1398/7/16   شعر امروز   کدخبر: 405   نظر: 0   بازدید: 96   خبرنگار: چاپ

معرفي-دو-مجموعه-شعر-در-کانون-ادبي-بامداد

در فرهنگسرای مهر برگزار شد؛-معرفی دو مجموعه شعر در کانون ادبی بامداد-اختصاصی تارنا

در فرهنگسرای مهر برگزار شد؛-معرفی دو مجموعه شعر در کانون ادبی بامداد-اختصاصی تارنا

متن
آیین رونمایی و معرفی مجموعه شعرهای «چشمان ابری» سروده تیلا بختیاری و «شین» سروده علی پارسای جم در یکی از نشست های هفتگی کانون ادبی بامداد در فرهنگسرای مهر برگزار شد.   این نشست با حضور شاعرانی چون کمال حسینیان، علی اکبر یاغی تبار، محسن آریا، کمال شفیعی، نیما ایمانی، محسن مختاری، فضیلت میرشکار، سیاوش حسین پور و... همراه با اعضای کانون ادبی بامداد با دبیری و اجرای علی محمدی برگزار شد.   در این مراسم ضمن شعرخوانی شاعران، رونمایی از دو مجموعه شعر و صحبت پیرامون آن به بحث درخصوص شعر افغانستان و سیر تحول آن در دوره های مختلف سیاسی پرداخته شد.   در حاشیه این نشست به گفتگو با علی اکبر یاغی تبار نشستیم. یاغی تبار از شاعران با تجربه روزگار ماست که در رامسر سکونت دارد و کارگاه های ادبی مجازی برگزار می‌کند. وی شاعران بسیاری را پرورش داده و در ادبیات امروز تاثیرگذار است.   \\   این شاعر درخصوص نگاهی که به شعر کلاسیک امروز دارد می‌گوید: اشعار قدیمی‌ترها مثل مرحوم منزوی و بهبهانی سنتی‌تر و ریشه‌دارتر (و منسجم‌تر) بودند؛ اما شعر کلاسیک امروز گروه‌های مختلفی دارد. بعضی موفق‌تر و باتجربه‌تر، و بعضی جای کار بیشتری دارند. اکثر کارها را می‌خوانم؛ به آن‌هایی علاقه دارم که در فضاهای ذهن و زبانی مختلف می‌نویسندو کارهایشان متفاوت است. از جوا‌ن‌ترها، کارهای رستم‌بیگلو، خانساری، مهدی موسوی و... را می‌خوانم؛ از دوستانی که در فضای سنتی‌تر فعالیت می‌کنند به کارهای حسین جنتی، مهدی فرجی، محمدکاظم کاظمی، میرشکاک، معلم هم علاقه دارم.   یاغی تبار در ادامه به دسته‌بندی‌هایی که بین شاعران کلاسیک وجود دارد اشاره کرد و افزود: من مخالفم که یک  قالب و چارچوب برای اشعار مشخص شود. علوم انسانی و خصوصا علوم ادبی مثل علوم تجربی نیست که بتوان در مورد آن قطعی نظر داد. در شعر کلاسیک نوآوری صورت می‌گیرد؛ مثلا قالب قصیده در دوره‌سلجوقیان به غزل تبدیل شده یا رباعی که شکل گرفت تا شاعرها از محدودیت وزن، قافیه و قالب رها شوند. بنابراین؛ من مخالفم که یک جریان شعری معرفی شود، چارچوبی برای آن درنظر بگیرند و فقط پیروان این نظریه و تفکر مخاطب شعر باشند.   وی تاثیر فضای جلسات شعری بر شاعران را کم دانست و گفت: من خیلی در جلسات شعر شرکت نمی‌کنم  و معتقدم تاثیر زیادی ندارد. اما می‌تواند کمی به پیشرفت کار شاعران جوان تر کمک کند.   \\   مولف مجموعه های گلن و جوانمردگنامه درخصوص کارگاه‌های مجازی‌ که برگزار کرده نیز گفت: من سه دوره کارگاه مجازی برگزار کردم. قرار بود این دوره‌ را مرحوم افشین یداللهی برگزار کند که متاسفانه از دنیا رفتند. محمد رئوفی برگزارکننده‌ی کارگاه، با من صحبت کرد و من باتردید پذیرفتم. من از دوره قبل راضی بودم. بچه‌های مستعد و خوبی شرکت کردند. سعی کردم به آن‌ها یاد بدهم کارشان مختص به خودشان باشد و شبیه هیچ‌کس نباشد و سطحی ننویسند. قواعد کلی را آموزش دادم و آن‌ها را با صورت کار آشنا کردم.      این شاعر در پایان تعریف خود از شعر را اینگونه بیان می‌کند: شعر تعریف‌پذیر نیست. شاید بتوان همان جمله‌ای را گفت که در کتاب‌ها وجود دارد. «کلامی خیال‌انگیز و آهنگین که روی عاطفه مخاطب تاثیر می‌گذارد.» تعریف‌ها با توجه به زمان و مکان و شرایط، تغییر می‌کند.   لازم به ذکر است که از اواخر شهریور ماه کارگاه های ادبی هفتگی با حضور علی اکبر یاغی تبار در کانون ادبی بامداد برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند با آگاهی از شرایط آن در این کارگاه ها حضور بهم رسانند.   کد خبر: 650 خبرنگار: هانیه شالباف

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شاعر هفته

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.