نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/7/30   ترانه   کدخبر: 772   خبرنگار: زهرا محمدی   نظر: 0   بازدید: 148 چاپ

تا زمانی که هنرجوی علاقمند باشد، کلاس‌های من دایر خواهد بود,شعر امروزبه بهانه کارگاه شعر کاکایی در نیاوران؛-تا زمانی که هنرجوی علاقمند باشد، کلاس‌های من دایر خواهد بود-اختصاصی تارنا

به بهانه کارگاه شعر کاکايي در نياوران؛

تا زمانی که هنرجوی علاقمند باشد، کلاس‌های من دایر خواهد بود

امروزه، کلاس‌های کارگاهی شعر و ترانه، می‌توانند راهگشای جوانان علاقمند به شعر باشند.

امروزه، کلاس‌های کارگاهی شعر و ترانه، می‌توانند راهگشای جوانان علاقمند به شعر باشند. در همین راستا کارگاه مبانی شعر و ترانه، با مدیریت عبدالجبار کاکایی در فرهنگسرای نیاوران در روز‌های چهارشنبه و از ساعت ۱۶ تا ۱۸  برگزار می‌شود. به همین مناسبت، تارنا با عبدالجبار کاکایی به گفتگو می‌نشیند.  

استاد کاکایی هدف از تشکیل این کارگاه چیست؟

کلاس‌های کارگاهی من حدودا از سال ۸۰  شروع شد و در فرهنگسراهای بهمن، خاوران، رازی، فردوس و ارسباران برگزار شد. کارگاه کنونی قرار است در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود. هدف از تشکیل این کارگاه علاقمند کردن جوانانی که سرودن را انتخاب کرده‌اند، به لذت ادبیات است. معمولا یکی از مطالباتی که جوانان در این کارگاه‌ها دارند، آموختن فرمول‌هایی برای سرودن است. مادامی که علاقه و درک لذت ادبیات با این فرمول‌های ادبی همراه نباشد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و هنرجو باید جستجوگر ادبیات باشد. در این کلاس‌ها، دانشجو با متون ادبی کلاسیک و شرح آن‌ها به نحوی آشنا خواهد شد که توانایی مطالعه‌ی مستقل بعد از اتمام دوره را پیدا کند. پس از متون قدیم، به بررسی متون جدید خواهیم پرداخت و در بخش آخر نیز قرائت و نقد آثار را خواهیم داشت. در بحث نقد، روی نکات بلاغی درونی و بیرونی شعر و نثر و جایگزینی کلمات بحث خواهد شد. این روش‌ها در کارگاه‌های مرحوم اوستا و مرحوم سید حسن حسینی  اجرا می‌شد و من نیز از همین شیوه‌ها استفاده می‌کنم.  

روال تدریس شما در این کلاس کارگاهی، چگونه خواهد بود؟

کلاس طبق زمانبندی از پیش تعیین شده‌ای پیش خواهد رفت. ابتدا یکی از متن‌های بلاغی شعر فارسی (مانند مثنوی، خمسه‌ی نظامی یا بوستان) را معیار قرار می‌دهم و این کار به چند دلیل انجام می‌شود؛ یکی از دلایل این کار، آشنایی با موسیقی و وزن شعر است. پس از خواندن این متون به شرح متن و بررسی نکات موجود در آن می‌پردازیم. در این کلاس همچنین مباحثی در باب موسیقی و تلفیق آن با کلام مطرح خواهد شد و این کار با تمرینات عملی همراه خواهد بود. بخش آخر کلاس، شامل بخش کارگاهی و نقد موضعی آثار هنرجویان خواهد بود.  

ظرفیت کارگاه چند نفر است؟

حدود پانزده نفر. چون در مدت یک ساعت و نیم، شنیدن و تامل در آثار بیش از این تعداد هنرجو، میسر نیست.  

این کارگاه تا چه مقطعی ادامه خواهد داشت؟

تداوم کارگاه، بستگی به علاقه‌ی هنرجویان دارد. این کلاس‌ها معمولا مرز ندارند و مادامی که لذت ادبیات ایجاب بکند و هنرجو به ادبیات علاقمند باشد، کارگاه ادامه خواهد داشت. کارگاه ارسباران نزدیک به پنجاه جلسه برگزار شده است. در بیست و پنج جلسه از این کارگاه، شرح مثنوی و در تمام جلسات تشکیل شده، نقد آثار داشتیم. از دیگر برنامه‌ها، نقد بوستان سعدی، نقد ادبی و آموزش نکاتی پیرامون ترانه و شعر بوده است. به طور کلی تا زمانی که هنرجوی علاقمند وجود داشته باشد، کلاس‌های من دایر خواهد بود.  

آیا ممکن است روزی عصر شعر و ترانه با این کارگاه ادغام شود؟

عصر شعر و ترانه، شکل توسعه یافته‌ای از همین کارگاه‌هاست. منتها در عصر شعر و ترانه به جای شرح متون قدیم، به قرائت متون قدیم می‌پردازم زیرا مخاطبان حاضر در این کارگاه معمولا تحمل شرح متن ندارند. در عصر شعر و ترانه، ابتدا قرائت متون قدیم و سپس نقد و شعرخوانی انجام می‌شود. عصر شعر و ترانه نوع گسترده‌تر همین کارگاه‌هاست اما با روشی عامه‌پسندتر.   لازم به ذکر است که علاقمندان به این کارگاه، می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ی ۲۲۸۰۳۶۲۹ تماس حاصل کنند. 

برچسب ها : ترانه کاکایی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.