نخستین پایگاه خبری شـعر و تـرانـه ایــران

پخش زنده رادیو تارنا

  1398/8/7   ترانه   کدخبر: 913   خبرنگار: شمیلا شهرابی   نظر: 0   بازدید: 1661 چاپ

ترانه قبل از آنکه یک قالب شعری باشد،یک دنیا حرف است,آرزو رمضانی,ترانه ,دبیات فارسی, ترانه نویسی,شعر,شاعر,تارنا,شاعره,tarna

آرزو رمضاني:

ترانه قبل از آنکه یک قالب شعری باشد،یک دنیا حرف است

بازنشسته روزنامه با سمت مصحح و ویراستار . ترانه سرا و مترجم ،سه جلد اثر مکتوب و به چاپ رسیده

 

 

شاعر وترانه سرا جوان وخوش ذوق آرزو رمضانی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی برایمان در این گفتگو از مفهوم رو به زوال ترانه های امروز وتفاوت شعر و ترانه می گوید:

  

-در چه رشته وزمینه ای فعالیت داشتید؟

بازنشسته روزنامه با سمت مصحح و ویراستار . ترانه سرا و مترجم ،سه جلد اثر مکتوب و به چاپ رسیده

  به نامهای:

 «این حق من نبود

  من همیشه به عشق مربوطم

 من اهل زمین نیستم».

  مجموعه ای به زبان ترکی استانبولی در شرف اتمامش هستم و انشاء الله مجموعه ی ترانه ی بعدی هم بعد از آن برای چاپ آماده خواهد شد.

 

- چه مدت است که قلم درست گرفته اید؟

 حدود ۱۲ ساله که به صورت جدی می نویسم.شعر در کنار زندگی من است.

 -شعر وترانه از نظر شما چگونه معنا می شود؟

 در مورد شعر باید بگویم که شعر تعریف درست و دقیق را در درجه ی اول، از خود شاعر بازگو می کند.ولی مشکل اصلی ما در حال حاضر وضعیت دانش در ترانه است. مخاطب ترانه ی امروز ما وسیع تراست،اما متاسفانه شعر خیلی مهجور شده . به نظرمن ترانه قبل از اینکه یک قالب شعری باشد،یک دنیا حرف است،وشعر عملا فریاد دل استهر شاعری، ترانه سرا نیست، اما لزوما،هر ترانه سرایی  باید یک شاعر باشد. ترانه ریشه در شعر دارد،یعنی قوانین شعری  باید رعایت شود. اما خودش تعریف خاص دارد و هیچ کس شاعر را به اندازه ی خودش نمی تواند درک کند.

 ترانه راوی احساس ترانه سراست، اما شعر حاوی نتیجه گیری عقلی شاعراست.به نظر من، ترانه سرا در قالب ترانه نمی نویسد، عملا در ژانر ترانه می نویسد و ترانه نویس ها هنرمندان وابسته ای هستند به موسیقی و اجرا.در مجموع مورد ترانه نوشته می شود برای شنیده شدن.

 -اهمیت شنیده شدن ترانه را در چه چیزی می بینید؟

 موضوع حائز اهمیت در شعر و ترانه ، نباید ترانه سرا در عاشقانه نویسی ها خودش را کوچک کند.

 «ستاره باران جواب کدامین سلامی به آفتاب از دریچه ی تاریک»! شاملوی بزرگ چقدر خودش را بالا میبرد اینجا! این ها مواردی هستند که شاعر و ترانه سرا در شعر باید رعایت کند

 در ترانه باید زبان درشت و برجسته باشد؛ ادبیات برابر است با زبان خودکار زبانی که ما داریم در مکالمات  محاوره استفاده می کنیم. باید از زبان خودکار به زبان ادبی برسد و فقط به واسطه ی بر جسته سازی می توانیم به این مهم برسیم. باید ترانه سرا دایره ی واژگانی زیادی داشته باشد و این کار فقط و فقط با مطالعه انجام می گیرد.

- چرا احساس شاعر به شعری که می سراید مثل فرزند است؟

از دیدگاه من شعر یعنی خلق؛یعنی ما چیزی بگویم که قبلا توسط شخص دیگه ای گفته نشده باشد.وقتی شاعر از شعری می گوید یعنی از بطن خود و از عمق احساس خود دست به خلق شعر زده واین احساس بکر است

- جایگاه ترانه در ادبیات ما چیست؟

 در حال حاضر ترانه بخش بسیار خوب ادبیات شفاهی ماست و همون جایگاه دارد که شعر در ادبیات رسمی دارد.

 -قلم رسالتی دارد.این رسالت را چگونه معنا می کنید؟

 اما رسالت قلم،می گوییم رسالت؛یعنی وظیفه،ماموریت،پیام آوری.رسالت شاعر آگاه کردن مردم است.من می گویم شاعر باید چراغ راه باشد،چراکه وقتی سخن این است که شعر زبان الهی هست  و یک الهام از درون، پس باید شاعر با شعرش  چراغ راه باشد وحسی را در خواننده زنده کند به نور برسد

شاعر باید بیدار کند.می گویند مقام شاعر و نویسنده بالاست؛از این جهت است که شاعر ماموریت دارد.یک شاعر باید آزاد اندیش  و روشندل باشد.

 یک شاعر خوب به قول شاملو باید ((شعر )) و از ((نه شعر))به مخاطب بشناساند و بتواند  به این نتیجه برساند که هر کلام موزون و مقفایی لزوما شعر نیست .

 

 ترانه های کنونی ازنطر محتوا ومفهوم چگونه اند؟

 در خصوص محتوای مفهومی ترانه نیز باید بگویم: برخی یا اگر اغراق نباشد بیشتر ترانه های امروز ما را به زوال است، بسیار ضعیف و مهجور شده یا دارای مفاهیمی یاس آور و نا امید کننده است و قابل تامل و تفکر نیستند و حتی قابل تحمل هم نیستند، که ضعف بزرگی در عرصه ی ترانه نویسی است و مورد دیگر اینکه هر ترانه ای که توسط خواننده ی سرشناسی خوانده می شود لزوما ترانه ی قوی و مفهمومی نمی تواند باشد،گاها ما ترانه ای می شنویم از خوانندگان سر شناس که از درون مایه ی بسیار ضعیفی بر خوردارن و این درد بزرگی است.

ترانه ازلحاظ مفهمومی باید انقدرقوی باشد که اگر به بیست سال بعد یا بیست سال قبل برده بشود،ماهیتش همچنان حفظ شود و این یعنی ترانه ی خوب. 

امروز ترانه های زیادی و می شنویم که قشر خاص و مخاطب خاص دارد و به دلیل محتوای ضعیف  فقط در یک مقطع و زمان می مانند و بعداز مدتی  به زوال میرود

 پس با این اوصاف ترانه سرا باید دانش مربوطه به ترانه نویسی را داشته باشد؟

 بله دانش در ترانه به محتوای اثر کمک می کند. متاسفانه این روزها کمتر دیده می شود. قانون پایستگی انرژی و کلمات و قدرت لحن در شعر خیلی مهم است و باید  توجه بیشتری بشود. ترانه سرا اگر به ماندگاری ترانه و لحظه های شاعرانه فکر کند قطعاً اثر مطلوبی  از خود بجای خواهد گذاشت.

 

برچسب ها : آرزو رمضانی ترانه ترانه سرا

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.