در نشست «سير تحول اشعار منيره حسيني» مطرح شد؛
-اختصاصی تارنا
کانون ادبی بهمن در اقدامی جدید در خصوص نشست های تخصصی و ادبی خود به بررسی سیر تحول شاعران معاصر از اولین اثر آن ها تا به امروز میپردازد.
کانون ادبی بهمن در اقدامی جدید در خصوص نشست های تخصصی و ادبی خود به بررسی سیر تحول شاعران معاصر از اولین اثر آن ها تا به امروز میپردازد.
اولین نشست از سری نشست های این انجمن به منیره حسینی و نقد کتاب هایش اختصاص داشت. وی شاعری سپید سرا است و تا کنون آثاری چون حتی شبیه خودم زندگی نکرده ام، فرود هیچ پرنده ای اضطراری نیست، عاشقانه های جنجالی، خیلی چیزها روشن میشود و... را با انتشاراتی های گوناگون منتشر کرده است. نشست «نگاهی به سیر تحول شعرهای منیره حسینی» عصر روز گذشته با حضور شاعران و کارشناسانی چون احمد نادمی، مهرنوش قربانعلی، امیر ارجینی، فرهنگ روشنی، سید احمد حسینی، الهه کاشانی، سابیر هاکا، اصغر علی کرمی، محسن محمدی، امیر بختیاری، امید چاوشی، اعظم اکبری، سمانه ارجمندی، پیمان سلیمانی، ونوس رستمی، ناصر عاشقی و.... به همراه منیره حسینی با اجرا و دبیری حمیدرضا شکارسری در فرهنگسرای بهمن برگزار شد
. \شکارسری\ در خصوص \حسینی\ و آثارش گفت: منیره حسینی شاعر هوشمندی است که بعد از یک دهه فعالیت و رسیدن به پختگی، کتاب اول خود را چاپ می کند که با زحمت و استمرار توانسته خود را بالا بکشد. امروز به بررسی تحول شعرهایش از آغاز تا کنون مینشینیم. \احمد نادمی\ نخستین منتقد جلسه در خصوص ویژگی های شعر \حسینی\ گفت: سوژه پردازی های منیره حسینی بسیار دقیق است؛ او از یک واکنش به زبانی نرم، گفتاری و واضح برمیگردد. حسینی در بیشتر مواقع شروع به توصیف و شرح وضعیت خود میکند. وی ادامه داد: از کتاب اول منیره حسینی پی می بریم که او شاعر رابطه های عاطفی است، و متعهد به \ژانر\ عمل میکند. او نماینده ی بارزی برای این ژانر است، و تغزل را معاصر میکند. نادمی عدم شلختگی زبان را از دیگر ویژگی های اشعار منیره حسینی برشمرد و گفت: او پاسدار سلامت زبان است و هرچه پیش میرویم شاعرتر میشود. منیره حسینی در کتاب دوم به تکنیک های زبانی توجه دارد و همین نکته، کتاب دوم او را از کتاب اولش متمایز می کند. در کتاب \حتا شبیه خودم زندگی نکرده ام\ و \خیلی چیزها روشن می شود\ اصل بیان، تصویری ست که ارائه می دهد و در کتاب آخر بلوغ شعری کاملا آشکار است. همچنین در کتاب آخر شعری موزاییکی وجود دارد که قطعاتی از شعر شاعرانی چون \فروغ\، \نیما\، \نصرت\، \شاملو\، \اخوان\، \قیصر امین پور\، \سهراب سپهری\ و ... در کنار هم چیده شده اند و می توان گفت این شعر یکی از موفق ترین شعرهای موزاییکی به شمار می آید. مهرنوش قربانعلی\ دیگر منتقد جلسه و یکی از افرادی که بیش از هر کس دیگری در خصوص شعر زنان و شاعران زن صحبت کرده و در این زمینه صاحب نظر است، معتقد است که شعر تغزلی در دهه ی 60 به رویکرد اجتماعی پهلو میزند و با عاشقانه هایی روبرو میشویم که بعد \اجتماعی\ نیز دارند. شعر تغزلی برای منیره حسینی صرفا عاشقانه نویسی و رویکرد عاشقانه نیست؛ عشق بهانه ای است تا هرآنچه که در پیرامون او میگذرد را بشناسد. این منتقد ادامه داد: \حسینی\ تمرکز، تکیه گاه و محور عشق را برای رویکردهای مختلف به کار میگیرد. عشق بهانه ای برای مولف است تا خودش را مرور کند. همانطور که میدانید وی در کتاب اول خود رویکرد شعر کلاسیک دارد و در آثار بعدی به تدریج از آن فاصله میگیرد. \قربانعلی\ در ادامه از ویژگی های شعر حسینی نام برد و افزود: \عناوین کتاب ها\، تحرک و پویایی اشعار را میرساند. در این کتاب ها شاعر از بعد روان شناختی نیز به مسأله مینگرد و نشان میدهد در دنیای امروز تنهایی محض وجود دارد و عشق تنها راه شناخت است. این منتقد در خصوص شعر زنان و نوشته های آنان نیز گفت: نوشتار زنان با شعر زنان متفاوت است. این نوشتار ویژگی های اعتراضی دارد و از زمان خود فراتر میرود که این مسأله در کتاب \حتی شبیه خودم زندگی نکرده ام\ به خوبی نمایان است. مهرنوش قربانعلی در کسوت منتقد در پایان اذعان کرد: منیره حسینی میتواند جزو چهره های قابل تامل شعر دهه ی 80 به بعد باشد. در این نشست شاعران و ترانه سرایان حاضر در جلسه ضمن تبریک به منیره حسینی برای تحولی بزرگ در اشعارش طی سال های متمادی، به شعرخوانی پرداختند. این مراسم با گرفتن عکس های یادگاری به پایان رسید. علاقمندان میتوانند برای حضور در نشست های آتی کانون ادبی بهمن، روز های چهارشنبه از ساعت 17 به انتهای اتوبان نواب، میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن، تالار مبارک مراجعه نمایند. گفتنی است که ورود برای عموم آزاد و رایگان است. عکاس و خبرنگار: ملیکا معصومی کد خبر: 603
برچسب ها: شعر نو نو منیره حسینی