دو مجموعه شعر «بیتو مرداد» و «دفترا عوض»، سروده علی خانی، از سوی انتشارات انورکتاب منتشر شد. \دفترا عوض\ و \بیتو مرداد\ دو مجموعه از پنجگانه \زنان چشمان خود را زیباتر میبینند\، \دفترا عوض\، \برای تجربههای اخیر\، \بیتو مرداد\ و \چهارشنبههای بارانی\ است که تم اصلی آنها، واکاوی وجوه متفاوتی از عشقهای انسانی است. پنجگانهای که قرار بود به ترتیب سروده شدن چاپ شوند. اما به دلایلی مجموعه دوم و چهارم زودتر منتشر شد و سه مجموعهی دیگر نیز در دست چاپ است. \زنان چشمان خود را زیباتر میبینند\ در فضای درک و تجربه بیواسطه عشقی انسانی اتفاق میافتد و بیانی درونی و سوپژکتیو، با همان حال و هوای شوریدگی و بیم و امیدها و گاهی خودآزاریهای تمام نشدنی عاشقانه دارد. \دفترا عوض\، با گذر از مرحله قبلی، با دید از بیرون به ماجرا و شرایط و نحوهی پیدایی عشق میپردازد. \برای تجربههای اخیر\، با فارغ شدن از تتبع در بیواسطهگی عشق و تمرکز بر چرایی آغاز آن، کل جریان دلبستگیهای انسانی را مانند امری تجربی بررسی میکند. در \بیتو مرداد\ شاهد به بنبست رسیدن تحلیلهای منطقی و تلقیهای تجربهگرایانه از عشق هستیم. به این معنا که روشنبینیهای ما در پذیرش ناکامیهای حاصل از روابط انسانی، راه به جایی نمیبرد و در نهایت تسلیم حرمان فقدان وجودی بیجایگزین میشویم.
\چهارشنبههای بارانی\، حکم فضای پس از طوفان را دارد که ضمن فاصله گرفتن از رویدادی تکان دهنده، با پناه بُردن به خاطرات و ابعاد نوستالژیک تجربههای گذشته، از ناگزیری وقوع آن، با تمام پیامدهایش، تفسیری رویاگونه و خیال انگیز به دست میدهد. مراحل پنجگانه از عشق در این مجموعهها، بسیار شبیه به تجربه واقعی آن در زندگی، بسان بازتاب و واکنشی طبیعی، ناآگاهانه و غریزی اتفاق افتاده، و تنها در نگرشی کلی و سیال است که مراحل درهم و به روشنی تفکیک نشدهی یادشده، مانند رنگهای خالص و متهورانهی تابلویی امپرسیونیستی، با رستن از محدودیتهای هستی شناسانهی زمان، شمایل کاملی از یک تجربهی ناب انسانی تصویر میکنند. موضوعی که سروده شدن هر پنج مجموعه، در مدتی محدود نیز، آن را بیش از پیش قرین توفیق ساخته است. از علی خانی پیش از این نیز مجموعه داستان کوتاه \مرگ عادی یک استاد معمولی\، توسط نشر \لحظه یک\، منتشر شده است. کد خبر:601 منبع: