نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/7/30   موسیقی   کدخبر: 864   خبرنگار:   نظر: 0   بازدید: 85 چاپ

ردیف آوازی از جمله گران‌بهاترین میراث فرهنگی ماست,ترانهمحمد سریر در مراسم رونمایی کتاب کیوان ساکت:-ردیف آوازی از جمله گران‌بهاترین میراث فرهنگی ماست   -,گزیده ردیف‌های کاربردی ملی ایران, کیوان ساکت

محمد سرير در مراسم رونمايي کتاب کيوان ساکت

ردیف آوازی از جمله گران‌بهاترین میراث فرهنگی ماست

  مراسم رونمایی از «گزیده ردیف‌های کاربردی ملی ایران» تازه‌ترین تالیف- آهنگساز و نوازنده - با حضور میرجلال‌الدین کزازی، محمد سریر، علی‌اکبر شکارچی، میلاد کیایی، هومان اسعدی و مجتبی سبزه برگزار شد.

  مراسم رونمایی از «گزیده ردیف‌های کاربردی ملی ایران» تازه‌ترین تالیف کیوان ساکت - آهنگساز و نوازنده - با حضور میرجلال‌الدین کزازی، محمد سریر، علی‌اکبر شکارچی، میلاد کیایی، هومان اسعدی و مجتبی سبزه برگزار شد.   به نقل از روابط عمومی این مراسم، آیین رونمایی از «گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران» تازه‌ترین تالیف کیوان ساکت - آهنگساز و نوازنده - در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.در ابتدای این برنامه، مجتبی سبزه - طراح جلد این کتاب - از هنر و ماهیت و تاثیر آن بر زندگی بشر سخن گفت.

  او به نقل از اساطیر و فلاسفه گفت: واژه‌ هنر پر از شگفتی است. هنر زندگی را شایسته زیستن می‌کند. وی از کیوان ساکت به‌عنوان هنرمندی سختکوش در این عرصه هنر یاد کرد و درباره طراحی جلد این کتاب گفت: رنگ شنگرف، جزو رنگ‌هایی است که به ایران اختصاص دارد. از این رو، این رنگ برای جلد این کتاب انتخاب شد. از آن جهت که مرغ نماد نغمه است، طرح گل و مرغ روی جلد این کتاب طراحی شد.   سپس میرجلال‌الدین کزازی از کیوان ساکت به‌عنوان «خنیاگر» یاد کرد و گفت:  در ایران، کاشی‌ای از هزاره سوم کشف شده که در آن، گروهی نوازنده در حال نواختن ساز هستند و یک نفر خواننده در میان آن‌ها در حال خواندن است. از این رو مایه شگرف نیست که ما ایرانیان، خنیاگران را ارج می‌نهیم.  

او به خاطره‌ای از محفلی که در پاریس برگزار شده بود و در آنجا کیوان ساکت، قطعه‌ای آلمانی را با سه‌تار اجرا کرد، اشاره کرد.   سپس کلیپی تصویری از زنده‌یاد فرهنگ شریف پخش شد که اتفاقا دست‌خط شریف در کتاب کیوان ساکت چاپ شده است.   در ادامه، نوبت به فرهاد فخرالدینی رسید که به‌دلیل هوای نامساعد نتوانست خود را به برنامه برساند، اما پیغامی صوتی از طرف این نوازنده پخش شد که در آن، به کیوان ساکت به‌دلیل تالیف این اثر فرهنگی - هنری تبریک گفته بود.  

محمد سریر - رهبر ارکستر - نیز گفت: ردیف آوازی از جمله گران‌بهاترین میراث فرهنگی و معنوی ماست و از این رو، وظیفه داریم که در جهت حفظ و انتقال آن به نسل‌های بعدی بکوشیم.   وی افزود: کیوان ساکت در امر نوازندگی و آموزش موسیقی نسبت به بعضی استادان دیگر متمایز بوده، چون زبان کیوان ساکت قابل‌ فهم‌تر است. کلمات «گزیده» و «کاربردی» که در عنوان این کتاب به کار رفته منطبق بر محتوای کتاب است.   در پایان صحبت‌های سریر، بخش‌های دیگری از این کتاب از گوشه کرشمه در دستگاه شور پخش شد.   علی شکارچی نیز گفت: ضرورت این قبیل فعالیت‌های هنری در جامعه حس می‌شود. باعث بسی خوشحالی است، چون در تاریخ ایران این‌چنین هجومی به سمت موسیقی نداشته‌ایم.   در ادامه، بخش‌هایی از گوشه «سروش» از ردیف آقاحسینقلی در دستگاه ماهور از این کتاب پخش شد.   میلاد کیایی نیز در سخنانی گفت: فقط کسی در تاریخ ماندگار می‌شود که نوآوری داشته باشد و قطعا کیوان ساکت اسمش در تاریخ ثبت خواهد شد.

  بخش بعدی که از این کتاب انتخاب شده بود، گوشه رهاوی و سلمک از دستگاه شور بود. در این بخش‌ها، توضیح‌های لازم با صدای خود کیوان ساکت پخش می‌شد. 

مهمان بعدی که با حاضران در سالن سخن گفت، هومان اسعدی - موسیقی‌شناس و عضو شورای فنی ارکستر ملی و نماینده شورای بین‌المللی موسیقی سنتی یونسکو - بود.  

اسعدی از پیچیدگی‌ها و تفاسیر گوناگونی که از ردیف آوازی موسیقی ایران وجود دارد، سخن گفت و طرح سوال کرد که اساسا ردیف چیست و در نهایت ردیف کاربردی چیست و ضرورت این قبیل آثار چیست. همچنین او گفت که این سوال‌ها از سه زاویه سنت‌گرایانه، تجددگرایانه و موسیقی‌شناسانه قابل بررسی‌اند.   کیوان ساکت آخرین سخنران برنامه بود که تشکر ویژه از همه حاضران و استادان موسیقی کرد.  

در پایان، مهمانان ویژه و استادانی که در سالن حضور داشتند روی صحنه حاضر شدند و از این اثر هنری رونمایی کردند. در ادامه، تابلویی به دستخط غلامحسین امیرخانی که یک بیت شعر از اشعار پدر کیوان ساکت بود، به او اهدا شد و با حضور مادر او روی صحنه، از کیوان ساکت خواسته شد که شعری از پدر برای حاضران بخواند. 

برچسب ها : موسیقی محمد سریر گزیده ردیف‌های کاربردی ملی ایران کیوان ساکت

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.