1403/6/6   ادبیات داستانی   کدخبر: 12969   نظر: 0   بازدید: 8082   خبرنگار: دانیال فتحی لاطران چاپ

روزگار سخت منصور یاقوتی

تنگنای "گلباخی بزرگ" و فروگذاری در رسیدگی به او

تنگنای گلباخی بزرگ،تارنا

منصور یاقوتی یکی از مهم ترین داستان نویسان معاصر با آثار درخشان و منتقد ادبی برجسته کشور، این روزها حال و روز خوشی ندارد و مدتی است در بیمارستان امام رضای کرمانشاه بستری است و عدم توجه و رسیدگی مسئولین و دولتمردان فرهنگی به وضعیت بیماری و معیشت ایشان مورد توجه و در خور نگرش است.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: استاد منصور یاقوتی با نام مستعار «گلباخی» که معنای گل رز یا گل محمدی را دارد، رفیق قدیمی مسعود کیمیایی و آموزگار روستاهای محروم در اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت و برگزیده جایزه شورای کتاب کودک برای اثر داستانی «مردان فردا» در سال 1356 خورشیدی، این روزها دچار بیماری سختی شده و در بیمارستان امام رضای کرمانشاه برای مداوا به سر می برد. 


منصور یاقوتی یک ایرانی اصیل و دغدغه مند و مهم تر از همه انسان شریفی است و از جمله افرادی است که نثر درخشان او تأثیر ژرفی بر ادبیات بزرگسال و کودک گذاشته است و شاگردانش به قله های رفیعی رسیده اند. او که خالق رُمان هایی بسیاری چون «حماسه بابک خرمدین» می باشد این داستان تاریخی را متفاوت از کتاب مشابه دیگر با این نام آفریده و به راستی  یاقوتی حماسه بابک خرمدین را به شیوه ای پژوهشگرانه، با دقت هرچه تمام تر و هنرمندانه تر با اندیشه های ایرانی و دادخواهانه نوشته است، حال حق گلباخی ارجمند نیست که با این تجربه و در این شرایط مستأجر و درمانده دشواری های مالی نیز باشد.








یاقوتی که شمارگان فروش کتابهایش پیش از انقلاب دویست هزار نسخه بوده، یکی از  ده ها و صدها نفر اهالی مهم هنر و قلم می باشد که در این روزگار پیچیده و سخت تنهایی را سپری می کند به طوریکه نه رفیقان قدیم از او یادی می کنند و نه شاگردان، و مهم تر از همه صاحب منصبان فرهنگی که داعیه رشد و تعالی  فرهنگ و ارج نهادن بر اهالی اصیل قلم را دارند، اسباب رفاه حداقلی او را فراهم نمی آورند. به راستی می توان گفت که این یک نخبه کشی خاموش است که گریبانگیر همه پایه گذاران فرهنگ می شود.


نویسندگان و اهالی ادب، بنیاگذاران سنگ بنای فرهنگ و پرورش فکری یک جامعه هستند که اثر آن ها می تواند در ذهن یک کودک کارسازی درست کند و کودک با اندیشه ای نیک در فکر رسیدن به جای بزرگی شود که آن جای بزرگ می تواند قهرمانی در یک رشته ورزشی، درخشیدن در یک کار هنری یا مهندسی در یک رشته معماری یا عمرانی و نهایت آبادی یک سرزمین باشد. چندی پیش یک قهرمان المپیک به جهت موفقیت، خواستار تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور یا آزمون ورودی خاصی بود که این خود جای گفتگو دارد که هرسخن جایی و هر نکته مکانی دارد، ولی ارتباطش با این گزاره این است که آنان که مروج این اندیشه هستند چرا جای قدردانی و پشتیبانی در روزگار بیماری و سختی آن هم در دهه چندم زندگی خود را ندارند؟


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر سایت شعر مسعود کیمیایی ادبیات داستانی منصور یاقوتی روزگار سخت منصور یاقوتی گلباخی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط