نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/8/1   شعر امروز   کدخبر: 299   خبرنگار:   نظر: 0   بازدید: 1020 چاپ

-پشت شعر ناگفته های بسیاری را مشخص می‌کند,شاعر هفتهدر گفتگو با امید چاوشی مطرح شد؛-پشت شعر ناگفته های بسیاری را مشخص می‌کند

در گفتگو با اميد چاوشي مطرح شد؛

-پشت شعر ناگفته های بسیاری را مشخص می‌کند

پشت شعر عنوان برنامه ای گفتگو محور در خصوص ادبیات امروز و گفتگو با شاعران و دبیران جلسات شعر است که قرار است از جمعه این هفته با پخش قسمت اول بر روی سایت آپارات در دسترس علاقمندان به ادبیات معاصر قرار گیرد. امید چاوشی طراح و مجری این برنامه ساعاتی پیش از پخش اولین تیزر این برنامه به سوالات تارنا در خصوص «پشت شعر» پاسخ داد:

پشت شعر عنوان برنامه ای گفتگو محور در خصوص ادبیات امروز و گفتگو با شاعران و دبیران جلسات شعر است که قرار است از جمعه این هفته با پخش قسمت اول بر روی سایت آپارات در دسترس علاقمندان به ادبیات معاصر قرار گیرد. امید چاوشی طراح و مجری این برنامه ساعاتی پیش از پخش اولین تیزر این برنامه به سوالات تارنا در خصوص «پشت شعر» پاسخ داد:    

 

توضیح مختصری درمورد پشت شعر بدهید؟

برنامه پشت شعر یک سلسله مصاحبه تصویری با شاعران و مدیران جلسات و فعالان ادبی است. موضوع مصاحبه ها بیشتر درباره جلسات شعر و فرصت ها وتهدید هاست.

قرار است با دید جدیدی فضای حاکم بر انجمن های ادبی را نگاه کنیم و ازنطر کیفیت وکمیت نظر دوستان را جویا شویم. در گفتگوها گاه روی جلسات به صورت جزئی تر وموردی تر و گاه درباره جشنواره ها صحبت کردیم. گاه درباره روابط حرفه ای شاعران باهم و گاه به صورت جزیی نظر دوستان را درباره افراد یا جلسات خواستیم و گاهی نیز درباره حواشی و یا پشت پرده های شعر و بخش‌هایی که تابحال ندیده ونشنیده ایم صحبت شده است. امید چاوشی درخصوص مدت زمان هر قسمت از برنامه نیز گفت: زمان هربرنامه حدود70دقیقه است که دراین 70دقیقه سعی شده قسمتهایی ازدنیای شعر را از بین صحبت های مهمانان ببینیم که کمتردیده شده است.  

  هدف از تولید این برنامه چیست؟

ببینید این سوال را بسیاری از دوستان پرسیدند. اجازه بدید به طور کلی پاسخ دهم. پروژه پشت شعر هیچ هدفی جز روشن شدن بخشهایی تاریک از دنیای شعر ندارد. اینکه فلان مدیرجلسه بودجه های لازم  را از کجا تامین می‌کند؟

اصلا مدیران جلسات لازم است که یک سری فاکتورهای اولیه را داشته باشند یا خیر. اینکه چه اتفاقی باعث تعطیلی فلان جلسه شعر شد. چرافلان شاعر از یک جلسه وتیم مدیریتی آن خارج شد. اینکه مهمانان وکارشناسان جلسات با چه سیاستی انتخاب می‌شوند. روشن کردن مسائل مالی جلسات، روشن شدن دکترهای مجازی در ادبیات، بحث درباره پروژه استادسازی درجلسات، بحث پیرامون پوسترهای جلسات، بحث درباره اشخاصی که مدیر جلسه هستند و موارد بسیار دیگر. در نهایت ما تلاش می‌کنیم این موضوعات را جزیی تر نگاه کنیم ونظر بزرگان را بپرسیم. اما اینکه چرا اینکار رو می‌کنیم؟ خیلی ساده ست. همیشه دانستن بهتر از ندانستن هست. روشن بودن بهتر از تاریک بودن و آشکارشدن بهتر از پنهان ماندن است. اینکه ما بگوییم روشن شدن خیلی چیزها ممکن است فصا را متشنج تر وآلوده ترکند. درواقع یک نوع فرار به جلو یا نوعی پاک کردن صورت مسئله است.  

  آقای چاوشی در «پشت شعر» به سراغ چه کسانی رفته اید؟

از بردن اسم فعلا معذورم. اما در این 30 برنامه حدود 65 نفر حضور دارند.اساتید ادبیات، مدیران جلسات قدیمی که تعطیل شده اند، مدیر جلسات قدیمی که هنوز برقرار هستند. مدیران جوان جلسات ادبی نوپا، شاعران قدیمی که هیچ وقت جلسه ی شعری تشکیل نداده اند اند. یا شاعرانی که به وضعیت موجود معترض هستند، کسانی که از شوراهای مرکزی جلسات خارج شده اند یا اخراج شده اند و خیلی ازدوستان دیگر

 فکر می‌کنید این برنامه چقدر می‌تواند به فضای آلوده ادبیات امروز کمک کند؟ درحال حاضر نمیتوانم به این سوال پاسخ بدم. بنده فقط تلاش کردم دوستان و بزرگان را راضی کنم در مقابل دوربین حرف بزنند وبخشهایی را که نمی‌دانیم تعریف کنند. پس از آن بستگی به نوع رفتار جامعه ادبی دارد که بعد از شناخت بهتر فضا وشرایط واشخاص چطور تصمیم بگیرند وعمل کنند.  

  امید چاوشی فکر می‌کند خروجی این برنامه چه خواهد شد؟

خروجی این برنامه هرچه باشد قطعا دومورد را شامل خواهد شد. اول اینکه به بخشی از سوالات جامعه ادبی که سال هاست در ذهن دارد پاسخ داده خواهد شد. دوم اینکه هجمه ها حملات علیه شخص بنده شروع خواهد شد واین دور از انتظار نیست وقتی اب درخوابگه مورچگان بریزیم.   البته که زمان نشان خواهد داد پشت شعر و برنامه هایی از این دست در نهایت به نفع ادبیات خواهد بود و شاید، شاید، شاید قدم کوچکی در جهت بهبود شرایط در آخر چند مورد را باید عرض کنم.

اول اینکه ازهمه بزرگان، اساتید و دوستان بابت همکاری وقبول دعوت مصاحبه وشرکت دربرنامه ممنونم.   دوم اینکه دراین پروژه یک تیم فنی قوی کمک کردند. از باقی دوستان هم به وقت خود تشکر خواهم کرد.   سوم اینکه املای بی غلط املای ننوشته است. تیم پروزه پشت شعر تلاش خودش را می‌کند و قطعا برنامه به برنامه وشماره به شماره بهتر خواهد شد واشکالات احتمالی فنی ومحتوایی رفع خواهد شد. ما با وجود تمام مشکلات مالی و مشکلات دیگر شروع به کارکردیم و قطعا کم کم روال برنامه تکمیل تر می‌شود.

  چهارم بنده هم مدتی در یک کانون خدمت کردم که اشکالات زیادی داشته ام و دریک برنامه به اشکالات واشتباهات بنده هم رسیدگی می‌شود که به ایراد گرفتن صرف ازدیگران متهم نشویم.  

پتجم ازهمه جامعه ادبی درخواست دارم دراین راه کمک حال تیم پشت شعر باشند و باتشویق ها یا نقدهای خودشان ما را یاری کنند و از خبرگزاری تارنا بابت اطلاع رسانی وکمک به ما دراین راه تشکر می‌کنم.   کد خبر: 771

برچسب ها : شاعر هفته امید چاوشی پشت شعر

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.