1403/6/10   تجسمی   کدخبر: 12972   نظر: 1   بازدید: 4533   خبرنگار: دانیال فتحی لاطران چاپ

گفتگو با مجموعه دار جوان اسناد و اوراق تاریخی

میثم مقدم: باید برای نسل آینده ایران مدارک هویتی باقی بماند

میثم مقدم مجموعه دار اسناد تاریخی، تارنا

میثم مقدم متولد 1370 خورشیدی در تهران، مجموعه دار انواع اسناد و برگه های قدیمی است. میثم که یک دهه هفتادی است، مجموعه داری از سن بیست سالگی آغاز کرده و دارای مدرک کارشناسی برق است. شغل وی آزاد است و علاقه مندی های اصلی او موسیقی،سینما و مهم تر از همه جمع آوری گسترده اسناد تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: امروز بیش از یک دهه است که میثم مقدم تجارب ارزنده ای را در جمع آوری و کلکسیون انواع برگه های تاریخی به دست آورده است. نگهداری اوراق قدیمی مانند تمبر نیز حساسیت های ویژه ای دارد. میثم آموخته هایش را اینگونه بازگو می کند:


 جناب میثم درود، پرسش نخست کلیشه ای است، اما کمی خودت رو برای خوانندگان این گفتگو به بیانی ساده معرفی کن چه تفسیری از خودت داری و به عنوان یک کلکسیونر جوان مجموعه داری را از چه سنی آغاز کردی؟ 

به نام حق 

بهتر هست من هم خلاصه و مفید بگویم اینجانب علاقه وافری به تاریخ کشورم و گذشته اقوام مختلف ایرانی دارم ومجموعه داری را از سن ۲۰ سالگی اغاز کردم.


نظر شما راجع به فرهنگ مجموعه داری در ایران چیست و مجموعه داری چه تاثیری بر رشد و آگاهی جامعه ایران و جامعه جهانی  دارد؟

مجموعه داری در اقشار مختلف جامعه به دو دسته تقسیم میشود. دسته اول کسانی هستند که مجموعه ای نفیس را از گذشتگان خود به ارث بردند و آگاهی کمتری به ارزش این کار دارند دسته دوم علاقه شخص می‌باشد که بطور آگاهانه این کار را انتخاب میکند قطعا دسته دوم هستند که میتوانند  رشد و آگاهی جامعه را نسبت به تاریخ و گذشته کشور خود بالا ببرند.



 چطور شد که به اسناد تاریخی و اوراق قدیمی علاقه مند شدی و چرا در نهایت جمع آوری برگه های  نفیس را انتخاب کردی؟

اسناد و اوراق قدیمی  بدلیل اینکه می تواند دست‌نوشته یک شاعر یا هنرمند نامی  یا متن حکومتی یک شخصیت تاریخی برجسته باشد، حس خوبی به بنده انتقال می دهد. اما مهم تر از علاقه شخصی دغدغه اصلی من از بین نرفتن تاریخ ایران کهن و به خصوص در مورد انواع اسناد و اقسام اوراق قدیمی و تاریخی و کم توجهی به این موضوع است که باید برای نسل آینده ایران مدارک هویتی باقی بماند.




 دسته بندی اسناد تاریخی و برگه های گوناگون قدیمی شامل کدام موارد می شود و چند شاخه دارد؟

به موارد مختلفی می‌شود اشاره کرد از جمله: دستونشته ها و امضای شاعران، رجال و افراد برجسته در سیاست، هنر و علم، سهام شرکت های مختلف،فرمان ها، پاکت نامه های درباری یا وزارتی، قبوض و رسید های دستی و سند های معاملاتی و ملکی و بسیاری موارد دیگر. 



 برگه های خام با سربرگ یا نامواره( لوگو) از نظر ارزش تاریخی، هنری و مادی چه جایگاهی دارند؟

برگه های خام از دوره قاجار تا پهلوی دوم براساس رویداد های موجود در سربرگ ارزش گذاری میشود بطور مثال در دوره پهلوی دوم سربرگ هایی اداری و فرمانی موجود است که رویداد آن مربوط به جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی می‌باشد.



 نقش گرانمایه ادبیات فارسی در اوراق و متون  تاریخی چیست؟ شیوه نگارش چه تأثیری بر ارزش و جایگاه سند دارد؟

ادبیات فارسی از دیرینه تا به امروز نقشه مهمی در متون تاریخی.هنری.سیاسی و غیره... داشته با توجه به این مورد اشخاص مهم تاریخ در زمینه های محتلف و علی الخصوص سیاستمداران برجسته ایران در گذشته از  زبان و ادبیات فارسی به نحوی شایسته برای انتقال اطلاعات به مخاطبان خود استفاده میکردند. برای مثال نامه های اداری قائم مقام فراهانی از وزاری لایق ایران در دوره محمد شاه قاجار،  از نمونه های بی نظیر و ماندگار نثر فارسی در دویست سال اخیر است. از کسان دیگری که دستنوشته ها و نامه های اداری اش نثر روان و جالبی دارد می توان « مهدی قلی هدایت» مشهور به مخبرالسلطنه را نام برد.




نظر شما راجع به اینکه مجموعه دار باید درباره آنچه جمع می کند مطالعه کافی داشته باشد چیست؟ و آیا بدون آگاهی می توان به سمت این کار فرهنگی حرکت کرد؟ در ادامه این پرسش نظرتان را راجع به افرادی به واسطه تمکن مالی اشیاء ارزشمند را جمع می کنند ولی اطلاع دقیقی از آن ندارند چیست؟

قطعا مجموعه دار بدون آگاهی و مطالعه نمی‌تواند در این حرفه موفق باشد. اینجور افراد به دلیل نا آگاهی در شناخت ارزش اشیاء به راحتی آنها را از دست خواهند داد.





* تصویر از آرشیو شخصی مجموعه میثم مقدم 




 چاپ دوم اوراق از روی نمونه اصلی و طراحی سند تقلبی را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه چاپ دوم اوراق بسیار رواج پیدا کرده و این موضوع به مجموعه داری و ارزش کار صدمه وارد کرده است. وقتی سند و کاغذی، قدیمی و اصل نباشد دیگر  جایگاهی از منظر هنری و تاریخی برای پژوهش علمی و نگهداری برای استفاده نسل آینده ندارد.



 یک فرد چگونه می تواند کاغذ یا سند قدیمی اصل را از فرع تشخیص دهد؟

خوشبختانه با پیشرفت علم و فناوری از طریق سایت های معتبر و مطالعه کتب موجود میتوان تشخیص داد و البته تجربه کاری در این زمینه بسیار موثر تر است.



 توصیه شما به نوجوانان و جوانانی که حرکت فرهنگی مجموعه داری را پیش گرفتند چیست؟ و اگر بخواهند برای مجموعه داری اوراق تاریخی را انتخاب کنند، با توجه به شرایط کنونی انتخاب و خرید کدام برگه و کاغذ ها را در ابتدای راه پیشنهاد می کنید؟

با عشق و آگاهی این حرفه و حرکت فرهنگی را انتخاب کنند. برای آغاز مجموعه داری در زمینه اسناد و اوراق تاریخی  از سربرگ های خام که  از نظر مالی مقرون بصرفه تر  هستند، انتخاب کنند.


اتمام گفتگو/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا میثم مقدم نثرفارسی مجموعه داری میثم مقدم مجموعه دار اسناد و اوراق تاریخی اسناد و اوراق تاریخی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.