغاز شد

در موزه رضا عباسی تهران، به مناسبت روز ملی گل، نمایشگاه "بسان گلستان 2" از سلسله برنامه‌های رویداد مردم‌نهاد "باغ و گلستانم آرزوست" آغاز شد

به گزارش تارنا: برنامه شماره 5 بسان گلستان 2 از سلسله برنامه های رویدادمردم نهاد " باغ و گلستانم آرزوست " به مناسبت روز ملی گلدر موزه رضا عباسی تهران از تاریخ 23/3/1403 ، برگزار می شود .


حامد دریایی فرد جهرمی مدیر رویداد و دبیر " انجمن عمارات محروسه ایران " در این باره گفت: "برنامه شماره 5 در فصل سوم این رویداد ( سال 1403 ) به مناسبت روز ملی گل ( 25 خرداد ) ، در موزه رضا عباسی و بخاطر دارا بودن مجموعه گرانبهای گنجینه موزه ، در رشته نقاشی ایرانی لاکی ( با موضوع و مضمون گل و بوته و نیز گل و مرغ ) در نظر گرفته شده است و امید است کمکی باشد برای هنرمندان معاصر، در سرمشق قراردادن آثار قدما و درک و الهام گرفتن شیوه های هنرمندان برجسته گذشته ، با این امید که ضمن حفظ پیشینه هنرهای سنتی ( از نظر مضمون ، طرح ، نقش و شیوه اجرا ) ، هنر خود را به درجات بالا برسانند یا چیزی به آن بیفزایند . "


به گفته مدیر هنری نمایشگاه ، خانم تینا نجف کنی ، " در آثار گزیده رونمايى شده به مناسبت روز ملی گل - 25 خرداد 1403 ،  برنامه شماره 5  -  فصل سوم رویداد فرهنگی - هنری " باغ و گلستانم آرزوست " با نام  نمايشگاه " بسان گلستان ٢ "  از مجموعه گنجينه موزه رضا عباسى ، ٣١ اثر نفيس لاكى از ادوار مختلف از هنرمندان مشهور ( آثار قدما ) ، همچون على اشرف ، محمد زمان دوم ، آقا صادق ، نصرالله حسينى امامى اصفهانى ، فتح الله شيرازى ، ميرزا مصطفى ، ميرزا محمد باقر الاصفهانى ، محمد مهدى ، محمد رضا و لطفعلى شيرازى شامل ١٥ قلمدان ، ١٣ قاب آينه و ٣ جعبه لاكى ، رو نمايى شده است كه هر يك در مهارت ، ظرافت و اجرا ، از ويژه ترين آثار لاكى موجود در موزه رضا عباسى بشمار مي روند . "


در میان این آثار ، با توجه به اهمیت سبک هنری استاد علی اشرف ، ٣ اثر از او به نمايش گذاشته شده است که شامل 2 قلمدان و 1 قاب آینه است. از جمله سجع های بکار رفته در این آثار ، " على بعد از محمد اشرف است . " است .




موارد فوق ، همگی با موضوع گل و مرغ خلق شده است كه هر يك شكوهى بى مانند دارند و پيداست كه على اشرف به طبيعت ، به ويژه گل و مرغ ، علاقه اى خاص داشته است كه چنين با ظرافت و دقت مثال زدنى ، دريچه اى از زيبايى را به چشم بيننده گشوده است .


آئین گشایش این برنامه ، روز چهارشنبه،  ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ (ساعت:  ۱۱ تا ۱۵) و زمان بازدید از نمایشگاه و برنامه های جانبی ، ۲۳ خرداد تا  ۱۶ تیر  سال  ۱۴۰۳ در محل موزه رضا عباسی - تهران است .


همچنین برنامه های جانبی شامل نشست های تخصصی اساتید و کارگاه های آموزشی در زمینه اجرای آثار نمایشگاه و فن نقاشی زیرلاکی توسط اساتید این حوزه ، خانم ها سمیه سیفی ، رویا عمران و آتوسا رسولی و نیز آقایان حمید ملکیان و نوشاد رکنی ، برگزار می شود .


شرکت در آئین گشایش، بازدید از نمایشگاه و برنامه های جانبی، رایگان و فقط با ثبت نام قبلی، امکان پذیر است .




درباره رویداد مردم نهاد فرهنگی - هنری " باغ و گلستانم آرزوست" :

رویداد مردم نهاد فرهنگی - هنری " باغ و گلستانم آرزوست " که به مناسبت روز ملی گل ( 25 خرداد ) و روز ملی باغ ایرانی ( 20 مهر )، بصورت فصل به فصل ( دوره ای سالیانه ) تعریف و برنامه ریزی شده است ، تلاشی است برای کنکاو و توجه به موضوع گل و باغ ایرانی در رشته های گوناگون هنرهای پیشینه دار ایرانی ( شامل نقاشی ایرانی ، گل و مرغ ، تذهیب ، خوشنویسی ، آرایه های معماری ، فرش و ... ) ، شعر و ادبیات فارسی و گیاهشناسی علمی .

حلقه اصلی و آخر این رویداد ، حوزه فضای سبز و طراحی منظر در عمارت های تاریخی است .

پاسداشت ارزشهای فرهنگی این سرزمین کهن ، با نگاهی به گوناگونی فرهنگ ، هنر ، اقلیم و سبک های بومی ایران فرهنگی و با رویکرد جذب فعالیت های مردم نهاد همیارانه و داوطلبانه ، هدف اصلی این رویداد است .




اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا باغ و گلستانم آرزوست حامد دریایی فرد جهرمی موزه رضا عباسی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.