1403/4/06   شعر امروز   کدخبر: 2910   نظر: 0   بازدید: 6319   خبرنگار: دانیال فتحی لاطران چاپ

شعرخوانی در میزگرد سیاسی انتخابات

مسعود پزشکیان: برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی

برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی

دکتر مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی که بیست و نهم خرداد ماه 1403 از شبکه سوم سیما پخش گردید، در پاسخ به چگونگی موازنه قدرت، بیتی برجسته از شعر معروف شاعر معاصر میرزا علی اکبر آزادی متخلص به گلشن را خواند

به گزارش خبرگزاری شعر ایران-تارنا: مسعود پزشکیان به همراه محمدجوادظریف وزیر سابق امورخارجه در برنامه میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما حضور یافت. ابراهیم متقی یکی از سه کارشناس پرسشگر برنامه در برابر گروه پزشکیان بیان کرد: درجهانی که معادله قدرت وجود دارد  و عدالت هم براساس معادله قدرت معنا می شود و موازنه هم بر آن اساس صورت می گیرد پس موازنه از طریق قدرت ایجاد می شود.


مسعود پزشکیان در برابر این پرسش ابراهیم متقی کارشناس برنامه که چه راهکار و سیاستی برای موازنه قدرت خواهید داشت؟ برای سیاست خارجی تعاملی، آیا تدبیر قدرت خواهد بود یا شیوه سازش؟ اینگونه پاسخ داد:

در رابطه با قدرت باید بگویم، داخل کشور هم هرکسی زود دارد به دیگری زور می گوید، پزشکیان بلافاصله  با خواندن یک بیت برجسته و پر مغز از شعر معروف میرزا علی اکبرگلشن آزادی و تغییر یک واژه در مصرع دوم آن گفت: 


برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی 

که در نظام آفرینش ضعیف پامال است


پس باید کاری انجام دهید که به شما زور نگویند. چون اگر برادری نسبت به برادر دیگرش قویی تر باشد حتما به او زور می گوید. پس بنابراین شما کاری کنید که ما زورمند شویم تا به ما زور نگویند.

میرزا علی اکبر گلشن آزادی شاعر،نویسنده و روزنامه نگار معاصر زاده سی مرداد 1280 خورشیدی در تربت حیدریه و درگذشته سال 1353، از پیشگامان مطبوعات در منطقه خراسان می باشد.: ميرزا علي اكبر به علت علاقه فراوان به شعر و ادبيات و به منظور فراگرفتن رموز شعر و ادب به خدمت ميرزا محمد حسين سهيلي و احمد بهمنيار رسيد و او سروده ها ي خود را كه شامل پنج هزار بيت بود تحت ديوان شعري گردآوري و تنظيم كرد.


ميرزا علي اكبر گلشن آزادي پس از آنكه در سال 1298 مشهد اقامت نمود ، ابتدا مديريت داخلي روزنامه ي « مهر منير » و مديريت روزنامه « شرق ايران » را برعهده گرفت و در سال 1301 روزنامه فكر آزاد را كه صاحب امتياز آن احمد بهمنيار كرماني بود،  بنيان نهاد. او در سال هاي 1304 امتياز روزنامه ي « آزادي » را گرفت و سال هاي متمادي بدون وقفه به انتشار آن پرداخت. علي اكبر گلشن پس از انتشار اين روزنامه به گلشن آزادي معروف شد. 

شعر معروف برو قوی شو غزلی است با نه بیت که در دیوان اشعار وی در سال 1333 خورشیدی به چاپ رسیده است. 


در بیت ششم این غزل که مسعود پزشکیان خواند در اصل بجای واژه آفرینش، کلمه طبیعت آورده شده که به لحاظ معنایی یکی ولی از نظر وزنی بیت زیر درست تر است:


برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی 

که در نظام طبیعت ضعیف پامال است


با کلیک بر روی جمله آبی رنگ برو قوی شو در متن خبر با لینک به بخشی از فیلم میزگرد سیاسی دسترسی پیدا کنید.


اتمام خبر/

اخبار پیشنهادی

برچسب ها: خبرگزاری شعر تارنا شعر کلاسیک سایت شعر مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 علی اکبرگلشن آزادی

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

    نظرات


    لطفا نظرات خود را به زبان فارسی بنویسید و از نوشتن آن با الفبای لاتین خودداری کنید.