1398/7/16   ملل   کدخبر: 841   نظر: 0   بازدید: 152   خبرنگار: چاپ

تازه-ترين-مجموعه-شعر-شاعر-افغانستاني-منتشر-شد- - 

«هیجان جان»؛-تازه ترین مجموعه شعر شاعر افغانستانی منتشر شد      -

«هیجان جان»؛-تازه ترین مجموعه شعر شاعر افغانستانی منتشر شد    -

متن

 

«هیجان جان» تازه‌ترین مجموعه شعر «صالح‌محمد خلیق» شاعر توانمند و شهیر افغانستان منتشر شد.

 

مجموعه شعر «هیجان جان» اثر «صالح‌محمد خلیق» شاعر توانمند و شهیر افغانستان در 93 صفحه به قطع رُقعی در سال جاری چاپ شده است.

 

طرح پشتی دفتر شعری هیجان جان را «ژکفر حسینی»، صفحه‌آرایی آن را «سید علی موسوی کوروشیان» انجام داده و با همت «انجمن نویسندگان بلخ» در «چاپخانه مسلکی افغان» در کابل در یک هزار نسخه چاپ شده است.

 

این دفتر شعری خلیق که با حمایت مالی «عبدالسمیع حامد» صاحب امتیاز رادیو «نهاد» چاپ شده، برخلاف سایر آثار این شاعر بلخی بدون مقدمه آغاز شده است.

 

دفتر شعری «هیجان جان» شامل دوبیتی و رباعی بوده و به مضامین گوناگون اجتماعی، سیاسی، عاطفی و فرهنگی اختصاص یافته است.

 

«چشم‌هایت»، «عمق چشم‌هایت»، «پیری»، «پیام صبح‌گاه»، «چه خوش گفتی»، «تکیه کلام»، «لب تشنه»، «گیسوان پرنیانی» و «بوسه» از جمله سروده‌های این مجموعه است.

 

شاعر در این مجموعه چند دوبیتی و رباعی را به یک نام آورده و اینکه چرا نام دیگری انتخاب نکرده در مورد آن اظهار نظری نکرده است.

 

صالح‌محمد خلیق سروده‌های این دفتر را با شیوایی خاص سروده و از واژه‌های مدرن و نو نسبت به واژه‌های کهنه و کلیشه‌ای بیشتر استفاده کرده است.

 

یکی از نقاط قوت این دفتر شعری ضمن بروز بودن آن این است که شاعر زیر هر شعر تاریخ و مکان سرایش را ذکر کرده است.

 

ویژگی‌های این دفتر شعری صالح‌محمد خلیق در کنار سایر آثار وی، ویژگی‌های فراوانی دارد که روی هم رفته خلیق را به یک شاعر نامدار معاصر تبدیل کرده است.

 

خلیق در سروده‌های خود بین سروده‌ها و مخاطب رابطه عمیق و عاطفی برقرار کرده که در نتیجه آن مخاطب به آسانی از خواندن سروده‌های نمی‌تواند دل بکند.

 

خلیق در دفتر شعری «هیجان جان» مانند سایر آثار خود، بیشتر از شعرهای ضعیف، شعرهای قوی را در خود جا داده و ضمن آن، روایی بودن و مضمون‌پردازی‌های قشنگ این اثر خلیق، مطالعه آن را به هر مخاطبی آسان و جذاب کرده تا حدی که مخاطب مشتاق ادامه خواندن شود.

 

«صالح محمد خلیق» فرزند «صوفی‌محمد عیسا» در سال 1334  در ولایت بلخ افغانستان چشم به جهان گشود و مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه بلخ و مقطع کارشناسی ارشد آن را در دانشگاه «پیام نور» جمهوری اسلامی ایران سپری کرده است.

 

این شاعر بلخی دفترهای شعری زیادی مانند «سلام به آفتاب»، «کاخ بلند سبز»، «در پای راه ابریشم»، «یک آسمان ستاره»، «از اوج‌های آبی»، «سرود ملی عشاق»، «در بامیانی قلب منی»، «آهنگ کیانی»، «مراد از بلخ تو بودی»، «نقطه و نقطه و باز نقطه»، «سوگنامه گل سرخ» و «آخرین مرز بی‌کرانی»، «سرنوشتی دیگر»، «سخن عشق» و «هیجان جان» را تاکنون به بازار کتاب و ادب افغانستان عرضه کرده است.

 

کد خبر: 266

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: طنز

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.