نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/7/30   موسیقی   کدخبر: 867   خبرنگار:   نظر: 0   بازدید: 63 چاپ

شاعر باید موسیقی را به خوبی بشناسد,ترانهمحمدعلی بهمنی:-شاعر باید موسیقی را به خوبی بشناسد-,محمد علی بهمنی

محمدعلي بهمني:

شاعر باید موسیقی را به خوبی بشناسد

محمد علی بهمنی در کارگاه تخصصی شعر و ترانه گفت: از اشعار فاخر باید حمایت شود.

محمد علی بهمنی در کارگاه تخصصی شعر و ترانه گفت: از اشعار فاخر باید حمایت شود.  

محمد علی بهمنی در کارگاه تخصصی شعر و ترانه با اشاره به شعرهای قرائت شده در نمایشگاه مطالبی درباره قالب دهی به اشعار در زمینه غزل و قصیده ارائه کرد و اظهار داشت: وقتی ما ترانه امروز را از زبان خود شاعر می‌شنویم، یک انرژی و نگاه مترقی‌تری از آنچه می‌شنویم در این کارها مشهود است، اما این امر بسیار مهم است که چرا این ترانه‌ها شنیده نمی‌شود.  

وی گفت: ما درنسلی زندگی می‌کنیم که به علت شنیده نشدن اشعاردرجامعه امروزی وعدم بیان آنها، شاید نسل‌های آینده اطلاعات بیشتری از آنها داشته باشند، اما باید بدانیم که فعالیت پرشور و سروده شدن اشعار فاخر نیازمند حمایت است و نباید از آنها غافل شد.  

استاد بهمنی ادامه داد: انتخاب عنوان مناسب برای شعر از سوی شاعر موجب جذب مخاطب بیشتر شده و حس زیباتری برای کسی که خریدار کتاب است را ایجاد خواهد کرد، از همین رو لازم است که شاعران در انتخاب عنوان دقت بیشتری داشته باشند.   وی اضافه کرد: اما ترانه درست برعکس شعر است و انتخاب واژگان باید محدود باشد، چون از دید مردم ممیزی می‌شود و باید در این بخش ترانه سرا ناگزیر است که یک سری از واژه ها را انتخاب نکند، چرا که شاید برخی از واژه ها برای جامعه مناسب نباشد.  

این شاعر ادامه داد: خوانش و قرائت اشعار نیز، به شناخت موسیقی شعر و اجرای درست آن کمک شایانی می‌کند.   وی گفت: شناخت موسیقی شعر از سوی شاعر موجب ارتباط گیری بهتر مخاطب می‌شود و باید واژگانی که کنار هم چینش می‌شود  موسیقی درون کلمه داشته باشد، چون همین موضوع فهم بیشتر شعر را به دنبال خواهد داشت.   وی تصریح کرد: خوشبختانه استعدادهای شعری بسیاری در کشور وجود دارد، اما شعرهای خوب در کشور کمتر شنیده می‌شود و باید چرایی این موضوع را پیدا کرد.  

بهمنی اضافه کرد: شعرهای خوب نه تنها در اراک بلکه در دورترین نقاط کشور نیز وجود دارد و فرزندان شعری در مناطق مختلف سروده می‌شود، اما مشکل اینجاست که این شعرها شنیده نمی‌شود، اما این امر دلیل برعدم ماندگاری آن نمی‌شود.  

استاد بهمنی گفت: موضوع مهم در شاعری ، خواندن آن است چون این امر درست نیست که شعری خوانده شود و بنا به دلایلی بخش هایی از آن تغییر یا حذف شود و اگر قرار است این اتفاق رخ دهد همان بهتر که خوانده نشود، چرا که شعر از حالت اولیه خود که سروده شاعر است خارج می شود.   وی ادامه داد: شاعرانی که هم اکنون در مناطق مختلف مشغول به فعالیت هستند، در واقع میراث دار این رشته هستند و قطعا فعالیت آنها در این عرصه مطلوب بوده و آثاری فاخری از سوی آنها خلق خواهد شد.  

در پایان این برنامه، مراسم جشن رونمایی از کتاب «مجموعه شعر آیینی بی نوا نی» سروده فاطمه آل طاهر  با حضور استاد محمدعلی بهمنی و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد. 

برچسب ها : محمد علی بهمنی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.