اولین دوره جشنواره شعر نسیم خاوران با حضور شاعران، ترانه سرایان، هیات داوران این جشنواره، خبرنگاران و جمعی از علاقمندان به شعر و ادبیات برگزار شد. این جشنواره در حالی به پایان رسید که پس از قضاوت و داوری بین حدود دوهزار اثر در بخش سپید، کلاسیک و بخش ویژه کودکان نفراتی برگزیده و انتخاب شدند. هیات داوران این جشنواره، متشکل ازحمیدرضا شکارسری، بهروز آورزمان، کیانوش خانمحمدی، فاطمه گیلانی و بهمن بنی هاشمی بود که پس از قضاوت و داوری آثار در بخش سپید، مهدی علیمرادی، طیبه السادات ابراهیمی و محمد عسگری ساج، در بخش کلاسیک، رضا خبازها، پرستو رضایی، منوچهرابراهیمی، یاسین نجارزاده و محمد نوروزی فرسنگی انتخاب و برگزیده شدند.
دربخش ویژه ی کودکان نیز سیدمحمدعلی ابراهیمی و ملیکا مهدیزاده برگزیدگان این جشنواره شدند که با حضور محمدحسین پورتقی معاون فرهنگسرای خاوران و داوران حاضر مورد تقدیر قرار گرفتند. لازم به ذکر است مسؤلین فرهنگسرای خاوران و اعضای مجمع کانون ادبی خاوران که نقش به سزایی در برگزاری این جشنواره برعهده داشتند به صورت جداگانه مورد تقدیر قرار گرفتند. در پایان حمیدرضا شکارسری از مسؤلان فرهنگسرای خاوران درخواست کرد تا در سالهای آینده نیز در برپایی این جشنواره شعر همکاری های لازم را داشته باشند تا با وسعت بیشتری جشنواره شعر نسیم خاوران برگزار شود.
در بخشی از بیانیه هیات داوران در بخش شعر نو جشنواره شعر نسیم خاوران آمده است:. ادبیات چیست ؟ این عنوان یک کتاب است یا پرسشی درشت و دهان پرکن برای سرآغاز یک بیانیه از سوی داوران ؟ معنا همواره به عوامل مختلفی بستگی دارد رسیدن از دال به مدلول گرچه فرآیندی خود به خودی میتواند باشد اما در بسیاری موارد با تلاشی خودآگاه همراه است. آموخته ها، تجارب ، ادراک و اندیشه های پیشین افراد سبب میشوند حرکت ذهن او پس از دریافت دال به عنوان محرک، مسیری منحصر به فرد را طی کرده و به مقصدی منحصر به فرد منتهی شود در کتاب لذات فلسفه میخوانیم پیدایش زبان نخستین پیشرفت بزرگ انسان در تاریخ است اما آیا پیدایش زبان با هدف معنا گریزی یا حتی گریز از معنا های تعریف شده در زبان بوده؟ زبان به وجود نیامده تا ما را از معناهای تعیین شده در خودش دور کند چه از دیدگاه ادیان که منشا پیدایش زبان را الهی میدانند (در سوره الرحمن می فرماید خَلَقَ الْإِنْسَانَ * عَلَّمَهُ الْبَيَانَ و در ابتدای بوستان ، سعدی نیز همان را به نظم آورده که به نام خداوند جان آفرین / حکیم سخن در زبان آفرین) و چه از دیدگاه زبان شناسان حتی آنها که زبان را موهبتی ژنتیک میدانند زبان برای ایجاد ارتباط ، بر مبنای رساندن افراد مختلف به معناهای مشابه و در نتیجه ، ایجاد ادراک مشترک از موضوعات وجود دارد اما عدول از این تعریف خود سرآغاز شعر می تواند باشد همانگونه که بشر در نقاشی های اولیه اش در غارها با ترکیب بدن انسان و سر حیوانات سعی در برانگیختن مدلول های تازه در ذهن یا به عبارتی خلق مفاهیمی جدید داشته شاعر نیز میکوشد تا با استفاده ای دیگرگونه از زبان مدلول های تازه ای در نهاد مخاطب برانگیزد حال وقتی جمله ای ساده که بر مبنای تعریف وجودی زبان تولید شده میتواند در ذهن هر فرد معنایی منحصر به همان فرد را برانگیزد چگونه میتوان از شعر که خود به دنبال گریز از مواضع عادی ، طبیعی و تعریف شده ی زبان است چنین انتظاری داشت ؟ پس داوری شعر چگونه ممکن است ؟ انسان دشواری وظیفه است ! اگر فردی آگاه باشد به مفایمی که در این مقدمه گذشت و مسئولیت انتخاب بهترین شعر از میان صدها شعر نیز بر عهده اش باشد این جمله را به گونه ای دیگر معنا خواهد کرد شعر بی نیاز از نامگذاری ها و با نیرویی که از تخیل و عاطفه ی بشر گرفته به راه خویش ادامه میدهد دوره ها هر کدام منازلی هستند برای نفس تازه کردن شعر ما در کدام منزل هستیم ؟ چه کسانی در منازل پیشین میزبان بوده اند ؟ چه کسانی با شعر همراه خواهند شد ؟ و چه کسانی در منزل بعدی منتظرند ؟ آیا برگزیدگانن جشنواره ها ؟ البته در هنگامه چنین رقابت هایی میتوان نگاهی به وضعیت موجود در تولید شعر انداخت. این خود فرصتیست برای آسیب شناسی بخشی از جریان شعر امروز در جشنواره ی حاضر پس از غربال اولیه و حذف بخشی از آثار ، اشعاری از 121 شاعر به مرحله بعد راه یافتند در میان آثار راه یافته به مرحله دوم آنچه بیش از هرچیز به چشم میخورد همسانی بود همسانی در اندیشه همسانی در زبان همسانی در فرم همسانی در مضمون و غیره نکته ی دیگر تعداد بسیار بالای آثاری بود که با معیارهای ما بالاتر از حد متوسط بودند آثاری نسبتا خوب که ایرادات بارز در آنها فراوان نبود نکته ی دیگر تعدد آثاری بود که در سنجش های کیفی شایسته ی عباراتی چون بسیار خوب هستند ، آثاری در خور توجه که نوید آینده ای روشن برای شاعرانشان میدادند نکته ای دیگر اما نبود اثار به کمال رسیده و فاخر بود اثری که بدرخشد و ماه مجلس شود اثری که حاصل توجه شاعر به تمام ابعاد باشد و در هیچ زمینه ای از فقر رنج نکشد جوهر اصلی شعر را در خود پرورده باشد و به آرایه های مناسب آراسته باشد اثری که میراث کهن شعر را بر دوش بکشد و در عین حال از قافله ی دستاوردها و تحولات نوین هنر عقب نمانده باشد یا حتی اگر اینگونه هم نباشد چنان یله و خودبسنده باشد که چیز دیگری به چشم نیاید اثری که ما را وادار به ایستادن و تعظیم کند ذکر این نکته ضروری است که اختتامیه جشنواره شعر نسیم خاوران روز یکشنبه 17 بهمن ماه برگزار شد. کد خبر: 297