1398/7/16   شعر امروز   کدخبر: 673   نظر: 0   بازدید: 67   خبرنگار: چاپ

در-آستانه-کنگره-بين-المللي-محتشم-کاشاني

معرفی دبیران افتخاری؛-در آستانه کنگره بین المللی محتشم کاشانی-اختصاصی تارنا

معرفی دبیران افتخاری؛-در آستانه کنگره بین المللی محتشم کاشانی-اختصاصی تارنا

متن
نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی در محورهای کاشان، محتشم، زندگی و اندیشه او، هنرهای آیینی و... اسفند ماه امسال در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار خواهد شد. این کنگره با همکاری برخی از اعضای نهادهای علمی کشور، از جمله فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، دانشگاه های تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، سمنان، کاشان و همدان شکل گرفته است. برنامه ریزی علمی این همایش، به وسیله دو تن از اعضای شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و از مسئولان بخش ادبیات آن مرکز، دکتر اصغر دادبه و دکتر علی میرانصاری صورت گرفته است و اجرای آن نیز زیر نظر آن ها انجام خواهد شد. سخنرانان همایش، همگی از صاحب‌نظران داخلی و خارجی هستند که در طول دو روز برگزاری مراسم، هر یک پیرامون مباحث مختلف، به بحث خواهند نشست.   \\   در ادامه به معرفی دکتر اصغر دادبه دبیر افتخاری همایش و  محتشم کاشانی می‌پردازیم: اصغر دادبه اسفند سال ۱۳۲۵ در شهر یزد به دنیا آمد. وی خرداد سال ۱۳۴۴ پس از اخذ دیپلم، موفق به ادامه تحصیل در دانشگاه تهران در رشته حکمت و فلسفه اسلامی شد. دادبه پس از دوره لیسانس، در شهریور سال ۱۳۴۸ به ادامه تحصیل در همان حوزه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت و از پایان‌نامه دکترای خود در خرداد ۱۳۵۹ دفاع کرد. وی از برجسته‌ترین استادان دانشگاه در حوزه‌های مختلف از جمله فلسفه، حکمت، کلام و ادبیات و حافظ‌شناسی محسوب می‌شود. همچنین در زمینه ادبیات از محضر اساتیدی چون مرحوم امیرحسن یزدگردی بهره‌‌مند شده‌ و در زمینه فلسفه اسلامی از استادانی چون مرحوم جواد مصلح، شهید مطهری و… و در فلسفه غرب از استادانی چون دکتر صدیقی و امیرحسین آریان‌پور بهره برده است. دادبه یکی از حافظ‌شناسان برجسته کشور به شمار می‌آید و از سال ۱۳۷۸ مدیریت گروه ادبیات دایره المعارف بزرگ اسلامی را به عهده داشته و هم اکنون دبیر افتخاری کنگره بین المللی محتشم کاشانی است. برخی از فعالیت‌های فرهنگی دکتر دادبه را با هم مرور می‌کنیم: تالیف، شرح و مقدمه بر آثاری از جمله سرود آزاد (مجموعه شعر دکتر فخرالدین مزارعی)، مفهوم رندی در شعر حافظ از دکتر فخرالدین مزارعی، حواصیل و بوتیمار از دکتر امیرحسین یزدگردی، تصحیح دیوان ظهیر از دکتر امیرحسین یزدگردی، دارای حدود 300 مقاله فلسفی، عرفانی، کلامی، ادبی در دائره‌المعارف‌ها، مجلات دانشگاهی و مجلات غیر‌دانشگاهی، کلیات فلسفه، فخررازی، فرهنگ اصطلاحات کلامی، شرکت در تصحیح و تعلیق دیوان نجیب کاشانی، تصحیح و تعلیق تاریخ کشیک‌خانه از نجیب کاشانی، دارای رساله منطق هنر شهر، شناخت‌شناسی در فلسفه اسلامی و....   \\   اما مهندس سیف الله امینیان، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ معاصر، مدیر اسبق اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان و دبیر افتخاری کنگره در ۲۰ خرداد سال ۱۳۲۵ در شهر آران و بیدگل دیده به جهان گشود. وی در دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به اخذ مدرک مهندسی مکانیک شده و پس از آن در شرکت ذوب آهن اصفهان مشغول به کار شد.

امینیان پس از مدت کوتاهی به عنوان مدیر آموزش فنی و حرفه ای منطقه اصفهان منصوب شد. او پس از خدمت در اداره کار و امور اجتماعی شهرستان کاشان که مصادف با آخرین سالهای دهه ۶۰ بود به اصفهان رفت و در جایگاه مدیر سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان تکیه زد.

در روزهای خدمت در اصفهان و پس از آشنایی با روانشاد مهندس باقر آیت اله زاده رییس اداره حفاظت آثار تاریخی اصفهان در صدد آموزش صنایع دستی به کارآموزان سازمان فنی و حرفه ای برآمد و این آشنایی باعث شد تا از امینیان به عنوان مدیر اداره میراث فرهنگی کاشان استفاده شود. پس از مدت کوتاهی و بنا به شایستگی های ایشان، از سوی مهندس کمال کازرونی رییس وقت اداره میراث فرهنگی کشور به عنوان مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان منصوب شد.

یکی از بزرگترین اقدامات امینیان در تمام سالهای خدمت بی شایبه  می توان به مرمت و بازسازی خانه های تاریخی کاشان در دهه ۷۰ اشاره کرد. این اقدام بزرگ که در پی همراهی شخصیت های برجسته ای همچون آیت اله یثربی امام جمعه فقید کاشان و مهندس حسین محلوجی انجام شد تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی صنعت گردشگری در کاشان داشته است.

مهندس امینیان همواره یکی از بازوهای توانای میراث  فرهنگی کاشان به شمار می رفته است چنانچه در طی سالهای متمادی تلاش های ایشان همواره باعث دلگرمی اهالی فرهنگ و مجامع مردم نهاد فرهنگی کاشان بوده است. امینیان پس از دوران خدمت نیز همواره از مشاوران برجسته سازمان میراث فرهنگی کشور به شمار می آمده است.

مهندس سیف اله امینیان سالهاست به عنوان یکی از چهره های ارزنده بنیاد فرهنگ کاشان در راه شناخت و اعتلای هر چه بیشتر این فرهنگ غنی مجاهدت می نماید.

وی در زمینه خلق آثار نوشتاری و پژوهش های تاریخی و فرهنگی نیز دارای سابقه ای درخشانی است. مقالات فراوانی در زمینه تاریخ و فرهنگ کاشان از ایشان به یادگار مانده است. مقالانی همچون خاندان ابی طاهر کاشانی، نگاهی به تاریخچه عزاداری در محرم در آران و بیدگل، هنرمندان خاندان غفاری و کتاب تذکره خوشنویسان کاشان از جمله آثار امینیان است.   لازم به ذکر است که این کنگره بین المللی 13، 14 و 15 اسفندماه با حضور شاعران، اساتید دانشگاه های کشور، مقامات مسئول و علاقمندان به شعر و ادبیات در شهر کاشان برگزار خواهد شد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از دیگر برنامه های این کنگره سه روزه به کانال تلگرام https://t.me/mohtashamkashani95 مراجعه نمایند. خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.   کد خبر: 318

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: شاعر هفته

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.