پنجاه و چهارمین نشست تخصصی ادبی انجمن تصویر فراموشی برگزار شد. این نشست با حضور شاعران و ترانه سرایانی چون کمال حسینیان، هادی خوانساری، علی اکبر کتابدار، فرامرز راد، بهمن زدوار، امیرعلی سلیمانی، بهمن احمدی، سعید صاحب علم، محمدرضا گلزار و... به همراه اعضای انجمن با دبیری فاطمه رمضان نیا برگزار شد. در این نشست ضمن نقد و بررسی اشعار شاعران هادی خوانساری به بررسی غزل پیشرو و تاثیر آن در شعر معاصر پرداخت. او در ابتدا عنوان کرد که پیشرو بودن در ژانرهای مختلف قابل بررسی است. همیشه اثر هنرمندان پیشرو در آینده نمایان میشود. هنرمند پیشرو کسی است که استانداردها و باورهای جا افتاده بین عوام را به هم بریزد و رادیکالی حرکت کند. خوانساری افزود: این رادیکال بودن میتواند در آینده عمومی تر، حتی گاهی اوقات به نگاهی کلاسیک بدل و به جریان تبدیل شود. وی در خصوص نام گذاری یک قالب جدید و نهادن عنوان پیشرو بر روی آن گفت: نام گذاری، تنها نجات دهنده نیست و صرفا یک نشانه است. به عنوان مثال غزلی که ما در دهه 70 کار میکردیم، به عنوان غزل فرم شناخته شد و از آن جایی که این نام گذاری اشتباه بود، نامی عمومی به روی آن گذاشتم و این نام گذاری با عنوان غزل پیشرو شناخته شد.
هادی خوانساری درپاسخ به این پرسش که در مقوله شعر پیشرو میتوان گفت که این بیشتر شگرد زبانی است تا سبکی خاص یا خیر گفت: این یک تعریف جدید بود. ما معیارهای جدید را به غزل وارد کردیم. سنت شکنی کردیم و این تنها شگرد زبانی نیست. ما نگاهی تاریخ ادبیاتی داشتیم و با دید دیگری به تاریخ نگاه کردیم. وی ادامه داد: غزل پیشرو بعد از انقلاب اسلامی ایران، بیشترین تاثیر گذاری را در شعر معاصر داشته است. به راه انداختن جریان، راه تازه و اتفاقی جدید در غزل معاصر از تاثیرات غزل پیشرو است. در ادامه این جلسه شاعران حاضر و اعضای انجمن ادبی تصویر فراموشی به شعرخوانی پرداختند. لازم به ذکر است که این محفل در روز جمعه و در کافه رنگشو برگزار شد. علاقمندان به حضور در این انجمن میتوانند روزهای جمعه از ساعت 16 به میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از خیابان فلاح پور کافه رنگشو مراجعه نمایند. کد خبر: 714
عکاس: احسان امیرسالاری