نخستین کنگره بینالمللی محتشم کاشانی در محورهای کاشان، محتشم، زندگی و اندیشه او، هنرهای آیینی و... اسفند ماه امسال در کاشان برگزار خواهد شد. این کنگره با همکاری برخی از اعضای نهادهای علمی کشور از جمله فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، روسای دانشگاه های تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، سمنان، کاشان و همدان شکل گرفته است و تعداد زیادی از شاعران نام آشنای کشور در این کنگره حضور دارند و به شعرخوانی میپردازند. سیدعبدالحمید ضیایی، دکترای مطالعات عرفان تطبیقی از آکادمی علوم مسکو، مدیر پیشین خانه فرهنگ ایران در دهلی نو (کشور هند)، پژوهشگر فلسفه غرب، ادبیات تطبیقی و مطالعات عرفانی یادداشتی در خصوص محتشم کاشانی و ترکیب بند معروفش را در اختیار تارنا قرار داده است: بررسی تطبیقی دو شاهکار منظوم عاشورایی : ۱- ترکیب بند محتشم کاشانی این مرثیه، بسیار استادانه و زیبا سروده شده است و برخى از ادبا، این ترکیببند را «جاودانهترین سوگچامه تاریخ نظم هزار ساله پارسى» به شمار آورده اند. به عقیده محققان و منقتدان ادبى «سروده والاى او (محتشم) هرگز مشمول گذشت روزگاران نشده است و مثل اصل مصیبت عظیم و بی مانند حضرت سیدالشهداء به مرور سالیان هیچگاه کهنگى نپذیرفته و هر روز در تجدد و تازگى بوده است». استقبال دهها شاعر بعد از محتشم تا زمان حاضر از ترکیب بند غرا و رسای او،نشانه مقبولیت، اهمیت و اثرگذاری خاص این شاعر بر متأخران است. کتیبههای منقش به ترکیب بند معروف این شاعر بلند آوازه در هیبت بیرقهای سرخ و سیاه، مهم ترین نماد قبول عام این اثربوده است. در ابتداى این ترکیببند، محتشم با تجاهل العارفى زیبا و سپس به واسطه صنعت براعت استهلال، با به دست دادن شمهاى از واقعه، از داستان غمانگیز بلندى پرده برمىگیرد. استفاده از آیات و روایات و تلمیحات مذهبى و دینى در این ترکیببند به وفور انجام شده است. استفاده از صناعات لفظى و ادبى، بخصوص واجآرایى (آلیتراسیون)، تناسب، جناس (در انواع متنوع آن)، صنعت تشخیص، اغراق، استعاره و کنایه... نیز از جمله اوصاف و امتیازات ترکیببند او به شمار مىرود. در شاهکار محتشم، نوع نگاه شاعر و زاویه دید او متغیر است و به صورت سیرى از عالم خاک و نباتات تا عالم اعلى و حتى تا ذات خداوند ادامه مییابد که محتشم با رعایت ادب شرعى، به طرزى بدیع و شگفت این مسأله را چنین زیبا مطرح کرده است: کرد این خیال، و همِ غلط کار، کان غبار/ تا دامن جلال جهان آفرین رسید هست از ملال گرچه برى، ذات ذوالجلال/ او دردل است وهیچ دلى نیست بی ملال.. با این همه در شعر محتشم، نکتهها و نقطههای دل آزاری نیز دیده میشود که از آن جمله میتوان به باور - داشتِ محتشم به جبری بودن حادثه ی عاشورا اشاره کرد، علاوه بر این محتشم چرخ را مسبب و باعث حدوث واقعه ی عاشورا میداند و فقط در یک بیت! به مسأله و فلسفه ی عقوبت مخالفان امام (ع) پرداخته است . ۲- گنجینه اسرار عمان سامانى یکى از شاهکارهاى ادبیات عاشورایى، مثنوى گرانسنگ گنیجینه اسرار، اثر تاجالشعراء میرزا نورالله عمان سامانى است، مرثیهاى حماسى و عرفانى در بیان رموز و لطایف عارفانه حادثه کربلا، که به تعبیر مرحوم جلالالدین همایى در مقدمه مخزنالدرر عمان، اگر او اشعارى بجز گنجینه اسرار هم نداشت، در موفقیت او تردیدى نبود. این مثنوى ارجمند 812 بیت است و در سال 1355 تدوین شده است. به حق باید گنجینه اسرار را نقطه عطفى در تاریخ ادبیات عاشورایى تلقى کرد. شروع مثنوى با مقدمهاى عرفانى و مسجع است در تحمید بارى تعالى: «معشوق مطلقى را حمد و ستایش سزاست - جل جلاله - که تمام موجودات عاشق و مقید اویند، همه راه اوست مىپویند و وصل اوست می جویند و حمد اوست مىگویند...». مقدمه کتاب از لحاظ صناعات و زیبایی هاى ادبى قابل قیاس با متون مطرح ادبى و عرفانى است. البته تأثیر گلستان سعدى در جاى جاى آن مشهود و محسوس است. این مثنوى به قسمتهاى مختلف منقسم است و هر فصل با مقدمه و معرفى کوتاهى با جمله «در بیان...» آغاز مىگردد. فصل اول در بیان تجلى است و شروع آن ابیاتى سخت آشنا و زیبا که ترنم موزونى بر لبان شیفتگان عرفان است: کیست این پنهان مرا در جان و تن / کز زبان من همی گوید سخن اینکه گوید از لب من راز کیست؟ / بنگرید این صاحب آواز کیست در من این سان خودنمایى مىکند/ ادعاى آشنایى می کند کیست این گویا و شنوا در تنم ؟/ باورم یا رب نیاید کاین منم... عمان سامانى با مقدمهای عرفانى، وارد قضیه عاشورا مىشود. جام شرابی تابسوز و مردافکن در میانه ی بزم نهاده اند و حریفی خوش و سرمست میطلبند تا جرعهای از جام بلا/ولا را بنوشد، وی باز به قصه پیامبران برمىگردد و حکایت بلایاى مقربان بزم را مىگوید، حکایت آدم و نوح و ایوب و خلیل و یونس و یوسف و یعقوب و موسى و عیسى و احمد(ص) و مرتضى(ع) و امام حسن مجتبى(ع). مجتبى زان باده تا سرمست گشت شد/ دلش خون و فرود آمد به طشت عمان به نام حضرت سیدالشهداء(ع) که مىرسد، از خود بیخود مىشود و از غیرت نمی تواند نام او را بر زبان آرد. وى خود را غرقه در دریاى خون می بیند. چرا که آن «سخنگوى از لب خود» را یافته است: شوخ شیرین مشرب من کیستى؟ / اى سخنگوى از لب من کیستى! عمان این مى پرمشعله را سوزاننده مشغله عارفان مىداند، شرابى که رهروان از آن مستی ها خواهند کرد. فصول بعد، شرح برخى صحنههاى عاشورا و تأویلهاى عرفانى مستفاد از آن است. این تأویلها بخصوص در بیان داستان حزین یزید ریاحى و سقای کربلا سخت شنیدنى و دلکش است. عمان، سیدالشهداء(ع) را بحر محیط مىداند و با عتابى لطفآمیز، خطاب به علمدار عاشورا مىسراید: اى ز شط سوى محیط آورده آب/ آب خود را ریختى، واپس شتاب آب آرى سوى بحر موجخیز/ بیش از این آبت مریز، آبت بریز! نکته جالب توجه این که عمان از فروغلطیدن به ورطه اتحاد و دام حلول به شدت مىپرهیزد و یادآورى مىکند که اتحاد ائمه و ذات الوهیت، نسبتى با آراء موهن و مردود پارهاى از غلات ندارد و چیزى شبیه نسبت آهن و آتش است. حق همىداند که غالى نیستم / اشعرى و اعتزالى نیستم اتحادى و حلولى نیستم/ فارغ از اقوار بىمعنى ستم پرسش مهمی که در نقد شعر عمان به ذهن متبادر میشود این است که آیا دیدگاه و رویکرد عرفانی به واقعه ی عاشورا، علیرغم دل انگیزی و هوشربایی خاص خود،به نوعی غفلت از وجوه زمینی و انسانی واقعه ی عاشورا منجر نخواهد شد ؟ و آیا چنین رویکردی راه را برای ورود تحریفات به فرهنگ عاشورا هموار نمی کند ؟ به عنوان نمونه یکى از قضایایى که در حادثه کربلا از نگاه صاحبنظران تحریف و برساخته و قضیه جعلى محسوب است،قضیه عروسى و دامادى قاسم است که مورخان و پژوهشگران عاشورایى به شدت این مسأله را مورد انتقاد قرار داده و معتقدند که عروسى قاسم جزو تحریفات عاشورا است. اما در گنجینه اسرار این واقعه آمده است و از آن استفاده عرفانى شده است! آرزو را ترک گفتن خوشتر است/ با عروس مرگ خفتن خوشتر است کى خضاب دستتان باشد صواب / دست عاشق را زخون باید خضاب
در ادامه به بررسی رزومه دکتر سیدعبدالحمید ضیایی و کتاب های منتشر شده اش میپردازیم: بودیسم و صوفیسم ،جامعه شناسی تحریفات عاشورا، در تناسخ کلمات، کتاب تردید، در ازدحام تنهایان، لیلی های لیبرال، در غیاب عقل، عاشقانه های یک یاغی، تصحیح منظومه ی کهن و حماسی رامایانا، همین معجزه های معمولی آثار تالیف و منتشر شده دکتر ضیایی است و آثاری چون فلسفه ی ادبیات(سه مجلد، بصیرت های بیهوده، شرح مشکلات فلسفی شعر بیدل دهلوی، عارفان علیه عرفان( گزارش تاریخی جدال های درون فرقه ای عارفان و صوفیان بغداد و خراسان) را نیز در دست انتشار دارند. لازم به ذکر است که این کنگره بین المللی 13، 14 و 15 اسفندماه با حضور شاعران، اساتید دانشگاه های کشور، مقامات مسئول و علاقمندان به شعر و ادبیات در شهر کاشان برگزار خواهد شد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از دیگر برنامه های این کنگره سه روزه به کانال تلگرام
مراجعه نمایند. خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.