1401/05/03   شعر امروز   کدخبر: 742   نظر: 0   بازدید: 124   خبرنگار: زهره رضوانی چاپ

در فرهنگسرای خاوران برگزار شد

مجموعه شعر «ه دو چشم»، زیر تیغ نقد

مجموعه شعر «ه دو چشم»، زیر تیغ نقد

به مناسبت چاپ چهارم مجموعه شعر «ه دو چشم»، به قلم قاسم صرافان ، فرهنگسرای خاوران میزبان شاعران بود.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران - تارنا : با اتمام چاپ سوم مجموعه شعر «ه دو چشم»، اين گروه از غزل هاي «قاسم صرافان» شاعر و  ترانه سراي نام آشناي سال هاي اخير در آستانه ي چاپ چهارم از سوي انتشارات فصل پنجم قرار دارد . به همين مناسبت جلسه ي نقد اين كتاب با حضور پرویز بیگی مدیر انتشارات فصل پنجم، حمیدرضا شکارسری شاعر ومنتقد معاصر، بهمن بنی هاشمی منتقد، جمعی از شاعران، علاقمندان به ادبیات و برخی از خبرنگاران در فرهنگسراي خاوران تهران برگزار شد .

 

در اين جلسه ابتدا پرويز بيگي حبيب آبادي مدير مسؤول انتشارات فصل پنجم به سخنراني پرداخت و صرافان را از نام هاي معروف غزل روزگار ما دانست.

بيگي استفاده ي درست شاعر از موسيقي دروني را موجب غناي غزل هاي او و نيز استفاده ي به جا از موسيقي كناري را عاملي براي درك درست موسيقي شعر به خصوص در اوزان طولاني دانست.

شاعر غزل معروف «غريبانه» در ادامه ي صحبت هايش ظرافت هاي بياني «صرافان» چون   بهره گيري از اصطلاحات رايج و روزمره ي مردمي را نشانه ي ذوق او در اطراف و متعاقبا عامل نفوذ شعر او در توده ي مردم برشمرد و افزود : جغرافيا در شعر «قاسم صرافان» نقش ويژه اي در مضمون سازي هاي او دارد و در اين بين اصفهان از جايگاه برتري برخوردار است.


 

بهمن بني هاشمي دانشجوي دكتري زبان فارسي دانشگاه تهران شاعر و پژوهشگر جوان اما باتجربه ي اين روزگار منتقد بعدي برنامه بود. او صحبت راجع به يك مجموعه شعر و نه يك شعر به خصوص را فعلي سبك شناسانه دانست و كوشش خود را در جهت يافتن ويژگي هاي سبكي اين مجموعه معرفي نمود.

بني هاشمي از مهم ترين ويژگي هاي اين مجموعه را طنز اما در سطح ملاحت خواند. او اساس طنز را عدم تناسب دانست و افزود: عدم تناسب عمدي در متن موجب اعجاب و در نهايت خنده مي شود اما در غزل هاي «صرافان» طنز موجب خنده نمي شود و به اصطلاح موجب نمكين شدن و ملاحت شعر مي شود.

بني هاشمي همچنين ذكر جزييات در متني كل نگر، استفاده از اصطلاحات محاوره اي در متني با زبان رسمي و حاضرجوابي هاي محاوره اي را در بياني نوشتاري از عوامل ديگر طنزساز «ه دو چشم» برشمرد.

اين دانش آموخته ي ادبيات آشنايي زدايي نه در حوزه ي دال ها بلكه در عرصه ي مدلول ها را به عنوان يكي ديگر از ويژگي هاي سبكي اين مجموعه شعر خواند و اضافه كرد: اين شاعر ادبيات را بر خلاف فرماليست ها در آشنايي زدايي مدلول ها جستجو مي كند و به همين دليل او يك مضمون پرداز است.


 

جناب آقاي دكتر «قشقايي» در سخناني كوتاه و مختصر رد پاي تفكر ديني را حتي در عاشقانه سرايي هاي «صرافان» مهم دانست و اين رد پا را به صورت المان هاي مذهبي در مضمون پردازي ابيات غزل ها قابل رديابي است .

صابر سعدي پور از شاعران جوان فرهنگسراي خاوران نيز مجموعه ي اين غزل ها را براي شناسايي يك راوي ويژه و مشخص در كليت كتاب كارآمد توصيف كرد.

 

شكارسري در ادامه غزل هاي «قاسم صرافان» را غزل هايي شكل گرفته دربرزخ غزل سنتي و غزل نو دانست و افزود : در اين غزل ها مخاطب مي تواند انواع رويكردهاي فرمي را مشاهده كند. از روايت پردازي و محور عمودي و جزءنگري گرفته تا ابيات مستقل كارت پستالي .

نويسنده ي مجموعه نقد ادبي «زايشمرگ هاي متن» تغزلي زميني را با رعايت شرم شرقي و با فاصله گيري از تن نگاري هاي رايج در شعر عاشقانه را از ويژگي هاي مهم اين مجموعه برشمرد . همچنين لوكيشن هاي بديع و كم سابقه در تاريخ شعر عاشقانه را براي «ه دو چشم» به عنوان يك نكته ي مثبت  ارزيابي كرد و افزود : ايجاد فضا و حس عاشقانه در قبرستان ، هيات و تكيه ي عزاداري ، يك استوديوي فيلم برداري يا يك كليسا را براي مخاطبان ، لذت آور و جذاب دانست .


 

شهرت و محبوبيت از خواست هاي قلبي تمام شاعران است اما تنها بعضي از شاعران به اين خواسته مي رسند. «شكارسري» شاعر «ه دو چشم» را شاعري برخوردار از اين شهرت خواند .

در انتها «قاسم صرافان» ضمن تشكر از منتقدان گفت: در روزگاري به سر مي بريم كه آفرينش اشعار خوب هنري نيست. بايد اثري عالي خلق شود كه موجب غافلگيي مخاطبان گردد . هدف من از اين مجموعه خوب شدن حال مخاطبان بود . خوبي لزوما به معناي شادي نيست به همين ملاحظه به ملاحت اثر توجه كردم و نمكين بودن مضامين .

«صرافان» اين كتاب را زنگ تفريح شاعري خود بعد از مدت ها مذهبي سرايي خواند تا شاعر پنهان در پس اشعار ديني ، به كودك درون خود فرصت بروز و ظهور بدهد.

 

 

لازم به ذکر است که این مراسم در روز یکم آذرماه در فرهنگسرای خاوران برگزار شد و با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

 

اتمام خبر /

 

 

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: تارنا ه دو چشم فرهنگسرا خاوران قاسم صرافان

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.